• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • Syoss

Välkommen safiia! Mysigt med första barnet Jag förstår hur du menar med att inte våga njuta fullt ut ännu. Så var det med första för mig också. Med andra så var jag mer avslappnad och tänkte att eftersom första gick så bra så gör det säkert nu också! Men nu med tredje så är det precis tvärtom. Nu tänker jag att eftersom första och andra gick bra, så är jag säker på att den tredje inte kommer gå bra. Oddsen är ju tekniskt sett lägre :-/

• Modesta

Jag börjar bli riktigt svullen nu, så jag börjar ju se gravid ut redan nu. Inte jätteroligt när det inte är den riktiga gravidmagen. Och så vill jag ju försöka hålla det hemligt några veckor till för "allmänheten".

Den här gången har vi redan berättat för några kompisar. Men det har blivit naturligt eftersom de visste att vi skulle börja försöka och så har vi träffats nu precis de här första veckorna - och de fattar ju ändå när jag inte dricker vin till maten eller äter tex lufttorkad skinka. Så då är det ju lika bra att berätta. Men våra familjer vet inget än - vi vill inte trissa upp för mycket förväntningar...

Hur gör ni andra? Har ni berättat för några?

• Nils-Eric

Hej!

Hoppar in här jag med :) 

Har testat positivt 3 dagar i rad och vågar väl äntligen tro på det :)
    Enligt Natural Cycles (appen) så är BF 2016-04-04

Detta kommer att vara vårt första barn och jag har så länge jag kan minnas alltid velat bli mamma. 
    Lilla saken i min mage är därmed väldigt efterlängtad!

Har köpt folsyra och kommer självklart inte dricka alkohol, men har annars inte så bra koll på vad som gäller.
    Tips mottages tacksamt! 

(Har inga planer på att berätta för någon innan vi varit på vårt första besök hos barnmorskan som är planerat till 4 sep, men det är väldigt svårt då jag bara vill skrika ut min lycka - så jag hoppas man kan få prata av sig lite här!)

Kram!

• safiia
    Syoss skrev 2015-07-30 08:25:36 följande:

Välkommen safiia! Mysigt med första barnet Jag förstår hur du menar med att inte våga njuta fullt ut ännu. Så var det med första för mig också. Med andra så var jag mer avslappnad och tänkte att eftersom första gick så bra så gör det säkert nu också! Men nu med tredje så är det precis tvärtom. Nu tänker jag att eftersom första och andra gick bra, så är jag säker på att den tredje inte kommer gå bra. Oddsen är ju tekniskt sett lägre :-/

Tack :) man kanske inte skall stirra sig blind på statistiken. Vi gör ul privat, kostar ju en del men om de stillar min oro så är det nog värt det.

Autocorrect, menade förstås hej och inte hem :D...
  • Nystjärna

God morgon, eller eftermiddag kanske. Hihi :p Här vaknade vi nämligen kl 5 idag för att man var tvungen och springa på toaletten och inte kunde somna om. Jaja så är det. Annars idag så är jag sjukt sjukt trött,ändå la jag mig tidigt igår för jag var så trött men kunde inte somna. Så trötthet,det drar ner till och ljumskar, med andra ord växtvärk och illamåendet har även kommit mer idag. kan ibland må illa på morgonen då jag tycker de är svårt och äta tidigt,men idag har jag ändå ätit frukost och druckit kaffe men mår sjukt illa sen jag åt.

När det gäller och berätta för folk hade vi tänkte vänta,som många säger vill vi inte ge förhoppningar eller glädjas för tidigt. Innan vi fick dottern fick jag 2 missfall,så försiktig denna gången,men hoppas det skall går bra. För vet inte hur jag skulle hantera ett till missfall. Graviditeten med dottern bestod nästan bara av oro hela tiden,som min bm sa sjuklig oro. Så skulle verkligen vilja få njuta mer utav denna graviditeten och mer ifrån början. Några vänner har vetat att vi försökt,mest mina men bara 2 nära vänner som vet att jag är gravid. Men familjen hade vi tänkt vänta med,de vet inte att vi försöker men har nog förstått de ändå. Berätta för min mamma i helgen att vi försökte men hon vet inte om att vi blivit gravida. Funderar på att ev berätta för mamma i helgen då hon snart fyller år. :) Men de vet inte min man. :p

När det gäller saker och ting vad man skall tänka på och äta och så så skall man ju inte dricka för mycket te och kaffe och sen vara noga med att kött och sånt är genomstekt. Det jag vet och minns just nu. :)

• Smilla80

Nils-Eric (roligt nick :)), Grattis till plusset! Här kommer en länk till Livsmedelsverkets kostråd för gravida: www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida/

Grattis till alla nyplussade! :) alltså jag mår inte nåt illa, börjar bli orolig! Borde jag inte göra det nu?! (V. 6+4). Har ju lite andra symtom men ändå. Har tid för VUL om 2 veckor, kommer då vara i v. 8+4. Hur ska man klara sig fram till dess med nerverna i behåll?!

• Nils-Eric
    Smilla80 skrev 2015-07-30 10:32:52 följande:

Nils-Eric (roligt nick :)), Grattis till plusset! Här kommer en länk till Livsmedelsverkets kostråd för gravida: www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida/

Grattis till alla nyplussade! :) alltså jag mår inte nåt illa, börjar bli orolig! Borde jag inte göra det nu?! (V. 6+4). Har ju lite andra symtom men ändå. Har tid för VUL om 2 veckor, kommer då vara i v. 8+4. Hur ska man klara sig fram till dess med nerverna i behåll?!

Tack!!

Är så lycklig att tårarna rinner bara jag skriver detta!

Vill bara skrika ut nyheten :)

Har ni andra i tråden berättat för någon (förutom er respektive?)
  • Nystjärna

Man måste ju faktiskt inte må dåligt eller har några symptom :) Så tror inte du behöver oroa dig. :) Jag hade kraftigt illamående med kräkningar med dottern och det var inget roligt heller. Men SÅ värt det. :) <3

Jag skulle också vilja göra tidigt ul så man kan släppa lite oro och så. Men vet att de sa på mvc sist att hos dem så är de bara de som är gravida för första gången som får göra det eller de som skall göra KUB,vilket man här bara får om man är över 30 tror jag det var. Så de får jag bekosta själv isåfall då jag är 26. Men Jag hoppas ändå jag kan få göra ett tidigt ul hos min mvc när jag pratar med min bm, då hon vet min historik och hur orolig hon var. Annars skall jag göra de privat för det är så värt att få göra det och minska oron också. Vilket min man höll med om,han vet ju hur jag mådde med graviditeten med dottern så. Så får väl se när man kan boka det men måste prata med mvc först. Men när brukar man göra tidigt ul?

Sen undrar jag när ringde eller tänker ni ringa mvc? Lite rädd och ringa för tidigt. 

• Modesta

Jag ringde BM i förra veckan (v 6) och fick en tid för första samtal nu imorgon. De vill ha tidigt samtal här eftersom alla erbjuds KUB, så man ska ju ta ställning till om man vill göra KUB och i sådana fall boka tid.

Jag kommer med största sannolikhet göra KUB. Förra gången gjorde vi det mest för att få ett tidigt UL - nu är det lite mer blandande känslor för jag vet verkligen inte vad vi ska göra om vi får besked om kromosomavvikelser. Men jag vill ändå ha UL nu om några veckor istället för att behöva vänta till ca v 20.

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)