• Anonym (Vem?)

Vems är problemet?

Här på FL kan man ofta läsa om par med osynk i sexlivet. Den ena vill mer än den andra. Den ena vill och den andra vill inte alls.

Här på FL är det oftast den som vill mer som lyfter frågan, men vems är problemet. 

Hur många anser att sex skall finnas i ett förhållande för att det skall anses som ett kärleksförhållande? Visst, om man har sex en gång per år så har man sex. Visst är det så. 

Den som inte har lust känner sig ofta trängd och otillräcklig, och anser att partnern inte tänker på annat än sex. Den kanske tycker att sex inte är särskilt viktigt och anser sig ha sin fulla rätt att säga nej. 

Den som har lust känner sig frustrerad, oälskad, värdelös, osv. Den känner att de egna behoven har väldigt lite prioritet i förhållandet. 

Kan ni inte fritt berätta er syn på vem som har problem (om man får uttrycka sig så)?

Visst har båda problem. Men om lusten sviker för den ena så innebär det att båda har problem. Skall då den med lust trycka bort sin lust eller skall den utan lust försöka få tillbaka lusten?

Det skulle vara intressant att se hur ni ser på saken.

• Svar på tråden Vems är problemet?
  • sextiotalist
    Anders 386 skrev 2015-06-30 13:43:28 följande:
    Javisst vore det jättebra om alla kunde ta det så lätt..  Det är väl självklart!
    Alla vet väl rent logiskt att man aldrig borde vara sur eller arg eller ledsen - men tyvärr funkar det inte så på alla. Jag funkar inte så även om jag skulle vilja.

Ni som fixar att inte visa era sina känslor tror att det är enkelt eftersom ni kan - men ni fattar inte att alla inte är som ni. Det är ett typiskt misstag att den som är på ett visst sätt inbillar sig att alla kan välja samma väg som er. Men så ser inte verkligheten ut. Vi är alla skapta olika.
    Jag kan visa känslor, jag kan bli arg, ledsen glad, frustrerad (men ytterst sällan sur).
    Men jag försöker dra mig undan om det går, om jag vet att problemet ligger hos mig.
    Herregud, jag har ju haft en PMS som heter duga, kunde börja storlipa för ingenting och bli arg för småsaker. Men jag bad om ursäkt och skyllde inte mina humörsutbrott på någon annan än mig själv.
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-06-30 13:51:40 följande:
    Läste du artikelserien som man länkade till.
    OK, du visar att du blir sur när omgivningen inte lever upp till dina förväntningar, då frågar jag dig än en gång. Är det bara när det gäller sex eller är det i arbetslivet, bland vänner också.

Det är fortfarande inte frågan om att inte visa sina känslor, det är lära sig hantera sina känslor, framför att viljan att hantera sina känslor.

Jag tycker du ger dig rätten att straffa en omgivning som inte lever upp till dina förväntningar.
    Jag fattar nog inte riktigt resonemanget? Ska man visa sina känslor eller ska man inte visa sina känslor?
    För min del tycker jag att min partners känslor är ett jätteviktigt verktyg i vårt samliv. Jag vill att hon ska visa sig besviken när hon blir besviken, och jag vill att hon ska bli arg när jag gjort något som inte passar henne. Jag läser av hennes känslor och försöker anpassa mig efter dom. Känslorna är ett jätteviktigt kommunikationsmedel, lika viktigt som ord. Att försöka bita ihop och dölja sina känslor tror jag är ett misstag, det kan skapa missförstånd. Jag vill veta hur min partner känner.
  • HäckHäxan
    sextiotalist skrev 2015-06-30 13:57:56 följande:
    Det som gjorde att jag hamnade i en rejäl svacka som småbarnsförälder var att jag kände att jag förlorade rätten till min egen kropp, till min egen privata sfär. Med sonen kunde jag ta, eftersom han var så liten så det var liksom min skyldighet att ge honom den närheten han behövde, Men när sambon sedan kom och ville ha närhet, så var det som hela kroppen skrek NEJ, INTE EN TILL. Det var som all min energi var borta. Jag hade dessutom svårt att sätta ord på det, eftersom jag innerst inne visste att det var lika viktigt att vårda sin vuxenrelation som den till barnet. Det gick liksom inte att utesluta den ena, även om den personen var vuxen.
    Men vi pratade om det och han fick mig sätta ord på vad jag kände (och han förstod, det var ju hans tredje barn, mitt första). Genom att använda mantrat, "alla måste må bra i famiiljen" och genom att arbeta på det, så fick vi igång allt igen. Men jag måste nog ge sambon den stora äran, för han lirkade fram allting.
    Tror det är ganska vanligt, men inte talas om. Just det där med energin och att all närhet går till barnet helt naturligt och man tar det för det handlar om ett barn, men att de där stunderna man får vara ifred och ha rätt till sin egen kropp, blir liksom viktiga också eller så kände jag. Lite kraschlandning i soffan på kvällen och bara PHU min kropp är min iaf en liten stund här *andas glöm inte andas* Har du ätit idag alls förresten, inte röva dig ut och gör en macka eller något då. Duscha, jaaaaaa egentid! Dock under halv panik ifall barnet skulle vakna men ändå

Låter som en bra man! En sån vill jag också ha om jag skall ha någon alls. Är inte så duktig på att tala eller hitta rätt ord så jag är nog en sån där man måste lirka ur saker, låser mig lätt och blir stum och absolut om jag har känslor, dels vet jag inte hur jag skall formulera mig alls, linda in ord är jag inget bra på och jag vill inte såra den andra heller med mina känslor eller ord, jobbigt läge. Skriva är lättar för mig, så har jag löst det i relationer innan, skrivit ner vad jag tänker och känner och sen har vi pratat om det, det har funkat och är ju helt klart bättre än att låsa sig som en mussla och inte få fram något.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • Krakra
    Anders 386 skrev 2015-06-30 13:43:28 följande:
    Javisst vore det jättebra om alla kunde ta det så lätt..  Det är väl självklart!
    Alla vet väl rent logiskt att man aldrig borde vara sur eller arg eller ledsen - men tyvärr funkar det inte så på alla. Jag funkar inte så även om jag skulle vilja.

Ni som fixar att inte visa era sina känslor tror att det är enkelt eftersom ni kan - men ni fattar inte att alla inte är som ni. Det är ett typiskt misstag att den som är på ett visst sätt inbillar sig att alla kan välja samma väg som er. Men så ser inte verkligheten ut. Vi är alla skapta olika.
    De känslor av ilska, sorg och vad det nu är som man kan känna när man blir avvisad kan grunda sig i många olika saker samtidigt. Förutom att man blir utan en skön stund med sex så kan det riva upp gamla obearbetade sår efter att man har blivit avvisad tidigare, kanske så långt bort som i barndomen. Sådana sår kan en partner aldrig läka åt en, dem måste man ta hand om själv och om man gör det så kanske man kan tolerera ett avvisande lättare sedan. Det är väl det som kallas personlig utveckling och det är verkligen inte lätt!

Det handlar alltså inte om att inte visa sina känslor, utan att handskas med sina egna känslor av övergivenhet och otillräcklighet istället för att lasta över dem på någon annan.

Jag har läst dina inlägg i den här tråden och en del andra och tolkar det så att du har kommit en god bit på väg själv.
  • sextiotalist
    HäckHäxan skrev 2015-06-30 14:07:48 följande:
    Tror det är ganska vanligt, men inte talas om. Just det där med energin och att all närhet går till barnet helt naturligt och man tar det för det handlar om ett barn, men att de där stunderna man får vara ifred och ha rätt till sin egen kropp, blir liksom viktiga också eller så kände jag. Lite kraschlandning i soffan på kvällen och bara PHU min kropp är min iaf en liten stund här *andas glöm inte andas* Har du ätit idag alls förresten, inte röva dig ut och gör en macka eller något då. Duscha, jaaaaaa egentid! Dock under halv panik ifall barnet skulle vakna men ändå

Låter som en bra man! En sån vill jag också ha om jag skall ha någon alls. Är inte så duktig på att tala eller hitta rätt ord så jag är nog en sån där man måste lirka ur saker, låser mig lätt och blir stum och absolut om jag har känslor, dels vet jag inte hur jag skall formulera mig alls, linda in ord är jag inget bra på och jag vill inte såra den andra heller med mina känslor eller ord, jobbigt läge. Skriva är lättar för mig, så har jag löst det i relationer innan, skrivit ner vad jag tänker och känner och sen har vi pratat om det, det har funkat och är ju helt klart bättre än att låsa sig som en mussla och inte få fram något.
    Egentligen är han inte så verbal, men han är duktig på "hantera" mig. Vi är inte så mycket för att prata ut, men vi är båda problemlösare om man så säger. Ser vi ett problem, så försöker vi lösa det. Sedan behöver man inte analysera allt på vägen.
    Men du, jag behåller honom för mig själv Flört
  • HäckHäxan
    sextiotalist skrev 2015-06-30 14:16:21 följande:
    Egentligen är han inte så verbal, men han är duktig på "hantera" mig. Vi är inte så mycket för att prata ut, men vi är båda problemlösare om man så säger. Ser vi ett problem, så försöker vi lösa det. Sedan behöver man inte analysera allt på vägen.
    Men du, jag behåller honom för mig själv Flört
    Haha ja det förstår jag och med all rätt. Tänkte nog mer en egen lika vettig man

Problem är till för att lösas och det är viktigt att man gör det och tar sig tiden för det. Nej man måste inte analysera sönder allt även om jag personligen är väldigt duktig på det. Men flyter livet och funkar så blir det mindre av den varan per automatik eller iaf inom relation allt annat i världen fortsätter jag analyser per automatik
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • sextiotalist
    Anders 386 skrev 2015-06-30 14:07:47 följande:
    Jag fattar nog inte riktigt resonemanget? Ska man visa sina känslor eller ska man inte visa sina känslor?
    För min del tycker jag att min partners känslor är ett jätteviktigt verktyg i vårt samliv. Jag vill att hon ska visa sig besviken när hon blir besviken, och jag vill att hon ska bli arg när jag gjort något som inte passar henne. Jag läser av hennes känslor och försöker anpassa mig efter dom. Känslorna är ett jätteviktigt kommunikationsmedel, lika viktigt som ord. Att försöka bita ihop och dölja sina känslor tror jag är ett misstag, det kan skapa missförstånd. Jag vill veta hur min partner känner.
    Tja, då skulle du nog inte fixa att leva med mig. Jag kan förvisso bli arg, ledsen etc, men jag är som ett djur, jag drar mig undan.
    Och en sak är säkert, om du hade haft det sättet du har gentemot mig, då hade du inte fått komma i närheten av mig.
    Personer som tar ut sin ej upplevde förväntningar och tjurar eller blir arga, de undviker jag. Var ju tillsammans med en sådan man innan och jag kan nog säga att i slutet avskydde jag honom och får taggarna ut direkt om jag möter en sådan person IRL

Men med facit i hand, min sambos sätt att hantera detta fungerade uppenbarligen, fungerar ditt sätt?
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-06-30 14:20:37 följande:
    Tja, då skulle du nog inte fixa att leva med mig. Jag kan förvisso bli arg, ledsen etc, men jag är som ett djur, jag drar mig undan.
    Och en sak är säkert, om du hade haft det sättet du har gentemot mig, då hade du inte fått komma i närheten av mig.
    Personer som tar ut sin ej upplevde förväntningar och tjurar eller blir arga, de undviker jag. Var ju tillsammans med en sådan man innan och jag kan nog säga att i slutet avskydde jag honom och får taggarna ut direkt om jag möter en sådan person IRL

Men med facit i hand, min sambos sätt att hantera detta fungerade uppenbarligen, fungerar ditt sätt?
    Kan ju säga att du inte har en aning om hur jag är i verkligheten.Skrattande
    Det finns nog få som skulle uppleva mig som tjurig eller arg - troligtvis ingen. Det jag diskuterar här är min åsikt, inte mitt sätt.

Jag har levt med samma kvinna i 40 år, det är bara hon som kan svara på om mitt sätt fungerat. Jag har aldrig i hela mitt liv tjatat om sex - ett nej har alltid varit ett nej. Men jag har säkert visat att jag varit besviken ibland...
  • sextiotalist
    Anders 386 skrev 2015-06-30 14:31:06 följande:
    Kan ju säga att du inte har en aning om hur jag är i verkligheten.Skrattande
    Det finns nog få som skulle uppleva mig som tjurig eller arg - troligtvis ingen. Det jag diskuterar här är min åsikt, inte mitt sätt.

Jag har levt med samma kvinna i 40 år, det är bara hon som kan svara på om mitt sätt fungerat. Jag har aldrig i hela mitt liv tjatat om sex - ett nej har alltid varit ett nej. Men jag har säkert visat att jag varit besviken ibland...
    OK, då misstolkade jag dig. Jag fick det intrycket att du "straffade" och ansåg sig har rätten att "straffa" omgivningen.
    Man har ju sin egen ryggsäck som gör att man ibland tolkar lite fel ibland, ber om ursäkt {#emotions_dlg.flower}
    Alltså man får absolut visa känslor, men att använda sitt känsloregister för att få sin vilja igenom eller straffa omgivningen, är i mina ögon fel. Och som jag skrivit innan, jag tycker det är viktigt att skilja på känslor som är pga egna uppbyggda förväntningar, de måste man hantera själv, mot att man reagerar när någon är dum (då tänker jag på negativa känslor) eller kränker en, då måste man självklart säga ifrån och visa att det känns fel.
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-06-30 14:42:26 följande:
    OK, då misstolkade jag dig. Jag fick det intrycket att du "straffade" och ansåg sig har rätten att "straffa" omgivningen.
    Man har ju sin egen ryggsäck som gör att man ibland tolkar lite fel ibland, ber om ursäkt {#emotions_dlg.flower}
    Alltså man får absolut visa känslor, men att använda sitt känsloregister för att få sin vilja igenom eller straffa omgivningen, är i mina ögon fel. Och som jag skrivit innan, jag tycker det är viktigt att skilja på känslor som är pga egna uppbyggda förväntningar, de måste man hantera själv, mot att man reagerar när någon är dum (då tänker jag på negativa känslor) eller kränker en, då måste man självklart säga ifrån och visa att det känns fel.
    Och jag tog nog i lite när jag drog igång diskussionen, det gick lite prestige i åsikterna och jag spetsade kanske till det lite.  Och som du vet har jag svårt att hålla inne mina känslor,Skrattande satt och retade upp mig på vissa saker.. Men jag får väl försöka tygla mina känslor.. SkrattandeSolig 
Svar på tråden Vems är problemet?