• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Nerfherder
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-16 14:08:01 följande:

Tycker du samma om personalen i skolmatsalen som ju kallas "mattant"?

Hur var det nu med det där fallet du hade så god insyn i...
  • Anonym (anonym)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-16 13:00:50 följande:
    Är det ens mänskligt MÖJLIGT att bryta sitt lårben för hand?
    Inte för hand men det går säkerligen att medvetet kasta sig i golvet och skada sig så svårt om man är svårt psykiskt sjuk.
  • Anonym (anonym)

Sitter människor på nätet och beklagar sig över att deras barn som varit omhändertagna i åratal åker på semester med sitt familjehem, har egen dator, får märkeskläder osv. och menar på att om den biologiska familjen fick den påstådda summan av sådär 30 000 kr i månaden som familjehemmet får så skulle barnen bo hemma men nu har de ju blivit bortskämda och det är orättvist att barnet kan göra saker som de som biofamilj aldrig skulle ha råd med.

• Anonym (FEL!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 14:19:35 följande:

Sitter människor på nätet och beklagar sig över att deras barn som varit omhändertagna i åratal åker på semester med sitt familjehem, har egen dator, får märkeskläder osv. och menar på att om den biologiska familjen fick den påstådda summan av sådär 30 000 kr i månaden som familjehemmet får så skulle barnen bo hemma men nu har de ju blivit bortskämda och det är orättvist att barnet kan göra saker som de som biofamilj aldrig skulle ha råd med.

En väns barn bor i familjehem.

Det barnet har aldrig åkt på semester, fått märkeskläder (kläder handlas på Ullared), mobil, dator eller ens busskort av familjehemmet.

Barnets biomamma betalar mobil + abonnemang, ny dator + internet, märkeskläder, skor och semesterresor åker barnet på men aldrig med fam.hemmet!

De hutlösa summor detta fam hem håvar in varje månad går oavkortat till deras familj, INGET till de stackars ungarna!
  • Nerfherder
    Oerjan Lax skrev 2015-08-16 13:04:30 följande:

Men lägg av nu! "glömt"? Innan ni soctanter kom in i tråden och började attackera som pirayor, så fan svarade TS snällt på allas frågor.

Dra nånstans med ditt raljerande.

Du är väldigt bra på att tala om att du inte gillar vad folk skriver. Argumentera... not so much
  • Elaaunna

Håller med!

Anonym (FEL!) skrev 2015-08-16 13:19:34 följande:

Bra talat!

Typiskt soctanter att ta åt sig personligt och i alla lägen hävda sin rätt - föräldrar som förlorat sina barn har ingen insikt - och soc gör ALDRIG fel! Någonsin! Har aldrig hänt!

Ovanstående betyder för den oinsatta att även då soc HAR gjort fel är de mästare på att vända sina misstag så det i slutändan ÄNDÅ är föräldern som felat.... Tröttsamt och lika tröttsamt är det med alla dessa naiva människor som litar på soc till förbannelse och totalt vägrar inse att soc gör FEL! Ofta! Och då får familjer, barn och kanske såna som ts lida och genomleva oerhörda trauman som sätter spår för livet!

• Anonym (anonym)
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-16 14:28:30 följande:
    En väns barn bor i familjehem.

Det barnet har aldrig åkt på semester, fått märkeskläder (kläder handlas på Ullared), mobil, dator eller ens busskort av familjehemmet.

Barnets biomamma betalar mobil + abonnemang, ny dator + internet, märkeskläder, skor och semesterresor åker barnet på men aldrig med fam.hemmet!

De hutlösa summor detta fam hem håvar in varje månad går oavkortat till deras familj, INGET till de stackars ungarna!
    Ersättning till familjehem är ju bara ca 5000-6000 kr per månad samt kostnadsersättning på kring 4000 kr som ska gå till mat, kläder osv. för barnet så en vanlig lågavlönad familj som är familjehem kan ju inte ha dyra vanor med en massa resor, en höginkomsttagarfamilj som är familjehem kan ju kosta på det placerade barnet betydligt mer och få extrapengar för att även det placerade barnet ska kunna följa med på semesterresor som övriga familjen ska åka på.

Det är alltså inte lönsamt att vara familjehem med tanke på att ersättningen som beskattas är till för att kompensera för att kunna gå ned i arbetstid, kunna ta tjänstledigt för möten, för att hjälpa till vid umgänge och allt annat som rör barnet det går ju inte att ta vab för dessa saker.
  • Nerfherder
    Elaaunna skrev 2015-08-16 14:46:50 följande:

Håller med!

Det är fortfarande tröttsamt med människor som tycks tro att man bara måste tro på allt de skriver. Speciellt om det är något negativt om soc, och det enda de har som bevis är hörsägen av typen "min mammas brorsan kusin" har sagt...
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 14:48:24 följande:

Ersättning till familjehem är ju bara ca 5000-6000 kr per månad samt kostnadsersättning på kring 4000 kr som ska gå till mat, kläder osv. för barnet så en vanlig lågavlönad familj som är familjehem kan ju inte ha dyra vanor med en massa resor, en höginkomsttagarfamilj som är familjehem kan ju kosta på det placerade barnet betydligt mer och få extrapengar för att även det placerade barnet ska kunna följa med på semesterresor som övriga familjen ska åka på.

Det är alltså inte lönsamt att vara familjehem med tanke på att ersättningen som beskattas är till för att kompensera för att kunna gå ned i arbetstid, kunna ta tjänstledigt för möten, för att hjälpa till vid umgänge och allt annat som rör barnet det går ju inte att ta vab för dessa saker.

Just den familjen bör vara grymt högavlönade då de nyss köpt nytt hus, byggt nytt ridhus, köper nya hästar och bilar ofta m.m.

De PLACERADE ungarna som de lever gott på får ingenting! På 1 år har de haft ETT möte hemma hos dom!

Du har verkligen ingen koll på någonting och borde därav inte yttra dig mer om sånt du inte vet!

De skulle inte ha råd med något om de inte tjänade massor på ungar dom tar dit!

Dessutom borde DOM bli av med sina egna barn och absolut inte ta hand om andras. Men soc låter fam hem komma undan med saker som ett bio hem aldrig hade gjort. Märkligt ..,
  • Oerjan Lax
    Nerfherder skrev 2015-08-16 14:29:30 följande:

Du är väldigt bra på att tala om att du inte gillar vad folk skriver. Argumentera... not so much

Nej, men jag är väldigt bra på att tala om för folk när de gått för långt och när de i detta fall raljerar och attackerar!

Eller håller du inte med mig om att TS, före attacker, svarade snällt på allas frågor?

Tror du inte TS är medveten om att kalla fakta + uppdrag granskning kommer begära alla korten på bordet innan de går framåt?
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund