• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Billie22
    Iarwain skrev 2015-08-16 16:23:54 följande:

Tråden består av en massa spekulationer. Ingen utom trådskaparen vet vad som har hänt.
    Så nu är det 21 sidor med spekulationer och anekdoter.
    Den enda som kan bringa reda verkar ha lämnat och inte längre vara intresserad av ämnet.
    Vad jag sätt har ingen angripit trådskaparen på något sätt.

Enda sättet för att ta diskussionen vidare är att trådskaparen kommer med lite fakta, som bads om väldigt tidigt i tråden.

Är bättre om hon tar det med advokater och personer i sin omgivning som vårdpersonal som kan vittna och stötta. T ex MVC som hon sa står bakom henne. Det är ju jättebra. Hon har redan skrivit ut för mycket information.
  • Billie22
    Iarwain skrev 2015-08-16 16:23:54 följande:

Tråden består av en massa spekulationer. Ingen utom trådskaparen vet vad som har hänt.
    Så nu är det 21 sidor med spekulationer och anekdoter.
    Den enda som kan bringa reda verkar ha lämnat och inte längre vara intresserad av ämnet.
    Vad jag sätt har ingen angripit trådskaparen på något sätt.

Enda sättet för att ta diskussionen vidare är att trådskaparen kommer med lite fakta, som bads om väldigt tidigt i tråden.

Är bättre om hon tar det med advokater och personer i sin omgivning som vårdpersonal som kan vittna och stötta. T ex MVC som hon sa står bakom henne. Det är ju jättebra. Hon har redan skrivit ut för mycket information.
  • Anonym (igen?)
    Billie22 skrev 2015-08-16 16:27:16 följande:

Ja det skulle verkligen inte vara bra om det kom ut att hon skriver sådant här på nätet...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-16 16:11:30 följande:
    Ha ha... Skämtar du nu?

Så om jag köper en hund, 2 kattungar och bygger en hundkoja samt klätterträd så är jag plötsligt företagare ??

Hur registrerar jag det företaget?
    Du måste väl rimligtvis se skillnad mellan ridhus och hundkoja och hästar och sällskapsdjur?
    Det är dessutom så att den omkostnadsersättning familjehemmet får är till för att täcka det placerade barnets alla kostnader och den ersättning är fastställd arvodet är beskattningsbart och ej pensionsgrundande.

Om en familj har det bra ställt är det då fel att placera ett barn där vars föräldrar lever på försörjningsstöd.
  • Anonym (anonym)
    Billie22 skrev 2015-08-16 16:24:43 följande:
    Folk på FL är så märkliga. Vet inte hur många inlägg jag nu läst där det står att soc ALDRIG någonsin tagit ett barn utan extremt god grund mm. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända osv. Hur VET ni det? På riktigt. Har ni varit med i vartenda fall och känt varje familj utan och innan? 

Så skriver folk att föräldrar aldrig vill erkänna sina brister. Då måste jag vara konstig. Jag går alltid omkring och oroar mig för att inte räcka till. Tror knappast att jag är den enda mamman i världen som känner detta konstant.

Vet inte hur många gånger jag dessutom läst att man aldrig någonsin kan bli anmäld för en skitsak. Har själv blivit anmäld för en skitsak. Så mycket skitsak att t o m soc knappt tyckte att det var någon idé att vi skulle komma in på möte men vi gjorde det ändå och soc lade ner det direkt eftersom det inte fanns någon grund för någonting.

Hoppas att TS och hennes man får den hjälp de behöver för att reda ut detta. Skulle det vara så att TS verkligen fått någon psykos och misshandlat barnet fast hon inte minns det (som någon påstod) så borde det väl absolut stå i hennes papper eftersom det är extremt allvarligt. Om det finns en grund så hoppas jag också att de får hjälp att lösa det.
    Att människor blir anmälda för skitsaker av någon som arg på dem är inte så märkligt för det finns massor av människor som i ilska försöker skada den de är arg på, det anmäls ungefär 4 ggr fler än vad som utreds och av de som utreds är det i 50% som det blir någon form av åtgärd få av utredningarna leder till att barn inte får bo kvar hemma. Ett akut omhändertagande sker ibland för att den oro som finns är av mycket allvarligt slag och barnet måste skyddas under utredningstiden i Ts fall var det en lång och grundlig utredning på utredningshem och då kan det inte vara fråga om den oro som förlossningen hade.
  • Anonym (igen?)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 16:39:02 följande:

Du måste väl rimligtvis se skillnad mellan ridhus och hundkoja och hästar och sällskapsdjur?

Det är dessutom så att den omkostnadsersättning familjehemmet får är till för att täcka det placerade barnets alla kostnader och den ersättning är fastställd arvodet är beskattningsbart och ej pensionsgrundande.

Om en familj har det bra ställt är det då fel att placera ett barn där vars föräldrar lever på försörjningsstöd.

Spekulera mera
  • Iarwain
    Billie22 skrev 2015-08-16 16:27:16 följande:
    Vad är anledning till att ta upp det här alls då?
    Om man skickar till ett diskussionsforum, brukar inte det betyda att man vill diskutera ämnet?
  • jennienoe

Hej! Har läst hälften av kommentarerna. Många skriver berätta HELA historien. Har gjort det 3 gånger. Har 7 journalisters nummer som kommer bli kontaktade imorgon. Uppdrag granskning kommer tillbaka 25/8 kommer även ringa dom. Även en anmälan till ivo ska skickas in imorgon.

Hade jag haft mer än bara oron från sjukhuset hade jag skrivit det, och inte kontaktat journalister som ska få all information. Då skämmer jag bara ut mig själv. Men så är inte fallet. Socialen gjorde ett snabbt felaktigt beslut och vill inte visa att dom gjort fel. Om både min advokat, killens advokat och min dotters advokat som har alla uppgifterna säger att detta är bara antagande från sjukhuset och inget korrekt beslut av Socialen ska vi göra anmälan och kontakta journalister. På onsdag-torsdag får vi veta om ett LVU kommer vara permanent eller vi går tillbaka våra dotter. Annars blir det kammarrätten om ca 5 veckor.

• Anonym (Ålderspolisen)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 16:39:02 följande:

Utan övrigt intresse i er lilla diskussion så har du og missförstått vad ett ridhus är, det är alltså inte samma sak som ridklubb eller ridskola utan en byggnad där man kan rida inomhus och det har absolut ingenting med företagande att göra utan bara stt man har en häst och kanske tycker det är lite kallt att rida utomhus året runt.
  • Iarwain
    jennienoe skrev 2015-08-16 17:09:02 följande:

Hej! Har läst hälften av kommentarerna. Många skriver berätta HELA historien. Har gjort det 3 gånger. Har 7 journalisters nummer som kommer bli kontaktade imorgon. Uppdrag granskning kommer tillbaka 25/8 kommer även ringa dom. Även en anmälan till ivo ska skickas in imorgon.

Hade jag haft mer än bara oron från sjukhuset hade jag skrivit det, och inte kontaktat journalister som ska få all information. Då skämmer jag bara ut mig själv. Men så är inte fallet. Socialen gjorde ett snabbt felaktigt beslut och vill inte visa att dom gjort fel. Om både min advokat, killens advokat och min dotters advokat som har alla uppgifterna säger att detta är bara antagande från sjukhuset och inget korrekt beslut av Socialen ska vi göra anmälan och kontakta journalister. På onsdag-torsdag får vi veta om ett LVU kommer vara permanent eller vi går tillbaka våra dotter. Annars blir det kammarrätten om ca 5 veckor.

Du måste ha fått ett beslut delgivet. Vad står det i beslutet?

Utan beslutet skulle inte polisen bestå med handräckning.

Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund