• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Som rubriken antyder - vill du läsa en gullegulltråd om hur myyysigt det är med bebis i magen ja då gör du klokast i att scrolla vidare. 

Jag väntar mitt andra barn. Är gravid i vecka 11, ungefär, och behöver få spy galla över hur vidrigt jag tycker detta tillstånd är. Min förra graviditet var ett känslomässigt helvete med fullständig panik, ångest, rädsla och oro. Den hjälp jag till slut fick blev jag tvungen att söka privat då jag inte fick mycket till förståelse inom MVC. Blev erbjuden antidepressiva men tackade nej eftersom det var stöd jag ville ha, inte kemikalier som trixar med hjärnan. När barnet föddes blev allt bra. I min enfald trodde och hoppades jag att det inte skulle behöva bli likadant om vi valde att skaffa ett syskon. Och här sitter jag nu. 

De första veckorna har precis som förra gången varit ett evigt velande om jag ska göra abort eller inte. Har haft tid inbokad men förmådde inte gå dit. Eftersom jag är så otroligt ambivalent och dessutom medveten om att jag inte är vid mina sinnens fulla bruk känns det inte rätt att avbryta graviditeten. Men jag mår verkligen skit större delen av dygnet. Jag är så svart och negativ i tankarna att det blir snudd på skrattretande men jag förmår inte tänka positivt. Omöjligt! Jag är förbannad, låg, inåtvänd, trött och retar mig på precis allt i min omgivning. Vill bara fly fältet och bosätta mig på en öde ö för att få vara ifred. Jag har absolut INGA varma känslor för min sambo utan ser bara problem i vårt förhållande och tänker att vi nog borde göra slut. Inte ens för mitt barn känner jag den starka kärlek jag normalt känner och jag är en sur, snäsig, känslomässigt avstängd förälder helt utan tålamod och stubin. 

Har upplevt korta, korta ögonblick av harmoni och nån slags förväntan men 90% av min vakna tid går fortfarande åt till att älta om det här verkligen är någon bra idé och om det inte vore bäst ändå, fast jag hela tiden velat ha fler än ett barn, att göra slut på pinan. Det övergår mitt förstånd hur jag ska orka gå igenom detta igen. 

Jag orkar inte se ett enda instagramflöde till med "magbilder" i motljus och kommentarer med hjärtan och rader om hur kvinnor saaaaaknar sina "bulor". Behöver stöd och pepp av andra i liknande situation. Hur gör du? Vad gör du för att försöka må lite bättre? Jag fullkomligt avskyr detta hormonella helvete. Därtill grubblar jag ihjäl mig över hur fa-an jag ska orka med ett barn till, en ny spädbarnsperiod med sömnbrist och hur relationen ska kunna stå pall för det. 

• Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid
  • Ask

Heja dig och heja oss! Man MÅSTE inte tycka att det är rosafluffigt och ljuvligt att vara på smällen. Det är en stor, fet kvinnofälla att vi förväntar oss av oss själva och andra att det ska vara en enda stor lycka att vänta barn. Håller med dig till 100% vad gäller att ens fysiska tillstånd blir samtalsämnet nummer ett. Jag tror och hoppas att allt blir bra för dig när du väl är igenom graviditeten. Det var verkligen fantastiskt att få barn. Att jag inte lyckas intala mig själv just precis det i det här läget är oerhört märkligt och frustrerande.

• Ask

Och förresten, ang begränsningar i kost och livsstil. Vill inte komma med vare sig pekpinnar eller uppvigla till nåt men jag åt både sushi, råbiff, blodiga biffar, ostar och charkuterier under min förra graviditet. Tycker det är så mycket hysteri kring det där. Mådde tillräckligt dåligt som det var för att dessutom orka börja leva asketiskt. 

• Ask

Hahaha. Förlåt att jag skrattar men jag förstår precis. Min målbild är champagneflaskan jag ska sprätta, en EGEN, för att fira att jag ALDRIG MER kommer att vara gravid efter detta. 

Hoppas dock att syskon blir kanon. Är livrädd för tvåbarnschocken en del beskriver. Knäpper fingrarna och ber till högre makter om att den chocken åtminstone kan få bli lindrig. 

• Ask

Emotemot - vilka piller äter du? Vad upplever du att de ger för förändring? Och märker du av några biverkningar? Är livrädd för att bli TOTALT avtrubbad och dessutom verkar ju viktuppgång vara vanligt. 

• Ask

Man måste kunna skratta åt skiten också. Vad härligt att ni ger er till känna. Vill och orkar ni kan vi väl följas åt här och pysa på ventilerna när vi behöver. Det är viktigt, känner jag, att få "prata" med andra som förstår eftersom vi trots allt tillhör en grupp som verkligen går emot alla graviditetsnormer. Jag känner mig lättare till mods bara av att ha läst era rader nu ikväll. Iofs är kvällarna oftast lättast för mig. Då kan jag känna mig ganska lugn men när jag vaknar på morgonen är mörkret tillbaka. 

Terapi är svinbra. Det har jag tagit till många perioder då livet gått tungt men just nu känner jag inte riktigt att jag har ork att börja kötta på med det regelbundet. Men har du verktyg du tycker funkar - bring them on!!

• Ask

Fy fan. Har en riktig jävla skitdag. Känner bara vrede och apati. Funderar på om jag kanske måste be om antidepressiva trots allt. Jag är otrevlig mot mitt barn och det känns inte okej. Min sambo kan jag gå undan ifrån när jag inte orkar med honom men ett litet barn kan inte ska behöva ta min skit. Så himla rädd för biverkningar bara. Det de erbjöd mig förra gången var sertralin, någon som provat det och vill berätta?

• Ask
    Knäck skrev 2015-07-31 19:45:04 följande:

Vecka 36, första barnet. Har tänkt mig fler barn i framtiden men ärligt talat. Jag måste nog lobotomeras emellan så jag glömmer allt det här om jag ska ge mig på det igen. Alternativt bli rik så jag kan ta ett friår utan förpliktelser på nåt isländskt spa med nanny.

Men Knäck! Grattis till att snart vara i mål. Förbaskat bra jobbat! Har du mått likadant hela vägen eller lättade det nånstans?

Blir både glad och ledsen över att konstatera att vi är så många som delar upplevelse av att vara gravida. Så sorgligt att det inte finns mer forskning kring vad det beror på - påverkas vi olika jävligt av hormoner eller vad? Och vad beror svängningarna på, att det kan vara nattsvart ena stunden och ganska lugnt nån timme senare? Det skulle jag vilja veta. Och det MÅSTE finnas fler sätt att må bättre än att liiiida sig igenom 40 jävla veckors piss eller peta i sig medicin. Yoga, kanske? Greppar efter halmstrån här.
  • Ask
    Anonym (Jupp) skrev 2015-07-31 09:12:14 följande:

Ja heja oss!

Det kommer säkert att bli bra men det är själva fan att man ska behöva gå igenom den här primitiva processen att vara gravid innan man kommer till ett färdigt barn. Var nog lite extra sur igår eftersom det blivande barnets far var ute och hade roligt med sina vänner, jag vill ju också göra sånt men för trött och ska sanningen fram är det aldrig roligt att vara den enda som inte dricker alkohol när det är fest. (Nej jag är inte alkis).

Kul (eller nåt) att fler skriver i tråden, tillsammans kan vi peppa oss igenom detta!

Och du. Jag fattar precis grejen. Inte ett dugg lattjo att sitta och sippa cola. Som grädde på hormonmoset är jag f ö skitsugen på att dricka öl och röka cigg. Kände likadant förra grav vid den här tiden. Det gick över sen men jag hade ju hellre varit glad och sugen på grogg än deppig med avsmak för bubbel. ;)
  • Ask
    Knäck skrev 2015-08-01 10:05:51 följande:

Lider med er som har lång tid kvar. Om jag kunde göra något annorlunda så skulle det vara att älska mig själv mer. Alltså, inget dåligt samvete för hur det känns. Jobba så lite som möjligt. Inte lova att gå på fester och åka på resor. Köpa fina kläder även om det är dyrt och i god tid så man slipper upptäcka allt man blivit för tjock för att ha på sig. Jag skulle gjort mer yoga och mindre hushållsarbete.

Tyvärr svårt att genomföra i praktiken...

Så fint att du delar med dig av det du ser i backspegeln. Tack. Ska försöka ta till mig något av det men har i ärlighetens namn haft två dygn med malande aborttankar. Jag PALLAR liksom inte gå omkring och känna mig som ett deprimerat och känslomässigt avstängt ufo. Och du - heja snitt! Låter som ett bra beslut. Under min förra grav kände jag att en traumatisk förlossning på den helvetesgraviditeten hade gjort mig klar för hispan. Fick planerat snitt och det var på alla sätt kanon. Tar jag mig igenom det här blir det utan tvekan snitt igen. Det får vara nån måtta på plågorna.
Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid