socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
Är pappan helt oduglig enligt soc? Eller är han inte vårdnadshavare?
Är pappan helt oduglig enligt soc? Eller är han inte vårdnadshavare?
En sak ska ni flesta ha klart för er, Soc. sitter inte med någon karta över samhället och pekar ut en adress och går dit för att "sno" ett barn. Eller är det vad vissa av er tror, att soc bara hittar på en andledning för att ta ett barn från föräldrarna?
Det ska mycket till innan dom agerar över huvud taget.
Jag vet, för jag har varit med x antal år i livet och både sett och hört en hel del och är verkligen förvånad över att vissa fortfarande får ha kvar sina barn.
Nej. soc går verkligen inte in för att ta några barn från "oskyldiga" föräldrar,, glöm det!
När dom går in så här hårt och verkligen tar ett barn från föräldrarna så finns det en grund till det och det måste ni fatta.
Grejen är den att soc gjorde inte fel i det fallet. De fick in en orosanmälan om sexuella övergrepp. I det läget så ska ett omedelbart LVU tas.Socialtjänsten har agerat helt rätt. Man har skyddat barnen mot framtida övergrepp. Utredningen visade att det inte gick att bevisa att övergreppen förekommit och därför blev det inget fortsatt LVU. Huruvida övergrepp har förekommit vet vi inte, vi vet att det inte går att bevisa. Det finns massor med skyldiga personen som inte döms eftersom det inte går att bevisa att de är skyldiga
Hur tycker du soc skulle ha agerat när de fick in en orosanmälan från en familjemedlem om att det förekommer sexuella övergrepp? Ska soc kanske strunta i anmälan. Eller de kanske ska låta barnen bor kvar.Och om anmälan är riktig då? Då har ju barnen fortsatts att utsättas för övergrepp medan socialen utreder.
Tror ni på riktigt att EN soctant ensam kan göra ett sånt här beslut för att jävlas? På riktigt? Det är en högskoleutbildning och barn tas aldrig utan grund eller stark misstanke. Detta är den absolut sista utvägen och görs inte i onödan eftersom det är väldigt VÄLDIGT dyrt. Soctanter väger varje krona omsorgsfullt på våg innan beslut tas. Tro mig. Sen är det synd att så många (de flesta) inte förstår varför hur mycket man än förklarar. Så länge föräldrarna inte inser går det inte att hitta en annan lösning. Men är man oskyldig som alla tror så kanske LVU är det bästa. Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss.
I vissa fall kan man faktiskt veta det. Tex vid grava förståndshandikapp där föräldrarna inte är mogna nog att ta hand om sig själva.
Far- och morföräldrar är sällan en god idé av en mängd olika orsaker (men ibland). För övrigt så undersöks alltid nätverket när det gäller längre placeringar. Men det vill ju till att det finns lämpliga där som både vill och kan...