• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-17 07:01:01 följande:
    Hur kan man veta det? Att hon aldrig någonsin kan ta hand om sitt barn? Kan inte pappan, farmor, morfar heller ta hand om barnet? Måste barnet hamna i en fosterfamilj som barnet inte har någon anknytning till?
    Du vet att barn bygger upp anknytning genom samspel med den som vårdar det ett nyfött barn känner ingen automatisk anknytning till sina föräldrar utan detta byggs upp som starkast är anknytningen mellan 6-8 månader, det finns alltså ingen instinkt att anknyta till de barnet har familjeband med.
  • jennienoe

Hej ni får gärna spekulera och anta att jag gjort mer fel än vad jag skrivit i tråden. Det bryr jag mig inte så mycket om. Lämnar nu min tråd och återkommer längre fram om hur det gick.

• jennienoe
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 01:43:54 följande:

Hur stor ekonomisk ersättning får de barn och föräldrar som drabbats av felaktiga omhändertaganden?

Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 01:43:54 följande:

Hur stor ekonomisk ersättning får de barn och föräldrar som drabbats av felaktiga omhändertaganden?

Inte en enda krona
  • Anonym (Otto)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-17 07:10:31 följande:
    Du vet att barn bygger upp anknytning genom samspel med den som vårdar det ett nyfött barn känner ingen automatisk anknytning till sina föräldrar utan detta byggs upp som starkast är anknytningen mellan 6-8 månader, det finns alltså ingen instinkt att anknyta till de barnet har familjeband med.
    Aha, så de barn som adopteras till Sverige efter 8 månaders ålder, saknar anknytning till sina föräldrar? Konstigt nog så verkar de adopterade inte förstå det själva... Tur att du kan berätta det för dem.

Barnet är en liten bebis, frågan var varför mor- eller farföräldrar eller övriga närstående inte får ta hand om barnet.
  • Anonym (Fy)

Tycker det är stort j-kla övergrepp mot er, kidnappa ett barn. Finns inget som ni kan ha gjort som motiverar en kidnappning av en nyfödd. Hoppas de får media på sig igen och tv efter sig så det framkommer vilka maktgalningar de är. Det enda som skulle motivera en kidnappning är våld. Och då hade det stått annorlunda i anmälan och ser de några brister varför inte tipsa ir fråga om. Tror ni inte gjort ngt speciellt utan blivit utsatt för galna människor. Skulle aldrig våga föda på ditt BB efter din skräckhistoria.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-17 07:31:44 följande:
    Aha, så de barn som adopteras till Sverige efter 8 månaders ålder, saknar anknytning till sina föräldrar? Konstigt nog så verkar de adopterade inte förstå det själva... Tur att du kan berätta det för dem.

Barnet är en liten bebis, frågan var varför mor- eller farföräldrar eller övriga närstående inte får ta hand om barnet.
    Det brukar vara knepigt att få en god anknytning mellan barn som adopteras om de bott på stora barnhem där de inte haft någon få anknytningsperson som tagit hand om dem också därför det finns en större risk psykisk ohälsa hos adopterade barn. Det är också därför det inte skulle skulle fungera att barn växer upp med sina föräldrar på institution där personal fyller upp med de saker föräldrarna inte klarar av.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-17 07:39:37 följande:
    Det brukar vara knepigt att få en god anknytning mellan barn som adopteras om de bott på stora barnhem där de inte haft någon få anknytningsperson som tagit hand om dem också därför det finns en större risk psykisk ohälsa hos adopterade barn. Det är också därför det inte skulle skulle fungera att barn växer upp med sina föräldrar på institution där personal fyller upp med de saker föräldrarna inte klarar av.
    Dagens skämt!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-17 07:46:48 följande:
    smile2.gif Dagens skämt!
    Du har inte läst forskningen om detta och du vet inte att adoptivföräldrar får väldigt mycket hjälp för att bygga upp anknytning.
  • Anonym (anonym)

Många adoptivbarn har inte fått möjlighet att etablera eller utveckla en tillitsfull anknytning till en annan person. En del barn har tvingats att utveckla ett beteende där de "klarar sig själva". Det kan visa sig när barnet ska sova, när det gör sig illa eller "kommer bort" på så sätt att barnet inte söker, utan snarare avvisar, hjälp, tröst och beskydd. I en del fall dunkar barnet huvudet eller vaggar sig. Andra barn utvecklar en "flyktighet" i kontakten och kan vara överdrivet närhetssökande i förhållande till okända personer, som för tillfället visar dem uppmärksamhet. Det kan innebära att den första tiden tillsammans är påfrestande och svår för både barnet och föräldrarna. Ibland blir det en lång och mödosam process för båda parter att anpassa sig till varandra.

Om barnet har stora anpassningssvårigheter och är flyktigt i kontakten, kan det vara bra att försöka skapa en förutsägbar dag för barnet och ge barnet möjlighet att upptäcka att någon förälder alltid finns tillgänglig. Man bör helst inte ha barnvakt första tiden, i synnerhet inte om det är ett barn som dessutom verkar okänsligt för att man lämnar det..

• Anonym (Cx)

I vissa fall kan man faktiskt veta det. Tex vid grava förståndshandikapp där föräldrarna inte är mogna nog att ta hand om sig själva.

Far- och morföräldrar är sällan en god idé av en mängd olika orsaker (men ibland). För övrigt så undersöks alltid nätverket när det gäller längre placeringar. Men det vill ju till att det finns lämpliga där som både vill och kan...

Anonym (Otto) skrev 2015-08-17 07:01:01 följande:

Hur kan man veta det? Att hon aldrig någonsin kan ta hand om sitt barn? Kan inte pappan, farmor, morfar heller ta hand om barnet? Måste barnet hamna i en fosterfamilj som barnet inte har någon anknytning till?

Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund