• Anonym (Vem?)

Vems är problemet?

Här på FL kan man ofta läsa om par med osynk i sexlivet. Den ena vill mer än den andra. Den ena vill och den andra vill inte alls.

Här på FL är det oftast den som vill mer som lyfter frågan, men vems är problemet. 

Hur många anser att sex skall finnas i ett förhållande för att det skall anses som ett kärleksförhållande? Visst, om man har sex en gång per år så har man sex. Visst är det så. 

Den som inte har lust känner sig ofta trängd och otillräcklig, och anser att partnern inte tänker på annat än sex. Den kanske tycker att sex inte är särskilt viktigt och anser sig ha sin fulla rätt att säga nej. 

Den som har lust känner sig frustrerad, oälskad, värdelös, osv. Den känner att de egna behoven har väldigt lite prioritet i förhållandet. 

Kan ni inte fritt berätta er syn på vem som har problem (om man får uttrycka sig så)?

Visst har båda problem. Men om lusten sviker för den ena så innebär det att båda har problem. Skall då den med lust trycka bort sin lust eller skall den utan lust försöka få tillbaka lusten?

Det skulle vara intressant att se hur ni ser på saken.

• Svar på tråden Vems är problemet?
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-06-30 08:59:41 följande:
    Då kanske vårt "ovanliga" sätt är det vinnande sättet. För eftersom vi uppenbarligen har ett bra förhållande, inte har dessa problem som ni dryftar. Det kanske är ett vinnande koncept.

Nej, jag tror inte att det är ovanligt att man har förväntningar, men däremot så är det ju så att de som blir besvikna, frustrerade och arga för att förväntningarna inte uppfylls får nog mer problem än de som ser förväntningarna för vad det är, egna förväntningar.
    Och du kan faktiskt lära dig att hantera dina känslor, inte alltid styra över dom. Dina känslor är dina och den dagen du lär dig att du själv måste ta ansvar över dom och hur du hanterar dom, den dagen så kommer du slippa bli frustrerad. Din fru är inte tankeläsare och sedan kommer nästa sak. Din fru har också känslor och nu känner jag inte din fru, men jag vet hur jag är. Jag blir anti och rätt sur om andra anser att jag ska leva upp till deras, egna uppgjorda förväntningar.
    Bra att du är självsäker. Själv kan jag inte ändra mina känslor. Och jag har förväntningar. Kan inte tänka som du. Jag är snart sextio år och har ett regelbundet och ganska bra sexliv - även om jag kanske blir besviken ibland när mina förväntningar inte uppfylls.
    Så jag tror man kan ha ett bra sexliv även utan ditt "koncept".Solig

• traveler
    sextiotalist skrev 2015-06-30 09:13:40 följande:
    Det finns bara ett fåtal regler kring sex.
    Du får inte ha sex med barn (OK döda och djur också)
    Du får inte ha sex mot någons vilja (vilket bör vara självklart)
    Finns det några mer regler?
    Till saken är att sex med andra är ingen rättighet, vilket vissa tror.
    Hej

Vi tycker inte lika om mycket men där håller jag med dig:). Jag tycker inte heller att sex är en rättighet. Det kan det ju omöjligt vara eftersom du inte kan tvinga någon att ligga med dig.

Men jag tror också att de med sa sexlust också förstår att man inte an tvinga någon till sex och det är väl inte det den här tråden handlar om utan det handlar väl snarare om hur man bäst hanterar problemet med olika sexlust och vad det få för konsekvenser om ens partner inte blir tillfredställd.
  • sextiotalist
    Mrs Okänd skrev 2015-06-30 09:17:18 följande:

Tänkte på i en relation, man får inte ha sex med andra än sin partner.
    Såklart man får, men det kan ge konsekvenser. Om min sambo hade sex med andra. så hade vi troligen inte varit sambos längre, även om jag älskar honom. Det är ingen regel, det är ett val jag skulle göra. Han bryter inte mot någon regel (eftersom vi inte satt upp några regler), men jag vill inte dela honom med andra kvinnor på det sättet.

• sextiotalist
    traveler skrev 2015-06-30 09:21:44 följande:
    Hej

Vi tycker inte lika om mycket men där håller jag med dig:). Jag tycker inte heller att sex är en rättighet. Det kan det ju omöjligt vara eftersom du inte kan tvinga någon att ligga med dig.

Men jag tror också att de med sa sexlust också förstår att man inte an tvinga någon till sex och det är väl inte det den här tråden handlar om utan det handlar väl snarare om hur man bäst hanterar problemet med olika sexlust och vad det få för konsekvenser om ens partner inte blir tillfredställd.
    Och jag har delgett hur vi hanterar detta, ja, vi har väldigt olika sexlust, min sambo kan  ha sex flera gånger per dygn när han är på topp, själv är jag nöjd med någon gång i månaden.
    Vi har hanterat det genom att prata med varandra och mötas på halva vägen. Resultatet, färre gånger sex än hans "ideal" men däremot bra sex när vi har det. Han kan inte förvänta sig en kåt sambo som slänger sig på honom (jodå, det skulle han gilla), men han slipper ha en kvinna som gör det bara för att han ska vara nöjd. Vi båda har fått kliva ur våra bekvämlighetszoner.
  • sextiotalist
    Anders 386 skrev 2015-06-30 09:18:30 följande:
    Bra att du är självsäker. Själv kan jag inte ändra mina känslor. Och jag har förväntningar. Kan inte tänka som du. Jag är snart sextio år och har ett regelbundet och ganska bra sexliv - även om jag kanske blir besviken ibland när mina förväntningar inte uppfylls.
    Så jag tror man kan ha ett bra sexliv även utan ditt "koncept".Solig
    Är det bara när det gäller sex du blir frustrerad när dina förväntningar inte upplevs.
    Men jag vidhåller, man har inte rätt att bli frustrerad på någon annan, när man skapat förväntningar för sig själv
    Och när du vet att det inte fungerar, varför fortsätter du då?
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-06-30 09:29:27 följande:
    Är det bara när det gäller sex du blir frustrerad när dina förväntningar inte upplevs.
    Men jag vidhåller, man har inte rätt att bli frustrerad på någon annan, när man skapat förväntningar för sig själv
    Och när du vet att det inte fungerar, varför fortsätter du då?
    Kan du verkligen styra dina känslor så att du aldrig blir besviken är det ju skitbra. Ett liv utan förväntningar kanske är bra, jag vet inte.
    Men jag fungerar inte så. Om alla fungerade så skulle ju livet vara jätteenkelt, då skulle det inte finnas några krig. Skrattande

Om TS bara lägger ner sina förväntningar på sex så blir han ju nöjd. Alla nöjda alltså... även utan sex... Solig

• sextiotalist
    Anders 386 skrev 2015-06-30 09:41:02 följande:

Kan du verkligen styra dina känslor så att du aldrig blir besviken är det ju skitbra. Ett liv utan förväntningar kanske är bra, jag vet inte.

Men jag fungerar inte så. Om alla fungerade så skulle ju livet vara jätteenkelt, då skulle det inte finnas några krig.

Om TS bara lägger ner sina förväntningar på sex så blir han ju nöjd. Alla nöjda alltså... även utan sex...

Såklart jag kan bli besviken och ledsen. Men jag inser att problemet ligger hos mig och det är jag som måste hantera det.
  • Mrs Okänd
    sextiotalist skrev 2015-06-30 09:23:47 följande:
    Såklart man får, men det kan ge konsekvenser. Om min sambo hade sex med andra. så hade vi troligen inte varit sambos längre, även om jag älskar honom. Det är ingen regel, det är ett val jag skulle göra. Han bryter inte mot någon regel (eftersom vi inte satt upp några regler), men jag vill inte dela honom med andra kvinnor på det sättet.

Men han vet ju ändå om att det är ditt krav?
  • sextiotalist
    Mrs Okänd skrev 2015-06-30 10:11:18 följande:

Men han vet ju ändå om att det är ditt krav?
    Vaddå krav. Vårt förhållande bygger på frivillighet. Vi stannar hos varandra för att vi vill vara tillsammans, vi respekterar varandra, vi behöver inte ens gifta oss för att stanna hos varandra.
    Den dagen man börjar ställa krav på varandra för att stanna hos varandra, den dagen så är förhållandet över.
    Varken han eller jag har sex med andra, inte för att vi kräver det, utan för att vi respekterar varandra (däremot kan vi båda flirta och umgås med andra av motsatt kön, inga problem). Varken han eller jag går i taket om vi tycker någon av motsatt kön är snygg eller sexig.
  • traveler

Det känns som att det här verkligen är ett i-landsproblem:) Undra hur mycket man pratar om sånt här i tredje världen

Svar på tråden Vems är problemet?