• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • Erese

Har oxå förvärkar, de har ökat i styrka de senaste dagarna. Jobbigt att gå runt och ha ont.

Vad mycket ni tar med i BB väskan :) mycket får man ju där oxå som blöjor, bindor etc etc. Till och med bebiskläder.

Det här har jag tänkt ha med mig:

3 uppsättningar kläder för bebis

Sköna myskläder för mig som går att amma i

Åka hem kläder för mig

Nässpray, lypsyl, hygienartiklar, smink etc.

iPad och laddare

Min virkning ( blir ju lite dötid i oxå)

Napp till bebis

Amnings napp för bröst ( så himla bra att ha i början )

Bebisfilt ev. 2st plus en liten kudde.

Tofflor eller sockor.

Extra kläder för pappan.

Tror inte jag glömt något.

• CissiJissi

Jag har tre olika sortens "förvärkar", men undrar egentligen, vad är det ni alla klassar som förvärkar?:)

Jag kallar det andra saker och tänker att förvärkar är något annat som kommer först när allt är igång på riktigt..

Kan,ni som orkar, beskriva era upplevelser av just vad en sån värk känns?:)

• Pauliina
    CissiJissi skrev 2016-03-10 16:37:22 följande:

Jag har tre olika sortens "förvärkar", men undrar egentligen, vad är det ni alla klassar som förvärkar?:)

Jag kallar det andra saker och tänker att förvärkar är något annat som kommer först när allt är igång på riktigt..

Mina förvärkar börjar i ryggen som mensvärk, går fram mot magen och ökar i styrka för att sen släppa. Håller i sig 50-60 min. Ibland tillsammans med sammandragning.

Idag har jag haft sååååå ont i ryggen. Känt tyngd i magen och "majsan". Vid 15 började slemproppen lossna, och kommer lite grann efter varje toabesök.. Vem vet..
  • pomperiposa

För mig är en ond sammandragning när magen är stenhård och det gör ont runt och emot (mer dov värk, inte så påtaglig) värken är för mig mer svidande smärt ner mot livmodertappen/fiffin och tryck. Har inte haft så många förvärkar, känt av två gånger. Onda sammandragningar har jag nån/några varje dag.

Har förstått att alla upplever lite olika, men om man har fött barn så kommer man ju ibland ihåg vilken smärta som kändes i vilka skeden
  • pomperiposa
    Pauliina skrev 2016-03-10 16:52:29 följande:

Mina förvärkar börjar i ryggen som mensvärk, går fram mot magen och ökar i styrka för att sen släppa. Håller i sig 50-60 min. Ibland tillsammans med sammandragning.

Idag har jag haft sååååå ont i ryggen. Känt tyngd i magen och "majsan". Vid 15 började slemproppen lossna, och kommer lite grann efter varje toabesök.. Vem vet..

Spännande med slemproppen och hoppas bebis vill komma snart
  • Pauliina
    pomperiposa skrev 2016-03-10 17:00:51 följande:
    Spännande med slemproppen och hoppas bebis vill komma snart
    Ja nu är de endast 4 V kvar till bf enligt Rul, så de är inte farligt för bebisen och komma. Men 1-2 V till kan jag ev orka vänta ;)
  • CissiJissi
    pomperiposa skrev 2016-03-10 16:57:29 följande:

För mig är en ond sammandragning när magen är stenhård och det gör ont runt och emot (mer dov värk, inte så påtaglig) värken är för mig mer svidande smärt ner mot livmodertappen/fiffin och tryck. Har inte haft så många förvärkar, känt av två gånger. Onda sammandragningar har jag nån/några varje dag.

Har förstått att alla upplever lite olika, men om man har fött barn så kommer man ju ibland ihåg vilken smärta som kändes i vilka skeden

Jag förstår! Ja, mitt problem är att jag inte kommer ihåg hur de första 5/6cm kändes, jag sattes igång och hade en helt underbart bra förlossning, men kommer bara ihåg den mest intensiva smärtan som va 7-10!:)

hade inte ens värkar i början, fick en ballong som sträckte ut de första cm, blä!:p men man inser nog sen..

Jag har mensvärk, extremt tryck neråt så knäna viker sig och de klassiska hårda sammandragningarna - som att livmodern ska lätta och flyga iväg haha!:)
  • Saltig

Det verkar som allas magar börjar förbereda sig inför förlossningen. Tänk att snart är våra bebisar här vad ni har kämpat/kämpar med alla era besvär

Jag fick åka in idag för kontroll pga just onda sammandragningar och minskade rörelser. Dr sa att nu kan bebin komma närsomhelst tex i helgen. Blev lite chockad, är inte redo fast jag vill då jag orkar inte vara gravid längre men vill verkligen att bebin stannar minst 2 veckor till då är jag i 38+2. Känns tryggare då på något sätt.

Dr sa att nu är det inga problem om barnet kommer då jag kommit så långt.

Sitter i soffan nu med sammandragningar.

Känner ni tryck mot baken oxå? Ibland känner jag att rumpan (rumphålet ) ska spricka speciellt när jag är på toa och kissar.

• Saltig

Dr sa idag att förvärkar gör ont medan sd ska inte göra ont dvs magen blir bara hård. Men jag vet inte.... Har båda hela dagarna/nätterna. Ibland vet jag inte om det är en sd utan smärta och bebin trycker mot ligamentet eller om det foglossningssmärta samtidigt under en sd eller om det är förvärkar.

Förvärkar gör ont men hur ont är individuellt. Så när det gör riktigt ont och magen blir hård så är det en förvärk enligt mig.
  • safiia
    Saltig skrev 2016-03-10 19:02:47 följande:

Dr sa idag att förvärkar gör ont medan sd ska inte göra ont dvs magen blir bara hård. Men jag vet inte.... Har båda hela dagarna/nätterna. Ibland vet jag inte om det är en sd utan smärta och bebin trycker mot ligamentet eller om det foglossningssmärta samtidigt under en sd eller om det är förvärkar.

Förvärkar gör ont men hur ont är individuellt. Så när det gör riktigt ont och magen blir hård så är det en förvärk enligt mig.

Jo så har jag också förstått det. Sammandragningarna gör inte ont medan förvärkarna gör det. Jag har inte öht känt sammandragningar, men har nog haft dem t.ex. då jag varit hos bm och hon fått sf måttet helt knasigt pga sammandragning just då. Däremot har jag den senaste tiden haft ont nu och då och antar att det då är förvärkar.
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)