• Anonym (Vem?)

Vems är problemet?

Här på FL kan man ofta läsa om par med osynk i sexlivet. Den ena vill mer än den andra. Den ena vill och den andra vill inte alls.

Här på FL är det oftast den som vill mer som lyfter frågan, men vems är problemet. 

Hur många anser att sex skall finnas i ett förhållande för att det skall anses som ett kärleksförhållande? Visst, om man har sex en gång per år så har man sex. Visst är det så. 

Den som inte har lust känner sig ofta trängd och otillräcklig, och anser att partnern inte tänker på annat än sex. Den kanske tycker att sex inte är särskilt viktigt och anser sig ha sin fulla rätt att säga nej. 

Den som har lust känner sig frustrerad, oälskad, värdelös, osv. Den känner att de egna behoven har väldigt lite prioritet i förhållandet. 

Kan ni inte fritt berätta er syn på vem som har problem (om man får uttrycka sig så)?

Visst har båda problem. Men om lusten sviker för den ena så innebär det att båda har problem. Skall då den med lust trycka bort sin lust eller skall den utan lust försöka få tillbaka lusten?

Det skulle vara intressant att se hur ni ser på saken.

• Svar på tråden Vems är problemet?
  • Anonym (Vem?)
    puss skrev 2015-06-24 10:19:38 följande:

Som du beskriver det har ju båda problem.

Jo, men jag tänkte att om man har två personer med lust för varandra och sen tappar den ena lusten och den andra har bibehållen lust, då är det ju den enas problem som leder till att den andra har problem.
  • Anonym (Seg_deg)
    Anonym (Vem?) skrev 2015-06-24 11:18:38 följande:
    Det måste finnas hur många som helst som sköter sin hygien, sin ekonomi, sin familj, osv men har en partner som inte har lust. Tycker du att de också får så mycket som de förtjänar?
    Det är väldigt svårt att bedöma sig själv. Det ska man med fördel överlämna åt andra. Sen när man väl får sex, hur beter man sig då? Kan också vara värt en tanke.
  • Anders 386
    Anonym (Vem?) skrev 2015-06-24 11:20:15 följande:
    Jo, men jag tänkte att om man har två personer med lust för varandra och sen tappar den ena lusten och den andra har bibehållen lust, då är det ju den enas problem som leder till att den andra har problem.
    Men man kan lika gärna säga att den personen som har mest lust är orsak till problemet? Om hen med mest också hade haft mindre lust hade det ju inte varit något problem. Då hade allt varit bra.

• Anonym (Vem?)
    Anders 386 skrev 2015-06-24 13:15:04 följande:
    Men man kan lika gärna säga att den personen som har mest lust är orsak till problemet? Om hen med mest också hade haft mindre lust hade det ju inte varit något problem. Då hade allt varit bra.
    Det är klart man kan se det så. Om bådas lust minskar samtidigt blir det ju inget problem.

Men om den ena gör en förändring till mindre lust och den andra bibehåller sin lust så kan jag inte se att den med mer lust är orsak till problemet.
  • Anders 386
    Anonym (Seg_deg) skrev 2015-06-24 11:02:00 följande:
    Hörru din snögubbe, hur tänker du egentligen? Jag menar att att om du går runt i svettluktande t-shirt och med käften full av gammal snus, så lär ingen kvinna bli direkt sugen på sex. Som ett exempel. Det är vad jag menar.
    Se så, kasta ditt tangentbord nu.
    Jag fattar hur du menar...  men ditt inlägg tyder på bristande livserfarenhet - eller också är du en skitsnygg kille med karisma som alla faller för och har aldrig fått ett nej.

En person som går i svettluktande T-shirt med gammalt snus i munnen tror jag inte är intresserad av sex öht - OM man är intresserad av sex med sin partner så håller man sig redan ren o förhoppningsvis relativt "hälsosam". Det är liksom en grundförutsättning och inget som med automatik ger sex.

• MammAmma
    Anonym (Vem?) skrev 2015-06-24 13:19:35 följande:

Det är klart man kan se det så. Om bådas lust minskar samtidigt blir det ju inget problem.

Men om den ena gör en förändring till mindre lust och den andra bibehåller sin lust så kan jag inte se att den med mer lust är orsak till problemet.

Såvida inte den minskade lusten beror på partnern, då är ju den med mer lust orsaken till problemet.
  • frågandezzzz

jag tycker att väljer man att inleda ett förhållande med en person som inte har samma sexlust (mer eller mindre) som en själv så får en skylla sig själv.

visst kan lusten ändras med åren då tycker jag att man får PRATA fram en lösning. tex en kk.

• Anders 386
    Anonym (Vem?) skrev 2015-06-24 13:19:35 följande:

OK, låter väl iofs inte helt ologiskt - men det är totalt ointressant eftersom båda drabbas av problemet..  Och nivån på lusten kan du inte välja själv - den är liksom inbyggd i din personlighet. Lusten är inte ett resultat av ett beslut. Man kanske ska skylla på generna eller nåt? Solig
  • Anders 386
    frågandezzzz skrev 2015-06-24 13:28:39 följande:

jag tycker att väljer man att inleda ett förhållande med en person som inte har samma sexlust (mer eller mindre) som en själv så får en skylla sig själv.

visst kan lusten ändras med åren då tycker jag att man får PRATA fram en lösning. tex en kk.

En till med väldigt liten erfarenhet av livet - men du lär dig väl med åren..  Skrattande
  • Anonym (Seg_deg)
    Anders 386 skrev 2015-06-24 13:21:51 följande:
    Jag fattar hur du menar...  men ditt inlägg tyder på bristande livserfarenhet - eller också är du en skitsnygg kille med karisma som alla faller för och har aldrig fått ett nej.

En person som går i svettluktande T-shirt med gammalt snus i munnen tror jag inte är intresserad av sex öht - OM man är intresserad av sex med sin partner så håller man sig redan ren o förhoppningsvis relativt "hälsosam". Det är liksom en grundförutsättning och inget som med automatik ger sex.
    Nu överdrev jag lite men, du fattar vad jag menar. 
    Jo, jag har fått nej för man faller inte alla i smaken.
Svar på tråden Vems är problemet?