• traveler

Vems är problemet?

Hej TS

Jag tänker väl inte ta sexlustarnas parti men jag tror såhär.

De flesta människor vill ju ha sex. Det är den största drivkraften vi har efter hunger och törst. Självklart kan sexlusten komma och gå i livet men om man nu vet med sig att man är en person som inte är så mycket för den sexuella biten eller kanske inte ens vill ha sex överhuvudtaget så måste man nog vara tydlig med det innan man inleder ett förhållande därför jag tror de flesta moderna människor förväntar sig sex i ett förhållande (om inte annat sägs).

Sen det här med att sexlusten kan komma och gå. Ja, då måste förstås den som är lite mer het på gröten ta ett steg tillbaka och inte pressa så mycket, annars blir det ju bara värre.

Men, jag tycker väl kanske att om man nu inte har haft lust i drygt ett år, då bör man väl kanske gå till sig själv och fråga varför, eller kanske se om det går att hitta tillbaka till den. Om man nu inte vill göra det och bara låter åren gå utan att göra de minsta "damage control", ja då får man nog kan med att det får konsekvenser för förhållandet.

• traveler

Jag håller med dom här som tycker att sex inte är som vilken hobby som helst. Om den ena t.ex. gillar tennis men inte den andra så är ju inte det något problem då spelar man tennis när ens partner inte är med och gör något annat tillsammans. Med sex så funkar det ju inte så om man inte lever i någon slags öppen relation.

• traveler
    Anonym (Vem?) skrev 2015-06-30 08:56:44 följande:
    Klart att det inte är som vilken hobby som helst. Men om en i förhållandet inte vill ha sex och inte vill göra något åt det är det ganska grymt att förbjuda den andra att inte tillfredsställa sina behov. Att tvinga in någon i celibat är inte särskilt humant. 

Men skilj dig då? Visst, men livet kanske inte är så enkelt? Man kanske har väldigt mycket utbyte av varandra i övrigt.
    Ja vi är på samma sida du och jag:). Kan säga att jag får då rakt inte den portion sex som jag skulle behöva, men har man hus i sthlm, barn, skolstarter i området och framtidsplaner så är det ju inte direkt som att man kan dra imorgon.
  • traveler
    sextiotalist skrev 2015-06-30 09:13:40 följande:
    Det finns bara ett fåtal regler kring sex.
    Du får inte ha sex med barn (OK döda och djur också)
    Du får inte ha sex mot någons vilja (vilket bör vara självklart)
    Finns det några mer regler?
    Till saken är att sex med andra är ingen rättighet, vilket vissa tror.
    Hej

Vi tycker inte lika om mycket men där håller jag med dig:). Jag tycker inte heller att sex är en rättighet. Det kan det ju omöjligt vara eftersom du inte kan tvinga någon att ligga med dig.

Men jag tror också att de med sa sexlust också förstår att man inte an tvinga någon till sex och det är väl inte det den här tråden handlar om utan det handlar väl snarare om hur man bäst hanterar problemet med olika sexlust och vad det få för konsekvenser om ens partner inte blir tillfredställd.
  • traveler

Det känns som att det här verkligen är ett i-landsproblem:) Undra hur mycket man pratar om sånt här i tredje världen

• traveler

En fråga som de flesta bör ställa sig, kanske speciellt de som har hög sexdrift är väl hur långt man är beredd att gå om man inte får exakt det som man vill ha. Är det värt att sälja huset, är det värt att riva upp barnen från dagis och skola, är det värt att splittra familjen, etc pga av sex. För den dagen kan ju komma då ens partners sexlust minskar och då behöver man väl ha en hyfsat kalr bild över hur långt man är beredd att gå när det händer.

Visst är det väl ändå så att man har mer sex i början av ett förhållande. Sedan blir sexet successivt mindre och vad som händer sen efter den perioden är individuellt. Men kurvan för den första tiden tror jag ser hyfsat lika ut för de flesta.

Svar på tråden Vems är problemet?