Inlägg från: Anonym (Cx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cx)

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Man står inte för sina egna advokatkostnader i dessa fall, utan man tilldelas offentligt biträde. Att barn får egen advokat (alltid när det gäller lvu) beror på att advokaten ska tillvarata BARNETS intresse (alltså göra sig en egen bedömning om vad som är bäst för barnet) vilket ofta inte är detsamma som vad föräldern vill.

När barn är placerade utom hemmet har de alltid rätt till umgänge med sina föräldrar utifrån barnets eget behov. Det ska ingå i vårdplanen.

Anonym (Loftgång66) skrev 2015-08-16 20:40:29 följande:

Har ni TRE advokater involverade? Dottern en egen? Varför då? Om ni förlorar i rätten så blir det ju skitdyrt för er! Är inte ni en familj, du, pappan och barnet?

Jag tror inte ni lyckas få tillbaka barnet. Soc kan vara väldigt ettriga när det gäller fall med spädbarn som far illa. De har mycket forskning bakom sina beslut. Om barnets hälsa RISKERAS, så är det ju deras ansvar att RISKERA! Jag hade inte velat vara en soc.kärring som med ömmande hjärta låter en RISK slinka igenom, och där det sen visar sig att barnet farit illa eller t o m kanske dött av vanvård! Hellre ta det säkra liksom. Om jag varit soc.tant vill säga...

Hur mycket information får ni om flickan där hon är nu? Skickar de bilder och så? Lite uppdatering om hur hon mår och utvecklas? Det hoppas jag ni får! Och att ni får någon sorts umgängesrätt även om hon placeras i fosterfamilj! Kram.

• Anonym (Cx)

Ja visst är det svåra avvägningar, och jag känner ju förstås inte till det här fallet, men de verkar redan ha varit på utredningshem och av någon anledning så har man ansett att det bästa trots allt är att skilja barnet från föräldrarna. För att göra det så måste man från soc vara mycket oroliga för hur illa barnet kan fara hos sina föräldrar. Annars kan man nämligen ha kvar dem på detta (eller annat) behandlingshem mycket längre tid. Detta förutsätter ju att föräldrars vill detta förstås. Det andra alternativet är ju så klart att socialtjänsten missuppfattat situationen å det grövsta vilket rent teoretiskt åtminstone borde kunna hända ibland.

.

Anonym (Loftgång66) skrev 2015-08-16 21:13:22 följande:

"När barn är placerade utom hemmet har de alltid rätt till umgänge med sina föräldrar utifrån barnets eget behov. Det ska ingå i vårdplanen."

Hur avgör man barnets eget behov när det är så litet? Barnets eget behov av sin mamma är typ 24 h, så att barnet kan dia precis när det vill! Det fattar ju vem som helst! Jag antar att umgänget INTE är 24 h.

Hade varit bättre att lägga alla de ekonomiska medel som ETT sånt här fall kostar, på att inrätta särskilda boenden där familjen kan bli hjälpt (och övervakad om man är så hjärtans jävla orolig för barnets hälsa!).

Som läget ser ut nu så är det allt UTOM just barnets HÄLSA OCH UTVECKLING som man uppnår!

Hela soc är en institution som luktar piss och passé! Man borde i ett civiliserat samhälle kunna hitta på smartare lösningar än att beslagta folks ungar!

Kan man lägga MILJONTALS pengar på behandlingshem och vård av missbrukare mm mm, så nog fan borde man kunna skaka fram någon form av resurspersoner åt behövande föräldrar (som kanske inte ens egentligen är särskilt behövande i sitt föräldrarskap, om man tror vad TS m fl skriver här.)

• Anonym (Cx)

Det finns ju behandlingshem och hvb-hem av olika slag redan. Men det kostar massor att driva sådana hem med kompetent personal dygnet runt och jag tror ingen kommun väljer att lägga invånarnas skattepengar på att ett antal barn ska växa upp där till en kostnad av ett antal tusen per dygn. Dessutom kanske man tycker att det är bättre för barnen att bo i en familj än i ett kollektiv där folk har olika bekymmer. Föräldrar (egna och andras) samt andra barn kan ju ha problematik som handlar om allt ifrån missbruk till psykisk ohälsa, aggressivitet, sexuella övergrepp etc. Dessutom så kan personal då bli barnets fasta punkt och trygghet i livet. Personal är ju som bekant inte livegen utan byter jobb, går i pension, är föräldralediga... Det jag försöker säga är att situationen alltid är mer komplicerad än den verkar vid en första anblick!

Anonym (Loftgång66) skrev 2015-08-16 21:51:32 följande:

Det är ju bra att det finns utredningshem, eller vad det kallas. Men jag tänkte mig mer något permanent, som i äldreomsorgen där det finns boenden. Stora hus för många barnfamiljer och där personal i form av BVC och andra tittar till med jämna mellanrum. Även med nattpersonal och möjlighet till barnomsorg skulle finnas! Och storkök så att alla slipper hålla på och laga mat jämt! Och gemensamma utrymmen för allt möjligt, föreläsningar, studiecirklar och loppis! Inte fan skulle man kunna vanvårda sitt barn under sådana förhållanden! Vore perfekt!

Alltså, jag märker nu att det är ett kollektiv jag beskrivit ovan! Så jäkla hippie det skulle vara! Ett kollektiv med resurser för barnfamiljer i behov stöd.

Fet idé!

• Anonym (Cx)

I vissa fall kan man faktiskt veta det. Tex vid grava förståndshandikapp där föräldrarna inte är mogna nog att ta hand om sig själva.

Far- och morföräldrar är sällan en god idé av en mängd olika orsaker (men ibland). För övrigt så undersöks alltid nätverket när det gäller längre placeringar. Men det vill ju till att det finns lämpliga där som både vill och kan...

Anonym (Otto) skrev 2015-08-17 07:01:01 följande:

Hur kan man veta det? Att hon aldrig någonsin kan ta hand om sitt barn? Kan inte pappan, farmor, morfar heller ta hand om barnet? Måste barnet hamna i en fosterfamilj som barnet inte har någon anknytning till?

• Anonym (Cx)

Jag menade absolut inte ts, då jag inte vet vad som ligger bakom detta. Svarade på en allmän fråga.

Anonym (Otto) skrev 2015-08-17 09:11:10 följande:

Ts verkar inte ha ett gravt förståndshandikapp så det är omöjligt att förutse att det ska bli en längre placering.

Enligt lag är socialtjänsten skyldig att i första hand utreda om en nära släkting kan ta hand om barnet.

• Anonym (Cx)

Hur kom en diskussion om Familjerätten in i sammanhanget?!

Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 23:52:08 följande:

tvångsinlägg, eller tvång till kuratorsamtal kan förekomma ja. om man lägger märke till att en person inte är fullt frisk eller mår så pass dåligt så den psykisk instabila kan skada sig själv eller omgivningen (se hennes barn som kommer forslas mellan fosterhem som ger osäkerhet och ingen hemmakänsla eller trygghet alls)

handlar inte om att ta till sig sitt barn längre. för om man kan se på en person redan innan denne kommer från BB att den inte kan klara det så är det illa. om föräldrar får en psykos vid BB tiden så brukar det sällan bli beslagtagning av barnet utan först: kurator, psykolog, familjehem mm.

har en nära anhörig (manlig) som nyligen blev tvångsinlagd på psyket pga deprission. fanns inga andra val. och ärligt, 5 månader efter så är han frisk. om han vägrat hjälp och inte blivit tvångsinlagd så hade han mått illa och kanske gjort sig själv illa vid detta laget.

familjerätten ska se till FAMILJENS bästa.

Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund