• Anonym (Vem?)

Vems är problemet?

Här på FL kan man ofta läsa om par med osynk i sexlivet. Den ena vill mer än den andra. Den ena vill och den andra vill inte alls.

Här på FL är det oftast den som vill mer som lyfter frågan, men vems är problemet. 

Hur många anser att sex skall finnas i ett förhållande för att det skall anses som ett kärleksförhållande? Visst, om man har sex en gång per år så har man sex. Visst är det så. 

Den som inte har lust känner sig ofta trängd och otillräcklig, och anser att partnern inte tänker på annat än sex. Den kanske tycker att sex inte är särskilt viktigt och anser sig ha sin fulla rätt att säga nej. 

Den som har lust känner sig frustrerad, oälskad, värdelös, osv. Den känner att de egna behoven har väldigt lite prioritet i förhållandet. 

Kan ni inte fritt berätta er syn på vem som har problem (om man får uttrycka sig så)?

Visst har båda problem. Men om lusten sviker för den ena så innebär det att båda har problem. Skall då den med lust trycka bort sin lust eller skall den utan lust försöka få tillbaka lusten?

Det skulle vara intressant att se hur ni ser på saken.

• Svar på tråden Vems är problemet?
  • Anonym (Vem?)
    traveler skrev 2015-06-30 08:49:26 följande:

Jag håller med dom här som tycker att sex inte är som vilken hobby som helst. Om den ena t.ex. gillar tennis men inte den andra så är ju inte det något problem då spelar man tennis när ens partner inte är med och gör något annat tillsammans. Med sex så funkar det ju inte så om man inte lever i någon slags öppen relation.

Klart att det inte är som vilken hobby som helst. Men om en i förhållandet inte vill ha sex och inte vill göra något åt det är det ganska grymt att förbjuda den andra att inte tillfredsställa sina behov. Att tvinga in någon i celibat är inte särskilt humant. 

Men skilj dig då? Visst, men livet kanske inte är så enkelt? Man kanske har väldigt mycket utbyte av varandra i övrigt.
  • Anonym (Vem?)
    Anders 386 skrev 2015-06-30 08:52:04 följande:
    Jag tror att du är ganska vanlig och normal. Självklart har man förväntningar, och lika självklart blir man besviken när förväntningarna inte uppfylls. Jag skulle snarare tro att det är "sextiotalist" som är mera ovanlig...
    Eller troligen finns det hur många som helst av båda sorterna - men jag är iaf som dig...
    Och det där är inget som är enkelt att ändra på eftersom det handlar om känslor - och sina egna känslor kan man inte styra över.
    Jo, jag är också på det sättet. 

Sen är det svårt att veta vad "vi har ett sexliv" betyder. Att ha sex x 2/år är ett sexliv för vissa och ett helvete för andra. Är båda nöjda x 2/år är det ett sexliv annars är det ett helvete.
  • sextiotalist
    Jag tror att du är ganska vanlig och normal. Självklart har man förväntningar, och lika självklart blir man besviken när förväntningarna inte uppfylls. Jag skulle snarare tro att det är "sextiotalist" som är mera ovanlig...
    Eller troligen finns det hur många som helst av båda sorterna - men jag är iaf som dig...
    Och det där är inget som är enkelt att ändra på eftersom det handlar om känslor - och sina egna känslor kan man inte styra över.
    Då kanske vårt "ovanliga" sätt är det vinnande sättet. För eftersom vi uppenbarligen har ett bra förhållande, inte har dessa problem som ni dryftar. Det kanske är ett vinnande koncept.

Nej, jag tror inte att det är ovanligt att man har förväntningar, men däremot så är det ju så att de som blir besvikna, frustrerade och arga för att förväntningarna inte uppfylls får nog mer problem än de som ser förväntningarna för vad det är, egna förväntningar.
    Och du kan faktiskt lära dig att hantera dina känslor, inte alltid styra över dom. Dina känslor är dina och den dagen du lär dig att du själv måste ta ansvar över dom och hur du hanterar dom, den dagen så kommer du slippa bli frustrerad. Din fru är inte tankeläsare och sedan kommer nästa sak. Din fru har också känslor och nu känner jag inte din fru, men jag vet hur jag är. Jag blir anti och rätt sur om andra anser att jag ska leva upp till deras, egna uppgjorda förväntningar.
  • sextiotalist
    Då kanske vårt "ovanliga" sätt är det vinnande sättet. För eftersom vi uppenbarligen har ett bra förhållande, inte har dessa problem som ni dryftar. Det kanske är ett vinnande koncept.

Nej, jag tror inte att det är ovanligt att man har förväntningar, men däremot så är det ju så att de som blir besvikna, frustrerade och arga för att förväntningarna inte uppfylls får nog mer problem än de som ser förväntningarna för vad det är, egna förväntningar.
    Och du kan faktiskt lära dig att hantera dina känslor, inte alltid styra över dom. Dina känslor är dina och den dagen du lär dig att du själv måste ta ansvar över dom och hur du hanterar dom, den dagen så kommer du slippa bli frustrerad. Din fru är inte tankeläsare och sedan kommer nästa sak. Din fru har också känslor och nu känner jag inte din fru, men jag vet hur jag är. Jag blir anti och rätt sur om andra anser att jag ska leva upp till deras, egna uppgjorda förväntningar.
  • sextiotalist
    Anonym (Vem?) skrev 2015-06-30 08:59:16 följande:
    Jo, jag är också på det sättet. 

Sen är det svårt att veta vad "vi har ett sexliv" betyder. Att ha sex x 2/år är ett sexliv för vissa och ett helvete för andra. Är båda nöjda x 2/år är det ett sexliv annars är det ett helvete.
    En till två ggr i veckan, ibland oftare, ibland mer sällan.
  • traveler
    Anonym (Vem?) skrev 2015-06-30 08:56:44 följande:
    Klart att det inte är som vilken hobby som helst. Men om en i förhållandet inte vill ha sex och inte vill göra något åt det är det ganska grymt att förbjuda den andra att inte tillfredsställa sina behov. Att tvinga in någon i celibat är inte särskilt humant. 

Men skilj dig då? Visst, men livet kanske inte är så enkelt? Man kanske har väldigt mycket utbyte av varandra i övrigt.
    Ja vi är på samma sida du och jag:). Kan säga att jag får då rakt inte den portion sex som jag skulle behöva, men har man hus i sthlm, barn, skolstarter i området och framtidsplaner så är det ju inte direkt som att man kan dra imorgon.
  • sextiotalist

Man har alltid rätt till ett eget sexliv, men inte rätt till att ha sex med andra. Så sitt sexuella behov/drift kan man alltid tillfredställa. Det heter onani. Men man har aldrig, aldrig rätt till någon annans kropp.

• Mrs Okänd

Nej, sex är ju det enda man måste vara två om egentligen och som är reglerat med en massa regler. Men sen är det ju så också att många just vill ha sex med sin partner, det är ju inte samma sak att leta upp en okänd människa och ha sex med. Då blir det ju en massa andra "problem".
  • sextiotalist
    Mrs Okänd skrev 2015-06-30 09:09:29 följande:

Nej, sex är ju det enda man måste vara två om egentligen och som är reglerat med en massa regler. Men sen är det ju så också att många just vill ha sex med sin partner, det är ju inte samma sak att leta upp en okänd människa och ha sex med. Då blir det ju en massa andra "problem".
    Det finns bara ett fåtal regler kring sex.
    Du får inte ha sex med barn (OK döda och djur också)
    Du får inte ha sex mot någons vilja (vilket bör vara självklart)
    Finns det några mer regler?
    Till saken är att sex med andra är ingen rättighet, vilket vissa tror.
  • Mrs Okänd
    sextiotalist skrev 2015-06-30 09:13:40 följande:
    Det finns bara ett fåtal regler kring sex.
    Du får inte ha sex med barn (OK döda och djur också)
    Du får inte ha sex mot någons vilja (vilket bör vara självklart)
    Finns det några mer regler?
    Till saken är att sex med andra är ingen rättighet, vilket vissa tror.

Tänkte på i en relation, man får inte ha sex med andra än sin partner.
Svar på tråden Vems är problemet?