• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (undrar)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-17 17:15:36 följande:
    För att om det finns en diagnos eller psykisk sjukdom så kan personen få hjälp utifrån diagnos eller sjukdom och med rät hjälp fungera och få ett så bra liv som möjligt.

Ursäkta besserwisseriet. Jag menar inte att skriva dig på näsan men jag tycker att det är viktigt att klarlägga att ordet diagnos inte är synonymt med neuropsykiatriskt funktionshinder (såsom autism och ADHD) utan det betyder att det fastställts vad som är fel med en. En diagnos kan vara allt från ADHD till depression, leukemi, mässling och tennisarmbåge. I övrigt håller jag fullständigt med dig.
  • Anonym (Minns)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 17:51:14 följande:
    Kom barnet någonsin tillbaks till föräldrarna?

Tycker egentligen att det måste varit två styckna riktigt pantade föräldrar som matat sitt spädbarn med endast ananasjuice. Såg de inte att barnet höll på att tyna bort och dö? Undrar ändå om de fick chansen att rätta till sitt föräldraskap. Kan ju tänka mig att det finns en liten chans att till och med sådana föräldrar kan ta till sig information och terapi under rätt omständigheter.
    Jag minns inte exakt,det var så många år sen. Det hamnade i familjehem efter sjukhuset,det vet jag och vad man kunde läsa sig till såg det ut som det skulle få stanna där och sen e.v adopteras bort.
  • Anonym (Felfri &  änglalik)
    Regndamen skrev 2015-08-17 16:04:53 följande:

Fast om hon inte ville ha sitt barn är det väl bättre att någon annan tar hand om det?

Ska försöka förklara det så du förstår.

Soctanterna har get mamman en diagnos, psykiskt sjuk.

Ingen läkare har gett mamman den diagnosen.

Det krävs läkare för att sätta den diagnosen.

Om det var så att hon hade förlossningspsykos eller något allvarligare, så borde det ha satts in stöd för föräldrarna i hemmet. Åtminstone i början. Från läkarhåll OCH sochåll.

Istället tar man barnet från dom.

Förstår du nu?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 18:42:05 följande:

Om det var så att hon hade förlossningspsykos eller något allvarligare, så borde det ha satts in stöd för föräldrarna i hemmet. Åtminstone i början. Från läkarhåll OCH sochåll.

Förstår du nu?
    Och du verkar inte heller förstå, gissar på att bara ordet Soc får dig att se rött eftersom du har din uppfattning klar om dem.

"Soctanten" har inte satt någon diagnos, däremot har hon uppmärksammat att kvinnans beteende  är tokigt på olika sätt, vilket hon då ansett skulle kunna innebära en risk för barnet. Det är INTE att sätta någon diagnos, Soc ska titta på om det finns risker för barnet och det är det hon bedömt att det finns med tanke på mammans beteende. Det behövs inga diagnoser för att kunna uppfatta ett beteende som konstigt, det kan både du och jag också göra precis som de flesta andra människor.

Förresten så finns det ingen diagnos som heter "psykiskt sjuk"

Förstår DU nu?
  • Regndamen
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 18:42:05 följande:

Förstår du nu?

Vid förlossningspsykos är det troligare bättre att se till att modern får hjälp, dvs bli inlagd, och barnet får vård hos någon som kan ta hand om det. Fast du kanske anser att den vuxne alltid går först?
    Anonym (Kim) skrev 2015-08-17 18:51:47 följande:

Och du verkar inte heller förstå, gissar på att bara ordet Soc får dig att se rött eftersom du har din uppfattning klar om dem.

"Soctanten" har inte satt någon diagnos, däremot har hon uppmärksammat att kvinnans beteende  är tokigt på olika sätt, vilket hon då ansett skulle kunna innebära en risk för barnet. Det är INTE att sätta någon diagnos, Soc ska titta på om det finns risker för barnet och det är det hon bedömt att det finns med tanke på mammans beteende. Det behövs inga diagnoser för att kunna uppfatta ett beteende som konstigt, det kan både du och jag också göra precis som de flesta andra människor.

Förresten så finns det ingen diagnos som heter "psykiskt sjuk"

Förstår DU nu?

Jajaja,

Jag förstår att det fanns många saker som var fel med den här kvinnan.

Men HUR I HELSEFYR kan soc med att ens anmärka på att en nybliven mamma som vaknat upp ur det adrenalinhelvete det är att föda barn säger att hon är hungrig och ber om något att äta? Det förstår inte JAG.
  • Anonym (Håller tummarna för er TS)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 12:31:45 följande:
    Men vem vaktar bebisar 24/7? Och hur ofta kidnappas bebisar i sverige? Helt bisarrt. Är du säker på att det inte låg nåt annat bakom??
    När min vän var runt 14 år förlorade hon sin mamma i cancer, hon var väldigt ledsen såklart och reagerade på ett väldigt starkt sätt där hon gjorde illa sig själv, som slutade med psykiatrisk hjälp i form av tabletter och samtal och kanske tom någon inläggning vill jag minnas, men är inte helt säker. Men sen i övre tonåren kom hon liksom i frid med det hela och det gick bra för henne och hon var lycklig. Jag vet inte om hennes gamla psykiska historik har spelat in i det hela, men skulle det göra det så förstår jag inte varför dom inte tagit våra barn, både min man och jag har haft en vild tonår där man råkat i problem för jämnan men inte kom det någon och ens pratade om något som hänt för 17 år sedan...
  • Anonym (Håller tummarna för er TS)
    metervara skrev 2015-08-17 13:20:01 följande:
    Men hade hon alltså redan brutit lårbenshalsen innan dom hade nåt med socialen att göra? Tänkte eftersom pappan skulle hjälpa henne uppför trappan.
    Ja, hon hade brutit den innan.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 19:01:00 följande:
    Jajaja,

Jag förstår att det fanns många saker som var fel med den här kvinnan.

Men HUR I HELSEFYR kan soc med att ens anmärka på att en nybliven mamma som vaknat upp ur det adrenalinhelvete det är att föda barn säger att hon är hungrig och ber om något att äta? Det förstår inte JAG.
    Ok, du förstår inte att det var en komponent i den sammantagna bedömningen? För övrigt är väl det normala för en nybliven mamma att se sitt barn innan något annat?

DU säger att du förstår att det fanns många saker som var fel men ändå skriver du och förfasas över att Soc tog barnet och satte diagnos på mamman och allt möjligt. Det förstår inte jag faktiskt. 
    Anonym (Kim) skrev 2015-08-17 19:13:21 följande:

Ok, du förstår inte att det var en komponent i den sammantagna bedömningen? För övrigt är väl det normala för en nybliven mamma att se sitt barn innan något annat?

DU säger att du förstår att det fanns många saker som var fel men ändå skriver du och förfasas över att Soc tog barnet och satte diagnos på mamman och allt möjligt. Det förstår inte jag faktiskt. 

Sista gången jag förklarar:

SOC STÄLLER INGA DIAGNOSER!

Och det var DET, just det, som jag satte mig emot från början m
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund