Inlägg från: Anonym (nojjiga jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nojjiga jag)

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 00:47:58 följande:

Tror ni på riktigt att EN soctant ensam kan göra ett sånt här beslut för att jävlas? På riktigt? Det är en högskoleutbildning och barn tas aldrig utan grund eller stark misstanke. Detta är den absolut sista utvägen och görs inte i onödan eftersom det är väldigt VÄLDIGT dyrt. Soctanter väger varje krona omsorgsfullt på våg innan beslut tas. Tro mig. Sen är det synd att så många (de flesta) inte förstår varför hur mycket man än förklarar. Så länge föräldrarna inte inser går det inte att hitta en annan lösning. Men är man oskyldig som alla tror så kanske LVU är det bästa. Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss.

har nu under 27 sidor suttit och gråtit ena sekunden och andra sekunden tänkt: det kanske är överdrift.

också läser jag ditt inlägg och ser: "Nyligen var vi tvungna att ta ett litet spädbarn redan på bb. Fruktansvärt. Mamman var helt oskyldig och förstod ingenting. Men alla andra runt omkring såg att hon aldrig någonsin kommer kunna ta hand om sitt barn. Det hade inte fått omvårdnad alls. Gjorde vi rätt? Absolut. Förstår mamman? Nej. Hon har anmält oss"

jag har frågan (kanske ställs längre fram men blev väldigt upprörd och tårarna rinner på mina kinder så vill fråga själv) HUR kunde ni se på en människa redan på BB att mamman som precis förlöst sitt barn inte skulle klara det?

va hon missbrukare? hade hon en grov utvecklingskada? förståndshandikappad?

eller va hon bara ett offer för att livet pissar på henne och ni ställde er och pissade lite till?

jag gråter här och nu pga: jag blev änglamamma för inte ens ett år sedan. har jag visat sorg? nej. har jag tagit hjälp? nej. jag gråter i min sambos och min familjs närvaro. för jag vågar inte. tänk om min ängel får ett syskon och socialen får för sig att jag sörjer och tar barnet från mig? (ska nämna att mitt barn dog i magen PSD. behöver inte påhopp pga detta)

kan säga som så: har inte soc hjälp men min ekonomi är inte bra. dock klarar vi oss varje månad. vi har ett sparkapital och vi har ett stort kontaktnät. men vad hjälper det?

en fråga till dig socionomen. är det lika bra att jag skiter i att skaffa barn? för ni kanske får för er att jag inte kan ta hand om ett barn? fastän jag arbetar med barn, ni kanske får för er att se "att jag inte klarar av att ta hand om barnet" för att jag inte gått på några som helst lugnande mediciner då jag är emot kemikalier? ni kanske tror jag hamnat i en psykos och ska skada barnet? för att det är naturligt att man går på lugnande och terapi och gråter framför okända folk?

Så länge inte människan själv har en så grov diagnos så dom måste ha personlig assistent (oförmögen att ta hand om sig själv och ha det på papper att det är en livslång diagnos) , är dömd för att va peddo, eller misshandlat barn tidigare så låt ungarna va med sina föräldrar tills dom bevisat att dom missköter barnen. det kostar betydligt mindre att en socialarbetare är hos en familj dagligen än att ha dom på en plats där barnet inte känner trygghet.

lika bra att ta bort äggstockarna. slippa mensen o allt sånt. för enligt denna socionom räcker det med "att titta på en människa o se om dom klarar en sak eller ej"

mamman som anmälde er står jag bakom och hejjar på. fyfan vad äckligt gjort av er!
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-17 21:28:56 följande:
    Så du tycker det inte är konstigt att inte se mot sitt barn? Inte fråga vad det blev eller hur barnet mår? Vägrar hålla det? Utan bara vill ha mat? Tycker du att det är normalt så säger det en del om dig. Alla vet att hon är psykiskt sjuk men hon vägrar utredning.
    låter som en psykos. innan jag förlorade mitt barn satt jag i v. 34 och va nervös och grät och ville backa tiden och skita i att bli mamma. idag ångrar jag den tiden. men att bli med barn och dessa 9 månader är de värsta och bästa man går igenom. om en mamma grips av panik och vill göra abort i slutskedet så behöver hon inte vara psyksjuk. kan vara panikartat med. kanske dags att du och din personal tar en sväng och uppdaterar kunskaperna. samt bör du tänka på vad du skriver för exakt det du skriver om nu passar så bra in på en tjej i min stad. (mindre ort, mycket skvaller)
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 19:49:24 följande:
    Men snälla. Tryck visa endast under (socionom) så kanske du också förstår.

varför tog ni inte in en psykolog till henne då? och vad du än säger så måste det finnas en pappa. har ni undersökt varför hon inte ville ha barn? hon kanske blev våldtagen, vågar inte berätta, vill inte ha barn med våldtäktsmannen, har men av sexet men förmår sig inte att göra abort?

en människa föds inte känslokall. men graviditeten kan ha varit traumatiskt. hon behöver få tala med någon, få chans att reda upp saker.

för vad du än säger så: barnet kommer i framtiden fråga om sin mamma. ska ni då splittra barnets liv genom att "din mamma ville inte ens titta på dig i början men sen ångra hon sig men vi tog dig från henne ändå"

du vet även om att hade jag varit förtjust i att skvallra så hade jag gjort ett blogginlägg och printat det du skrivit för jag är 95% säker på vem detta handlar om och vilken stad du bor i. jag skulle kunna vända det emot dig, eller vända det emot henne och skriva ut det som "källa"

finns dock nog fler i denna tråd som tror sig veta vem du skriver om. så tycker att du ska tänka mer på vad du skriver. annars kanske det är dags att packa sakerna på jobbet och ringa a kassan snart.

• Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Luis) skrev 2015-08-18 20:12:08 följande:
    På vilket sätt bryter hon mot sekretessen? Vi kan inte utläsa vare sig var det hela ägt rum eller vem det gäller. Det är inte ovanligt att bebisar tas direkt från BB så det är tvärt omöjligt för någon att lista ut vem det handlar om.
    inte så svårt, gäller bara att känna familjen så förstår man!

du får inte uttala dig om någon så att man kan lista ut vem det är.

hade hon skrivit : vi får omplacera ett barn direkt från bb om föräldrarna redan innan visat att dom inte vill bli föräldrar och gett oss orostankar sedan samma dag dom fick veta det.

men nu skriver hon om enskild person. vi lever i en liten värld där många har stort kontaktnät.

jag jobbar själv med tystnadsplikt. berättar aldrig online eller ens för min sambo eller för min familj om jag fått göra orosanmälan eller om ett barn som jag jobbar med.

skulle jag yttra mig (ett exempel) : jag har gjort orosanmälan för en av mina elever har det tufft hemma.

inom ett par dygn kan det komma ut och rykten kan gå och ja fan hans moster om man känner någon i klassen.

Sekretess är en svår sak att ha att göra med. Men så nödvändigt.
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 21:22:26 följande:
    Vad bra att du tror du vet vem det handlar om. Det bevisar att jag inte brutit mot sekretessen. Ge mig första bokstaven i hennes namn och första i stad om det inte är så att du erkänner att du ljuger.

Hon vill inte träffa barnet om du hade läst allt. Hon måste jobba med sig själv säger hon. Hon vägrar att träffa psykolog för de våldtar henne bara säger hon. Pappan finns inte med i bilden alls.
    fine. den jag tänker på börjar på B i förnamn och bor i Ö.

läst klart allt och jag skrev även det. om en kvinna vägrar se på sitt barn så måste ni haft kurator och barnmorskor där inne? 3 dagar är lång tid att vänta om hon behövt hjälp. och ärligt nu. Ni ses som bvar av både henne och många fler och tror inte hon hade så mycket förtroende för er.

om ni ska ta ett barn på BB måste ni se till att mamman får hjälp. även om mamman väljer att inte prata med kuratorn så måsta kuratorn finnas med i rummet. så hon får chansen att bryta ihop om hon behöver.
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 21:00:28 följande:
    Jobbar också med sekretessbelagda saker. Skulle inte heller skrivit så detaljerat om en enskild person som "socionom" gjort. Tycker att för det första att det finns en igenkänningsrisk och för det andra uttrycker sig hen dessutom rätt nedlåtande om personen i fråga. Oprofessionellt. Och de ska man lita på med sina egna och andras barn :/
    precis, jag ska ta mig en funderare på om det ens är värt o ha barn själv nu. är dagens socionomer såhär? talar brett och öppet om klienter.

jag driver en blogg och har två gånger blivit anmäld för förtal genom denna. pga en som jag inte kände alls så bra tog åt sig när jag skrev om barns rättigheter till nyktra och ej missbrukande föräldrar. och jag har inte sekretess gentemot folk i allmänhet utan enbart inom jobbet.

iaf. så: jag har ingen sekretess, hade inte heller nämnt namn. men ändå blev jag anmäld....så ärligt så hoppas jag att du inser att detta är så grovt som du gör socionomen....

för att folk inte ska fråga om det, fallen blev nedlagda då det handlade om personlig allmänt tycke. och inte va riktat.  
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 21:00:28 följande:
    Jobbar också med sekretessbelagda saker. Skulle inte heller skrivit så detaljerat om en enskild person som "socionom" gjort. Tycker att för det första att det finns en igenkänningsrisk och för det andra uttrycker sig hen dessutom rätt nedlåtande om personen i fråga. Oprofessionellt. Och de ska man lita på med sina egna och andras barn :/
    precis, jag ska ta mig en funderare på om det ens är värt o ha barn själv nu. är dagens socionomer såhär? talar brett och öppet om klienter.

jag driver en blogg och har två gånger blivit anmäld för förtal genom denna. pga en som jag inte kände alls så bra tog åt sig när jag skrev om barns rättigheter till nyktra och ej missbrukande föräldrar. och jag har inte sekretess gentemot folk i allmänhet utan enbart inom jobbet.

iaf. så: jag har ingen sekretess, hade inte heller nämnt namn. men ändå blev jag anmäld....så ärligt så hoppas jag att du inser att detta är så grovt som du gör socionomen....

för att folk inte ska fråga om det, fallen blev nedlagda då det handlade om personlig allmänt tycke. och inte va riktat.  
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 22:00:44 följande:
    Inte rätt på varken förnamn eller stad. Inte på någon av kvinnorna. Bor i en stor stad. Och som jag sa kan du omöjligt veta vem det är. En av bokstäverna ska vara k. Vad tror du vi gjorde? Stod i ett hörn och glodde? Vi hade barnmorskor, läkare, kuratorer och psykolog. Ingen nådde fram. Vi var inne en och en för att se om det var någon hon ville prata med. Sjuksköterska, undersköterska, alla barnmorskor, alla försökte. Jag försökte så många gånger och en kurator gav sig inte. Hon var där varje dag i timmar men nej. Hon ville inte röra sitt barn. Hon lämnade sitt barn på bb. Vad skulle vi gjort menar du? Vi försökte allt. Läkaren erbjöd inläggning på psyk, samtal och medicin. Jag erbjöd att de kunde få komma till ett utredningshem, få hjälp i hemmet, stöd av alla de slag. Stödfamilj, vad som helst. Vad hon ville. Men nej. Hon skulle bara hem. Ringde och pratade med henne varje dag och frågade om vi fick komma med barnet men hon ville inte.
    jag ska ge mig.

men du måste förstå varför jag och alla andra reagerade på ditt första inlägg. jag skrev att jag va 95 % säker, idag går rykten fort som sjutton på kanske 5 % säkerhet. Så ska du skriva en sådan sak så försök va mer utförlig, det finns rädslor för oss som vill bli/är föräldrar. det ena hände mig. det andra är att bli fråntagen sitt/sina barn.

jag förstår när jag imorse läste alla inlägg och mer nu att mamman i fallen inte mår bra av någon orsak. jag tycker att om du är som du säger, väldigt mån om denna kvinnan ska få träffa sitt barn så verkar du som en bra socionom och ber dig att inte sluta kämpa. en dag kan hon bryta ihop, visa er varför hon beter sig som hon gör, kanske hon en dag kan återförenas med sitt barn.

• Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Sara) skrev 2015-08-18 22:06:27 följande:
    Du har aldrig läst någon kurslitteratur eller liknande? Fullt av fall men avidentifierade. Då är det ingen fara. Om någon sen känner igen sig så kan det bero på att problem inte är så unika som man tror när man själv är drabbad.
    för att ha mitt arbete måste man läsa vidare :) så jodå. men det jag ville ha sagt med mitt inlägg va att: folk tar åt sig av det ena och det andra, känner igen sig osv. i dagens samhälle måste du överförklara dig 10000 gånger om på internet för folk läser in allt på sina egna sätt.
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (suck) skrev 2015-08-18 22:19:03 följande:
    Nu utgår du från mammas behov. Socialtjänsten utgår från BARNETS behov och barnet har inte behov av att man till varje pris och kostnad ska tvinga en biologisk mamma att ha sitt barn. Barnet har behov av att få ha en stabil tillvaro. Det är väl ganska uppenbart att den mamman (Socionom) pratar om inte kan ta hand om ett barn. Men visst, du kanske tycker att det är bra att barnet får bli en försökskanin som man bara kan hoppas att det ska gå bra för i framtiden, för det är SÅÅÅ synd om MAMMAN.
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 22:01:44 följande:

Men alltså seriöst. Finns det verkligen folk som inte fattar att det
    Anmäld kan man ALLTID bli. Jag har blivit anmäld i jobbet (till IVO) och klienter har överklagat mina beslut. Det betyder inte automatiskt att jag har fel, utan betyder att klienten inte håller med mig. Och så är det ju tyvärr, det finns klienter som inte håller med, speciellt vid tvångsomhändertagande av barn. Vem har du blivit anmäld till och för vad menar du?
    ärligt nu. ja jag utgår från MAMMANS behov (se där jag kan också skrika med bokstäver ;) ....) vet du varför? jag tror inte att folk är idioter rent allmänt. det finns en orsak till varför hon är som hon är. och för BARNETS skull (yaay jag skrek igen) så måste det utredas varför.

s vitt jag vet kan man läggas in med tvång och bli tvingad till saker. jag är en av dom som är för barnens rättigheter. ett barn har rätt till sina föräldrar. en rätt att välja bort dom eller ha kontakten med dom. men man måste se till att denna relation funkar. hem för fosterhemsplacerade barn borde utnyttjas för barn emd föräldrar som misshandlar barn, sexuellt utnyttjar och är missbrukare. barn som är i dessa lägen ska få hjälp genom flytt. annars: familjehem, kurser och terapi. samt en sak till. innan man blir fosterhem....kolla mer grundligt. lyssna på barnen som säger sig ha ett helvette där. jag skrev där uppe vad som hände när jag blev anmäld. varför ska jag repetera? vill du sätta in mig i ett register och jävlas o ta mina barn från mig på bb när jag föder?

• Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-18 22:55:33 följande:

Socialtjänsten ska sätta barnet i första rum och samtidigt se till att barnet om det är möjligt får ha den kontakt som fungerar med sina bioföräldrar dvs. den kontakt som barnet klarar av och mår bra av.

Du tror att man kan tvångsinlägga mammor för att tvinga dem att ta till sig sina barn?

tvångsinlägg, eller tvång till kuratorsamtal kan förekomma ja. om man lägger märke till att en person inte är fullt frisk eller mår så pass dåligt så den psykisk instabila kan skada sig själv eller omgivningen (se hennes barn som kommer forslas mellan fosterhem som ger osäkerhet och ingen hemmakänsla eller trygghet alls)

handlar inte om att ta till sig sitt barn längre. för om man kan se på en person redan innan denne kommer från BB att den inte kan klara det så är det illa. om föräldrar får en psykos vid BB tiden så brukar det sällan bli beslagtagning av barnet utan först: kurator, psykolog, familjehem mm.

har en nära anhörig (manlig) som nyligen blev tvångsinlagd på psyket pga deprission. fanns inga andra val. och ärligt, 5 månader efter så är han frisk. om han vägrat hjälp och inte blivit tvångsinlagd så hade han mått illa och kanske gjort sig själv illa vid detta laget.

familjerätten ska se till FAMILJENS bästa.
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund