• Anonym (Vem?)

Vems är problemet?

Här på FL kan man ofta läsa om par med osynk i sexlivet. Den ena vill mer än den andra. Den ena vill och den andra vill inte alls.

Här på FL är det oftast den som vill mer som lyfter frågan, men vems är problemet. 

Hur många anser att sex skall finnas i ett förhållande för att det skall anses som ett kärleksförhållande? Visst, om man har sex en gång per år så har man sex. Visst är det så. 

Den som inte har lust känner sig ofta trängd och otillräcklig, och anser att partnern inte tänker på annat än sex. Den kanske tycker att sex inte är särskilt viktigt och anser sig ha sin fulla rätt att säga nej. 

Den som har lust känner sig frustrerad, oälskad, värdelös, osv. Den känner att de egna behoven har väldigt lite prioritet i förhållandet. 

Kan ni inte fritt berätta er syn på vem som har problem (om man får uttrycka sig så)?

Visst har båda problem. Men om lusten sviker för den ena så innebär det att båda har problem. Skall då den med lust trycka bort sin lust eller skall den utan lust försöka få tillbaka lusten?

Det skulle vara intressant att se hur ni ser på saken.

• Svar på tråden Vems är problemet?
  • Mrs Okänd

Det beror ju på hur mycket lust man har. Har man ingen alls så anser jag att man kanske borde jobba lite för att få tillbaka den, om man vet att den andre lider av det. Men jag upplever också att den som har mest lust ofta får ökad lust eftersom det inte är "fri tillgång" till sex.

Det kan ju också vara så att den som har lägre lust har det av en anledning, att det kan bero på förhållandet i övrigt eller att sexet inte är speciellt bra. Det verkar vara svårt att erkänna för en del.

• Anonym (Vem?)

Jag tror att den som har mer lust får till synes ytterligare lust för behoven blir aldrig tillgodosedda. Om en person med "ständig lust" fick ha sex med sin fru/man typ 1 gång i veckan istället för en gång varannan månad så skulle denna "ständiga lust" inte alls upplevas lika påtaglig.

• Anders 386

Det är bådas problem. Så enkelt är det.
    Livet ser ut så i verkligheten - alla kan inte få sin vilja fram. Ibland får man kompromissa med livet, välja vissa positiva saker och på köpet få negativa saker. Och vi får leva med massor av ouppfyllda fantasier och förväntningar på livet.
    Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. (En bra bit på väg har man förstås kommit om man kan tillverka hubbotar o programmera dom att göra precis som man vill. Skrattande)

• Anonym (Seg_deg)

Man får så mycket sex med sin partner man förtjänar. Så enkelt är det.

• Anonym (Klimp)

Minskad eller helt obefintlig lust kan ha fysiska orsaker också.
    Som t ex att kvinnan kommit i klimakteriet.
    Det var precis det som hände mig, lusten återkom inte efter heller och jag lider inte ett dugg av utebliven sex.
    Tycker tvärtom att det är skönt att slippa.

• Anders 386
    Anonym (Seg_deg) skrev 2015-06-24 10:39:54 följande:

Man får så mycket sex med sin partner man förtjänar. Så enkelt är det.

Du menar att det är Gud eller Allah som avgör hur mycket av dina behov som blir tillgodosedda eller hur tänker du nu?
  • Anonym (Seg_deg)
    Anders 386 skrev 2015-06-24 10:55:37 följande:
    Du menar att det är Gud eller Allah som avgör hur mycket av dina behov som blir tillgodosedda eller hur tänker du nu?
    Hörru din snögubbe, hur tänker du egentligen? Jag menar att att om du går runt i svettluktande t-shirt och med käften full av gammal snus, så lär ingen kvinna bli direkt sugen på sex. Som ett exempel. Det är vad jag menar.
    Se så, kasta ditt tangentbord nu.
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (Klimp) skrev 2015-06-24 10:47:15 följande:

Minskad eller helt obefintlig lust kan ha fysiska orsaker också.
    Som t ex att kvinnan kommit i klimakteriet.
    Det var precis det som hände mig, lusten återkom inte efter heller och jag lider inte ett dugg av utebliven sex.
    Tycker tvärtom att det är skönt att slippa.

Men om du har en partner som lider av att du inte har någon sexlust, berör det dig inte alls?
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (Seg_deg) skrev 2015-06-24 11:02:00 följande:
    Hörru din snögubbe, hur tänker du egentligen? Jag menar att att om du går runt i svettluktande t-shirt och med käften full av gammal snus, så lär ingen kvinna bli direkt sugen på sex. Som ett exempel. Det är vad jag menar.
    Se så, kasta ditt tangentbord nu.
    Det måste finnas hur många som helst som sköter sin hygien, sin ekonomi, sin familj, osv men har en partner som inte har lust. Tycker du att de också får så mycket som de förtjänar?
Svar på tråden Vems är problemet?