• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Anonym (lamslagen)
    Knäck skrev 2015-08-01 10:00:55 följande:
    Tack! Jag fantiserar ofta om att få min kropp tillbaka... Hur psyket blir vet jag ju inte

Första tre månaderna var ju bara nattsvarta med extrem oro och fatigue. Är äcklad av minnet av denna hemska period.

Sen följde förlossningsrädsla som jag försökte "komma över" - fick panikångest och ville inte kännas vid magen till slut så gav upp det där och ska snittas.

Bästa perioden fysiskt var andra trimestern och psykiskt tredje. Fast jag gråter och tar konstiga beslut och vet inte vem jag är..

Det känns som ett förlorat år litegrann. All ångest, alla overklighetskänslor, all skuld, all maktlöshet och sen då kroppens förändring, foglossning, förvärkar, illamående, kräkningar, huvudvärk, hemorrojder, utmattning, svullnad och svamp - som att den bytts ut nån gång när jag sov.

Och under tiden har jag kämpat för att vara duktig, normal och tacksam. När jag egentligen har mått för dåligt för att jobba, resa osv.

Nä. Det här var inte min grej.
    detta låter exakt som något jag skulle kunna skriva. fast är bara i vecka tolv men ändå...
  • Ask

Inskrivning på MVC idag och tid för kub-test bokad. Surrealistiskt. Magen svullen som en jävla ballong men mitt psyke har, hör och häpna, hållit sig hyfsat lugnt några dagar. Jag ropar dock inte hej än på långa vägar.

• Elin1947
    Ask skrev 2015-08-03 23:41:15 följande:

Inskrivning på MVC idag och tid för kub-test bokad. Surrealistiskt. Magen svullen som en jävla ballong men mitt psyke har, hör och häpna, hållit sig hyfsat lugnt några dagar. Jag ropar dock inte hej än på långa vägar.

förstår att det är mycket slungades mellan hopp och förtvivlan. jag känner likadant. alltså, jag vill ju ha barn men är så rädd för att må såhär dåligt, rädd för att "bli galen" (vad det nu är), att ta livet av mig av mig på grund av känslan av total hopplöshet. 

jag tror på samtals-hjälp. för det som händer i ditt huvud är svårt att lösa själv. hjärnan kan inte lösas hjärnan problem, liksom.
  • emliz

Phue jag trodde att jag var den enda som talade öppet om det här! Skönt att se att man inte är ensam om att hata vad en graviditet gör med en.

Jag är gravid i vecka 33 nu med andra barnet. Jag har väntat i sex år på denna graviditeten eftersom jag hatade allt som hade med graviditet och förlossning att göra. Nu tog jag mej mod att bli gravid igen och japp, jag hatar det. Nu har jag gått upp elva kilo och jag passar inte som tjock. Jag har ett ansikte som bäst tar sej som smal (normal) vilket är långt ifrån nu :(

Jag jobbar två veckor till sedan ska jag stanna hemma. Jag ville helst undvika jobbet nu eftersom alla blickar, kommentarer, frågor mm oftast kommer nu när man är så stor.

Jag hatar att inte kunna stå upp för då får jag ont i bäckenet. Jag kan inte sitta för då får jag ont i ryggen. Jag kan inte ligga ner för då blir jag yr och ligger jag på sidan blir jag söndersparkad. Jag hatar att inte kunna köra bil, för bebis sparkar alltid när jag kör vilket gör att jag rycker till eftersom det gör så förbannat ont. Att inte få kontrollera blåsan själv heller ..

Nu kan jag inte ens luta mej över handfatet för att sminka mej för då slår bebis så hårt att jag typ kläms,

Jag älskar redan min bebis men jag hatar vad den gör med mej och vad graviditeten gör med min kropp. Mina bröst var så fina innan, nu har jag bristningar som syns långt ovanför urringningen. Jag passar inga kläder och tvingas gå i kläder stora som sopsäckar (jag är annars en strl 36 men tvingas ha L nu)

Jag är bara så deprimerad över viktuppgången, dubbelhakor, folk som kallar en för tjockis och tror att jag gillar det. Jag är så sjukt trött på bebis och magprat! Jag hatar att vara gravid och brukar försöka låtsas att jag ine är det. tills ja stöter emot magen för att jag inte längre kan smita förbi lika smidigt som annars. Jag bad om kejsarsnitt men blev nekad så känner ännu mer hatisk över hela situationen

usch. jag ville bara få detta ur mej :)

• PappHanna

Ja inte fan är det rosenskimrande iaf. Senast igår kväll fick jag ett utbrott på min sambo som inte alls har funnits där för mig som jag trodde. Jag var riktigt vidrigt elak och sa tillslut att jag inte vill att han följer med på RUL imorgon. Jag kände mig så sviken och ledsen så jag ville att han skulle må lika dåligt som han får mig att må genom att inte prioritera mig och engagera sig i graviditeten. Varför skulle han få följa med på roliga saker när han inte finns där i de jobbiga sakerna.

Jag är arg och besviken på riktigt, men SÅ HÄR galen och elak brukar jag inte vara. Hormonerna gör mig till ett monster!

Jag är så trött så jag ligger mest på soffan från morgon till kväll och slumrar, är sjukskriven, har ont i min trasiga höft eftersom jag har gått upp i vikt så jag går som en gammal tant, gråter varje dag, är elak för att det känns som om alla är emot mig, känner mig ensam eftersom ingen orkar umgås med mig för att jag är så tråkig, magen gör ont, ryggen gör ont för att jag inte rör på mig, huvudvärken från helvetet och är depressiv sedan innan. Barnen (bonus) och hundarna får knappt någon uppmärksamhet från mig för att jag inte orkar. Jag känner mig fet, ful, äcklig, elak och dum. Jag känner mig inte som mig själv alls.

Jag är så innerligt less och jag fattar inte hur jag ska orka med i 20 veckor till! Vill bara att det här ska ta slut så jag äntligen kan sluta vara gravid så jag kan bli mig själv igen! Få hålla om den mjuka lilla och snusa på huvudet.... Nä, man borde få resa till"de gravidas ö" , en ö i min fantasi där man var välkommen när man mådde dåligt i graviditeten. Där man fick allt man behöver och personalen var utbildade. Jag skulle betala mycket för det!

• Carlin

Tack för att jag hittade denna tråden! Är i vecka 28 och tycker att allt är piss, är just nu sjukskriven för magkatarr och hatar det mesta som har med graviditeten att göra. Noll aptit, att jag blivit så stor, att alla hela tiden ska fråga mig saker och verka så exalterade när jag själv absolut inte är det. Känner mig så ensam och utanför hela tiden så jag inte kan göra allt som jag gjort innan. Jag vill också roa mig och ha kul och kunna äta saker som jag brukade tycka om men som nu smakar piss. Börjar tvivla på om jag är redo för mammalivet.

Blev dessutom pissur på sambon som var ute och roade sig igår så nu har jag dåligt samvete över det, men när fick jag senast göra något roligt...

• Aylae
    emliz skrev 2015-08-04 21:56:30 följande:

Phue jag trodde att jag var den enda som talade öppet om det här! Skönt att se att man inte är ensam om att hata vad en graviditet gör med en.

Jag är gravid i vecka 33 nu med andra barnet. Jag har väntat i sex år på denna graviditeten eftersom jag hatade allt som hade med graviditet och förlossning att göra. Nu tog jag mej mod att bli gravid igen och japp, jag hatar det. Nu har jag gått upp elva kilo och jag passar inte som tjock. Jag har ett ansikte som bäst tar sej som smal (normal) vilket är långt ifrån nu :(

Jag jobbar två veckor till sedan ska jag stanna hemma. Jag ville helst undvika jobbet nu eftersom alla blickar, kommentarer, frågor mm oftast kommer nu när man är så stor.

Jag hatar att inte kunna stå upp för då får jag ont i bäckenet. Jag kan inte sitta för då får jag ont i ryggen. Jag kan inte ligga ner för då blir jag yr och ligger jag på sidan blir jag söndersparkad. Jag hatar att inte kunna köra bil, för bebis sparkar alltid när jag kör vilket gör att jag rycker till eftersom det gör så förbannat ont. Att inte få kontrollera blåsan själv heller ..

Nu kan jag inte ens luta mej över handfatet för att sminka mej för då slår bebis så hårt att jag typ kläms,

Jag älskar redan min bebis men jag hatar vad den gör med mej och vad graviditeten gör med min kropp. Mina bröst var så fina innan, nu har jag bristningar som syns långt ovanför urringningen. Jag passar inga kläder och tvingas gå i kläder stora som sopsäckar (jag är annars en strl 36 men tvingas ha L nu)

Jag är bara så deprimerad över viktuppgången, dubbelhakor, folk som kallar en för tjockis och tror att jag gillar det. Jag är så sjukt trött på bebis och magprat! Jag hatar att vara gravid och brukar försöka låtsas att jag ine är det. tills ja stöter emot magen för att jag inte längre kan smita förbi lika smidigt som annars. Jag bad om kejsarsnitt men blev nekad så känner ännu mer hatisk över hela situationen

usch. jag ville bara få detta ur mej :)

Kunde nästan ha varit jag som skrev detta!

Gravid i vecka 35 nu med mitt andra barn. Mitt första är 11 och jag hade aldrig mer tänkt gå igenom en graviditet. Dock tänkte jag om eftersom jag ville ha ett barn tillsammans med min sambo. Hade glömt hur hemskt det är att vara gravid!

Har hatat att vara gravid i princip hela tiden. Så ont i rygg och bäcken, bara irriterad, arg och ledsen. Vill ha min kropp tillbaka! Kan inte sova bra då alla sovställningar gör ont. Känner samma som du, svårt att köra bil pga smärta och brutala sparkar från bebis. Magen är stor och jag slår alltid i den överallt.

Min sambo försöker väl stötta och peppa men jag känner mig så ensam i denna plåga! Jag vill självklart ha min bebis men detta med att vara gravid är fanimej tortyr!

Aldrig mer!
  • Azalea

Usch, jag tycker också graviditeten är hemskt jobbig, gick in i vecka 27 idag och kan lista alla symptom

Sömnbrist, yrsel, huvudvärk, ont i kroppen, hjärtklappning, andfådd, nyser, snuvig, svårt att sova, oengagerad, deprimerad, mardrömmar, varm, nästan febrig..

Vad ska man göra åt det? Jag ska försöka bli sjukskriven, men det är fortfarande 13 veckor kvar! Jag orkar ingenting! Ingenting hjälper.. Tacksam för tips som funkar!

• Ask

Ö som tillflyktsort för gravida i behov av isolering, som någon föreslog - klockren affärsidé! Jag hade också slantat upp. Rakt av.

Däremot måste jag fylla på med lite info om min egen status. Jag har känt mig lugn i säkert en vecka nu. Wtf hände liksom?!? Nästan så jag börjar tro att nåt har hänt med fostret för hur skulle det annars kunna lugna ner sig så kraftigt mitt i all bedrövelse. Har iofs varit på ett besök hos psykologen jag gick till hela min förra grav och det var superbra. Kan verkligen rekommendera samtalsstöd (hos nån som är BRA. Skit i prislappen, om du kan, för det är verkligen värt det) till er andra som genomgår en inre graviditetskris. Det var min räddning förra gången.

• Azalea

Jag hade visst lunginflammation, så lite mycket att skylla på graviditeten.

Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid