Inlägg från: Anonym (Socionom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Socionom)

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Tror ni på riktigt att EN soctant ensam kan göra ett sånt här beslut för att jävlas? På riktigt? Det är en högskoleutbildning och barn tas aldrig utan grund eller stark misstanke. Detta är den absolut sista utvägen och görs inte i onödan eftersom det är väldigt VÄLDIGT dyrt. Soctanter väger varje krona omsorgsfullt på våg innan beslut tas. Tro mig. Sen är det synd att så många (de flesta) inte förstår varför hur mycket man än förklarar. Så länge föräldrarna inte inser går det inte att hitta en annan lösning. Men är man oskyldig som alla tror så kanske LVU är det bästa. Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss.

• Anonym (Socionom)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 01:02:40 följande:

En högskoleutbildning är ingen garanti för att någon är en vettig och kompetent person.

Och just därför får aldrig EN individ ta ett sånt beslut själv. Bra va?
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 01:10:15 följande:

Ologisk slutledning.

Bristande resurser kan leda till färre omhändertagandem. Det behöver dock inte betyda att omhändertaganden blir mer korrekta.

Hur menar du nu? De gör färre omhändertagande vilket gör att de verkligen måste vara säkra på sin sak. Självklart kan misstag begås men då får ju föräldrarna tillbaka barnen.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 01:41:42 följande:

Att föräldrarna eventuellt får tillbaka sina barn är inte en rimlig kompensation för de drabbade och inte en rimlig inställning i ett rättssamhälle.

Vad tycker du är bäst? Att inget barn omhändertas, de dör eller vanvårdas och mår skit resten av livet? Eller att ett barn placeras felaktigt i några veckor? Allt är för barnens bästa.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-17 07:01:01 följande:

Hur kan man veta det? Att hon aldrig någonsin kan ta hand om sitt barn? Kan inte pappan, farmor, morfar heller ta hand om barnet? Måste barnet hamna i en fosterfamilj som barnet inte har någon anknytning till?

Hon är extremt psykiskt sjuk. Pratade med henne häromdagen och frågade om hon inte ville träffa sitt barn ändå. Hon har inte träffat henne på några månader. "Nej, just nu måste jag fokusera på mig själv. Jag har aldrig fått chansen att bara fokusera på mig själv i mitt liv. " fast du har ett barn nu och ett barn borde komma i första hand. Hon är arg på barnet för att barnet blev till. Hon glömmer att byta sina underkläder, hon glömmer att äta och städa. Hon hatar alla som försöker hjälpa henne. Hade två kvinnor som kom dit och skulle hjälpa henne. Allt car deras fel. Hon sa inte till att hon hade kissar ner hela sängen och då var det deras fel att det var blött istället för att hon gjorde det själv.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-17 09:35:24 följande:

Jag antar att man har satt LPT på mamman om det är så.

Nej, det gick inte igenom. Hon har ingen diagnos (tyvärr). När hon skulle in till bb gjorde hon sådant motstånd med ambulansen att en piketbuss fick hämta henne. Hon skrek och slogs hela vägen. Sedan när barnet kom tittade hon inte åt barnet utan sa "jag är hungrig ge mig mat". Ändå är hennes familj precis som i ts. De förstår ingenting.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 15:37:30 följande:

Hahaha den här var ju Bäst idag!

Soctant berättar om kvinna som verkar vara mycket, mycket, mycket psykiskt sjuk.

Soctant förklarar och i förklaringen kommer det fram att psyksjuka mamman inte har någon diagnos!

Soctant säger att det är väldigt konstigt att "vakna upp" från en fleea timlar lång förlossning och känna hunger, och uttrycka den med "jag är hungrig".

Soctant och hennes kollegor (inga läkare!) har egenhändigt gett psyksjuka mamman en diagnos.

Fantastiskt.

Jag undrar vad för diagnos?

Sverige 2015. Bring back sterilisering... (ironi)

Så du tycker det inte är konstigt att inte se mot sitt barn? Inte fråga vad det blev eller hur barnet mår? Vägrar hålla det? Utan bara vill ha mat? Tycker du att det är normalt så säger det en del om dig. Alla vet att hon är psykiskt sjuk men hon vägrar utredning.
  • Anonym (Socionom)
    Regndamen skrev 2015-08-17 16:15:55 följande:

Jag läste i inlägget att kvinnan inte ville träffa ditt barn. Är det inte bättre att någon annan tar hand om det då?

Precis. Hon ville göra abort under hela graviditeten. Hon förstod inte varför hon inte fick det när hon krävde det i vecka 38 ... Hon hävdade sitt rätt till sin kropp. Hon vill inte ha barnet men hon förstår inte varför de tog barnet
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 19:01:00 följande:

Jajaja,

Jag förstår att det fanns många saker som var fel med den här kvinnan.

Men HUR I HELSEFYR kan soc med att ens anmärka på att en nybliven mamma som vaknat upp ur det adrenalinhelvete det är att föda barn säger att hon är hungrig och ber om något att äta? Det förstår inte JAG.

Läs allt jag skrivit igen noga så lovar jag att du förstår.

Vi har haft kontakt med henne innan graviditeten och under hela graviditeten. En gång sa hon till mig "han frågade om han fick köra utan kondom. Jag sa ja för han sa att han inte skulle spruta sen gjorde han det och jag blev gravid så det är ju våldtäkt. Han våldtog mig". Sen bokade hon 43 aborttider som hon inte tog sig till även om hon ville för hon vågade inte åka bil de 350 m som är till sjukhuset. Hon har absolut inte sjukhusskräck alltså.
  • Anonym (Socionom)

Så du tror vi slet barnet från barmen innan hon fick försöka? Du har redan din bild så ingen idé att försöka förklara. Vi försökte i tre dygn att få henne att titta åt barnet, hålla barnet vad som helst. Vi pratade om barnet men hon ville inte lyssna. Hon struntade i när bebisen skrek. Hon pratade om adoption under hela graviditeten. Tog dit ett familjehem men hon struntade i det. När hon sedan skulle åka hem gjorde hon det. Utan sitt barn. Utan att titta på den. Utan att säga hejdå. Utan att ens prata med eller om den. Och ändå förstår hon inte varför vi tog barnet. Jag kan inte beskriva allt om denna kvinna men ärligt, förstår du inte nu är du lika blind som många föräldrar som blir av med sina barn "heeeeeelt utan orsak". Tro mig att vi försöker. Vi gråter för dessa barn. Vi gör allt vi kan. LVU är alltid sista utvägen. Men vad skulle vi gjort? Kastat barnet på henne? Åkt efter henne och lagt barnet innanför dörrarna? Hon vägrade utredningshem eftersom de "har fel frukost. Jag måste ha färska jordgubbar och pauluns müsli annars åker jag inte dit".

• Anonym (Socionom)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-17 21:49:52 följande:

Och hon var kanske ingen drömmamma men vem vet om hon skulle kunna bli en tillräckligt bra mamma för sitt barn med rätt stöd och hjälp.

Hon kan inte ta hand om sig själv och släpper inte in den hjälp vi försöker tvinga på henne. Men visst. Ska genast se till att hon får sitt barn tillbaka för annars är det vi som är elaka. Nöjd?
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 22:10:30 följande:

Jodå, jag förstår mycket väl att mamman i detta fall var psykiskt sjuk och att det var klokt att t ex låta adoptera bort barnet.

Det jag aldrig kommer förstå är hur soctanter kan sätta diagnoser på folk! Det ska utbildade läkare göra.

Vi sätter inga diagnoser? Vi har inte den utbildningen. Har aldrig läst en utredning där en soctant satt en diagnos. I utredningen nämndes inte en enda gång att hon är sjuk fast alla ser det. Alla på bb, läkarna, vi. Alla utom hon själv och familjen. Vill hon inte ha en diagnos kan vi inte heller skriva att hon har en. Men ibland som i detta fall, var det uppenbart för alla. Det var därför jag skrev det här. Men skulle aldrig göra det i själva utredningen.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 04:00:26 följande:

har nu under 27 sidor suttit och gråtit ena sekunden och andra sekunden tänkt: det kanske är överdrift.

också läser jag ditt inlägg och ser: "Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss"

jag har frågan (kanske ställs längre fram men blev väldigt upprörd och tårarna rinner på mina kinder så vill fråga själv) HUR kunde ni se på en människa redan på BB att mamman som precis förlöst sitt barn inte skulle klara det?

va hon missbrukare? hade hon en grov utvecklingskada? förståndshandikappad?

eller va hon bara ett offer för att livet pissar på henne och ni ställde er och pissade lite till?

jag gråter här och nu pga: jag blev änglamamma för inte ens ett år sedan. har jag visat sorg? nej. har jag tagit hjälp? nej. jag gråter i min sambos och min familjs närvaro. för jag vågar inte. tänk om min ängel får ett syskon och socialen får för sig att jag sörjer och tar barnet från mig? (ska nämna att mitt barn dog i magen PSD. behöver inte påhopp pga detta)

kan säga som så: har inte soc hjälp men min ekonomi är inte bra. dock klarar vi oss varje månad. vi har ett sparkapital och vi har ett stort kontaktnät. men vad hjälper det?

en fråga till dig socionomen. är det lika bra att jag skiter i att skaffa barn? för ni kanske får för er att jag inte kan ta hand om ett barn? fastän jag arbetar med barn, ni kanske får för er att se "att jag inte klarar av att ta hand om barnet" för att jag inte gått på några som helst lugnande mediciner då jag är emot kemikalier? ni kanske tror jag hamnat i en psykos och ska skada barnet? för att det är naturligt att man går på lugnande och terapi och gråter framför okända folk?

Så länge inte människan själv har en så grov diagnos så dom måste ha personlig assistent (oförmögen att ta hand om sig själv och ha det på papper att det är en livslång diagnos) , är dömd för att va peddo, eller misshandlat barn tidigare så låt ungarna va med sina föräldrar tills dom bevisat att dom missköter barnen. det kostar betydligt mindre att en socialarbetare är hos en familj dagligen än att ha dom på en plats där barnet inte känner trygghet.

lika bra att ta bort äggstockarna. slippa mensen o allt sånt. för enligt denna socionom räcker det med "att titta på en människa o se om dom klarar en sak eller ej"

mamman som anmälde er står jag bakom och hejjar på. fyfan vad äckligt gjort av er!

Läs allt innan du uttalar dig är du snäll. Tryck på "visa endast". Skulle vi kastat barnet på henne? Lagt det i hennes säng och gått? Tryckt fast det i famnen? Vad skulle vi gjort när hon inte vill menar du? On du läser allt ser du att det inte var en psykos.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-18 12:52:40 följande:

Direkt efter en förlossning så kan man vara helt utmattad och inte fixa att tänka rationellt. Skulle det alltså vara grund för omhändertagande? Låter väldigt konstigt om det skulle vara så.

Hur kan "alla" veta att hon är psykiskt sjuk när hon inte har en diagnos? Tillfällig mental överansträngning kan yttra sig som du beskriver.

Men snälla. Tryck visa endast under (socionom) så kanske du också förstår.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 20:19:35 följande:

varför tog ni inte in en psykolog till henne då? och vad du än säger så måste det finnas en pappa. har ni undersökt varför hon inte ville ha barn? hon kanske blev våldtagen, vågar inte berätta, vill inte ha barn med våldtäktsmannen, har men av sexet men förmår sig inte att göra abort?

en människa föds inte känslokall. men graviditeten kan ha varit traumatiskt. hon behöver få tala med någon, få chans att reda upp saker.

för vad du än säger så: barnet kommer i framtiden fråga om sin mamma. ska ni då splittra barnets liv genom att "din mamma ville inte ens titta på dig i början men sen ångra hon sig men vi tog dig från henne ändå"

du vet även om att hade jag varit förtjust i att skvallra så hade jag gjort ett blogginlägg och printat det du skrivit för jag är 95% säker på vem detta handlar om och vilken stad du bor i. jag skulle kunna vända det emot dig, eller vända det emot henne och skriva ut det som "källa"

finns dock nog fler i denna tråd som tror sig veta vem du skriver om. så tycker att du ska tänka mer på vad du skriver. annars kanske det är dags att packa sakerna på jobbet och ringa a kassan snart.

Vad bra att du tror du vet vem det handlar om. Det bevisar att jag inte brutit mot sekretessen. Ge mig första bokstaven i hennes namn och första i stad om det inte är så att du erkänner att du ljuger.

Hon vill inte träffa barnet om du hade läst allt. Hon måste jobba med sig själv säger hon. Hon vägrar att träffa psykolog för de våldtar henne bara säger hon. Pappan finns inte med i bilden alls.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-18 20:06:00 följande:

Du vet väl om att du bryter mot sekretessen med dessa ord? Hoppas det är värt en anmälan.

Vem är kvinnan? Vilken stad ska du anmäla till och när skedde allt detta? Igår? Förra åter? För fem år sedan?
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 21:27:17 följande:

Men tänk om klienten själv skulle känna igen sig själv? Skulle i alla fall själv personligen känna mig extremt illa till mods om jag hade en socialsekreterare som skrev om mig på ett offentligt debattforum.

Denna klient är egentligen tre med liknande fall. Har ändrat så ingen kan känna igen i historien. Skulle aldrig skriva så detaljerat om en enskild klient. Men dessa kvinnor är

Fler än ni tror.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 21:39:15 följande:

Tycker ändå att det är oprofessionellt att skriva så nedlåtande om klientelet. Det urholkar både klientelets och allmänhetens förtroende för er.

Du är ju en av många som vägrar ändra uppfattning. Du har vridit och vänt på allt för att det ska passa dig. Jag ser inte ner på mina klienter för att de inte klarar föräldrarollen. Det är dessa som är med oss hela tiden. Som oroar oss. Som vi tänker på och inte kan släppa. Man blir frustrerad när man vill så mycket men det inte når fram. Finns inget jag vill högre än att dessa barn skulle kunna bo med sin förälder. Men du och många med dig har så svårt att inse att det finns fall där det tyvärr är omöjligt. Men jag slutar inte kämpa för barnen. De kommer alltid i första rummet. Alltid. Vi gör allt för att de ska få en relation med sina föräldrar. Och allra helst att föräldrarna tar emot hjälpen så en förändring kan ske som gör att vi kan återförena barnen med sin riktiga familj. Det är där de mår bäst så länge det fungerar.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 21:54:44 följande:

fine. den jag tänker på börjar på B i förnamn och bor i Ö.

läst klart allt och jag skrev även det. om en kvinna vägrar se på sitt barn så måste ni haft kurator och barnmorskor där inne? 3 dagar är lång tid att vänta om hon behövt hjälp. och ärligt nu. Ni ses som bvar av både henne och många fler och tror inte hon hade så mycket förtroende för er.

om ni ska ta ett barn på BB måste ni se till att mamman får hjälp. även om mamman väljer att inte prata med kuratorn så måsta kuratorn finnas med i rummet. så hon får chansen att bryta ihop om hon behöver.

Inte rätt på varken förnamn eller stad. Inte på någon av kvinnorna. Bor i en stor stad. Och som jag sa kan du omöjligt veta vem det är. En av bokstäverna ska vara k. Vad tror du vi gjorde? Stod i ett hörn och glodde? Vi hade barnmorskor, läkare, kuratorer och psykolog. Ingen nådde fram. Vi var inne en och en för att se om det var någon hon ville prata med. Sjuksköterska, undersköterska, alla barnmorskor, alla försökte. Jag försökte så många gånger och en kurator gav sig inte. Hon var där varje dag i timmar men nej. Hon ville inte röra sitt barn. Hon lämnade sitt barn på bb. Vad skulle vi gjort menar du? Vi försökte allt. Läkaren erbjöd inläggning på psyk, samtal och medicin. Jag erbjöd att de kunde få komma till ett utredningshem, få hjälp i hemmet, stöd av alla de slag. Stödfamilj, vad som helst. Vad hon ville. Men nej. Hon skulle bara hem. Ringde och pratade med henne varje dag och frågade om vi fick komma med barnet men hon ville inte.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund