• Anonym (Vem?)

Vems är problemet?

Här på FL kan man ofta läsa om par med osynk i sexlivet. Den ena vill mer än den andra. Den ena vill och den andra vill inte alls.

Här på FL är det oftast den som vill mer som lyfter frågan, men vems är problemet. 

Hur många anser att sex skall finnas i ett förhållande för att det skall anses som ett kärleksförhållande? Visst, om man har sex en gång per år så har man sex. Visst är det så. 

Den som inte har lust känner sig ofta trängd och otillräcklig, och anser att partnern inte tänker på annat än sex. Den kanske tycker att sex inte är särskilt viktigt och anser sig ha sin fulla rätt att säga nej. 

Den som har lust känner sig frustrerad, oälskad, värdelös, osv. Den känner att de egna behoven har väldigt lite prioritet i förhållandet. 

Kan ni inte fritt berätta er syn på vem som har problem (om man får uttrycka sig så)?

Visst har båda problem. Men om lusten sviker för den ena så innebär det att båda har problem. Skall då den med lust trycka bort sin lust eller skall den utan lust försöka få tillbaka lusten?

Det skulle vara intressant att se hur ni ser på saken.

• Svar på tråden Vems är problemet?
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-07-01 07:17:42 följande:
    Nej. Men alltför många män är orgasmfixerade och många män kör sitt eget race.

...................
    Det där är ett problem som också kan diskuteras, kanske skulle ha en egen tråd egentligen.
    I många fall är det så att kvinnan lägger ansvaret på bådas njutning på mannen. Kvinnan överlåter till mannen att styra hela händelseförloppet och förväntar sig att han ska göra ett bra jobb som slutar med att båda får orgasm. Man ser massor av exempel här på FL hur mannen värderas som älskare, ofta förväntas han veta utan att någon berättat för honom hur det fungerar.

Och då blir problemet för mannen att han inte blir nöjd förrän kvinnan fått sin orgasm - vilket naturligtvis får till följd att kvinnan känner sig pressad att få orgasm för att mannen ska känna att han klarat av sitt jobb...

Det bästa skulle vara om kvinnan kunde ta mer ansvar för sin egen orgasm - men då uppkommer lätt problemet att mannen måste ta kritik - och att ge kritik eller ta kritik är nåt av det svåraste som finns oavsett om det gäller män eller kvinnor. Speciellt när det gäller sex.

Sex är inte enkelt!  Och jag tror att 99% av problemen egentligen beror på bristande kommunikation.
  • sextiotalist
    MrFlex skrev 2015-07-01 09:48:44 följande:

Då läser du helt andra trådar än vad jag gör. Jag tycker att flertalet trådar om sexuell obalans är skrivna av män som verkar vara genuint besvärade och uppgivna, inte bittra, anklagande och krävande. Väldigt ofta har även den parten med lägre lust ändrat sitt beteende över tiden, gått från hög/normal lust till näst intill obefintlig lust.

Visst kan det vara så att själva sexet är orsaken till den minskade lusten (även om jag tror det är undantagsfall) men i så fall har ju den personen att ansvar att informera sin partner om sina önskemål och inte bara tiga och svara med minskad lust. Det verkar vara så svårt att kommunicera om sex. 

Vidare så tror jag att du har fel om att sex och känslor hänger ihop "mer" för kvinnor än för män. Många kvinnor verkar övertygade (och vilja tro) att det är kärlek som driver sexlust men det tror inte jag.

Människors grundläggade sexdrift drivs av hormoner, både för män och kvinnor, och detta kan givetvis påverkas av vårt allmänna välbefinnande och humör.

Resten drivs av sexuell attraktion. Detta är ett område för sig som är ganska komplext men det baseras definitivt inte på kärlek.

Min personliga åsikt är att det just är den sexuella attraktionen som försvinner för de som drabbas av låg sexlust under en längre tid i förhållandet. Kärleken kan bestå vilket säkerligen förvirrar många eftersom de själva tror att just dessa känslor hör ihop. Dessa kvinnor har troligtvis svårt att sätta fingret på vad de är som gör att de känner annorlunda kring sex, varför de inte njuter lika mycket längre, varför de inte får orgasm så lätt. Det är då lätt att beskylla mannen för detta.

Det låter som "Been there" beskriver just det jag försöker förklara.

Hon verkade ha tappat den sexuella attraktionen till sitt ex, hade svårt att komma och njöt inte så mycket. Kanske var han självisk och värdelös i sängen men det är troligtvis inte grundorsaken till hennes problem.

Den nya mannen hon träffade på konferensen gav bekräftelse, spänning och detta triggade säkerligen hennes lust till max. Att hon njöt och fick flera orgasmer beror troligtvis mest på hennes egna starka kåthet än den nya mannens teknik i sängen.

Att då säga - "Det är inte fel på mig, det är fel på min man" tycker jag är väldigt naivt.

Been there - Förlåt om jag misstolkar ditt inlägg och felaktigt använder din historia som ett exempel.

Sexuell njutning och grand finale orgasm påverkas mycket mer av vårt lust än av korrekt stimulans av nerver. Om lusten inte finns eller är väldigt låg kan man gnugga ihjäl sig utan att något händer. Att då skylla på den som gnuggar, att han kanske gnuggar på fel sätt är inte schysst.

Ok jag är kvinna. Jag har varit i ett förhållande där jag upplevde exakt det jag beskrev. Jag lever numera i ett långt förhållande (räknas 20 år) och jag känner att vårt sexliv blir bara bättre och bättre och jag ser en direkt koppling mellan mina känslor för min sambo och kvaliteten på sexlivet.

Det här är också något vi kvinnliga vänner pratar om. Konstigt att samtliga mina kvinnliga vänner har samma uppfattning och du som man säger något helt annat

Jag är nog inte unik när jag beskriver detta. För mig (och många andra kvinnor) så är inte sexet endast en drift utan för oss behövs även att man har djupare känslor för den andra.

Och att sexet försvinner eller blir sämre ju längre tid ens förhållande pågår. Det är dina erfarenheter, mina är tvärtom.
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-07-01 10:31:22 följande:
    Ok jag är kvinna. Jag har varit i ett förhållande där jag upplevde exakt det jag beskrev. Jag lever numera i ett långt förhållande (räknas 20 år) och jag känner att vårt sexliv blir bara bättre och bättre och jag ser en direkt koppling mellan mina känslor för min sambo och kvaliteten på sexlivet.

Det här är också något vi kvinnliga vänner pratar om. Konstigt att samtliga mina kvinnliga vänner har samma uppfattning och du som man säger något helt annat

Jag är nog inte unik när jag beskriver detta. För mig (och många andra kvinnor) så är inte sexet endast en drift utan för oss behövs även att man har djupare känslor för den andra.

Och att sexet försvinner eller blir sämre ju längre tid ens förhållande pågår. Det är dina erfarenheter, mina är tvärtom.
    Håller med i det här. Jag tror att känslorna betyder väldigt mycket - både för kvinnor och för män. Annars hade inte så många män hängt kvar i förhållanden med gles sex.
    Sexet blir heller inte sämre med åren. Det kan gå upp och ner, men totalt sett tror jag många får bättre sex när man blir äldre. Mer känslosamt och mindre prestigeladdat. Iaf min egen erfarenhet. (Jag är 59 år, 40 år med samma partner.) Jag var nog ganska "överkåt" när jag var yngre, nu är vi mer på samma nivå. Nästan iaf.
    Men som allt annat är det förstås olika för olika individer...
  • MrFlex
    sextiotalist skrev 2015-07-01 10:31:22 följande:

Är du medveten om att väldigt många tjejer (precis som killar) har ONS, KKs och andra enbart sexuella relationer (swinging, partnerbyten är otrogna osv)?

Påstår du att det är andra känslor än sexlust och sexuell attraktion som driver detta? På vilket sätt skiljer sig män och kvinnor här?

Jag påstår inte att alls sexet försvinner eller bli sämre ju längre förhållandet pågår, tvärt om. Sexet, rent tekniskt, blir förhoppningsvis bättre ju mer man övar:) 

Jag partar om minskad lust. Detta fenomen tror jag främst beror på minskad sexuell attraktion till sin partner, inte kvalitén på sexet.
  • Anonym (Vem?)

Tyvärr kan minskad lust gå ut över tekniken också. Om man har sex väldigt sällan kan den desperata glädjen över att äntligen få ha sex gå ut över tekniken.

Lite som att gnälla på bordsskicket hos någon som få äta mat en gång i månaden. 

• Celines Essence
    MrFlex skrev 2015-07-01 09:48:44 följande:

Då läser du helt andra trådar än vad jag gör. Jag tycker att flertalet trådar om sexuell obalans är skrivna av män som verkar vara genuint besvärade och uppgivna, inte bittra, anklagande och krävande. Väldigt ofta har även den parten med lägre lust ändrat sitt beteende över tiden, gått från hög/normal lust till näst intill obefintlig lust.

Visst kan det vara så att själva sexet är orsaken till den minskade lusten (även om jag tror det är undantagsfall) men i så fall har ju den personen att ansvar att informera sin partner om sina önskemål och inte bara tiga och svara med minskad lust. Det verkar vara så svårt att kommunicera om sex. 

Vidare så tror jag att du har fel om att sex och känslor hänger ihop "mer" för kvinnor än för män. Många kvinnor verkar övertygade (och vilja tro) att det är kärlek som driver sexlust men det tror inte jag.

Människors grundläggade sexdrift drivs av hormoner, både för män och kvinnor, och detta kan givetvis påverkas av vårt allmänna välbefinnande och humör.

Resten drivs av sexuell attraktion. Detta är ett område för sig som är ganska komplext men det baseras definitivt inte på kärlek.

Min personliga åsikt är att det just är den sexuella attraktionen som försvinner för de som drabbas av låg sexlust under en längre tid i förhållandet. Kärleken kan bestå vilket säkerligen förvirrar många eftersom de själva tror att just dessa känslor hör ihop. Dessa kvinnor har troligtvis svårt att sätta fingret på vad de är som gör att de känner annorlunda kring sex, varför de inte njuter lika mycket längre, varför de inte får orgasm så lätt. Det är då lätt att beskylla mannen för detta.

Det låter som "Been there" beskriver just det jag försöker förklara.

Hon verkade ha tappat den sexuella attraktionen till sitt ex, hade svårt att komma och njöt inte så mycket. Kanske var han självisk och värdelös i sängen men det är troligtvis inte grundorsaken till hennes problem.

Den nya mannen hon träffade på konferensen gav bekräftelse, spänning och detta triggade säkerligen hennes lust till max. Att hon njöt och fick flera orgasmer beror troligtvis mest på hennes egna starka kåthet än den nya mannens teknik i sängen.

Att då säga - "Det är inte fel på mig, det är fel på min man" tycker jag är väldigt naivt.

Been there - Förlåt om jag misstolkar ditt inlägg och felaktigt använder din historia som ett exempel.

Sexuell njutning och grand finale orgasm påverkas mycket mer av vårt lust än av korrekt stimulans av nerver. Om lusten inte finns eller är väldigt låg kan man gnugga ihjäl sig utan att något händer. Att då skylla på den som gnuggar, att han kanske gnuggar på fel sätt är inte schysst.

I flera trådar där män klagar på för lite sex saknar jag att mannen aldrig försökt fråga hur kvinnan vill ha det. Vad hon längtar efter, njuter av, saknar. Det är extremt sällan man läser något sådant.

Jag har även pratat med rätt många sexuellt frustrerade män, men INGEN av dem har frågat vad kvinnan skulle vilja ändra på för att njuta mer av sex. Aldrig har mannen frågat vad han kan göra för att det ska bli bättre för henne. Några gånger har mannen däremot klagat på kvinnan för att hon inte vill ha sex.

Visst kan kanske spänning öka sexuell lust, men för mig har det varit svårare att komma tidigt på en relation. Jag njuter mycket mer nu, än i början av Antons och mitt sexliv,så det kan vara olika. Jag tror att orsakerna till problem i sexliv kan vara väldigt olika.

Jag kunde smeka mig till orgasm med min förre man(när vi hade sex) ...Men orgasmen gav mig inte mycket. Jag kände mig stressad, för jag upplevde att han tyckte att jag var jobbig. Det hela handlade om min inre känsla. Kåt kunde jag vara... Jättekåt, men tillsammans med honom minskade lusten och övergick i stress.

"gnugga"... Suck...
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • MrFlex
    Celines Essence skrev 2015-07-01 11:04:28 följande:
    I flera trådar där män klagar på för lite sex saknar jag att mannen aldrig försökt fråga hur kvinnan vill ha det. Vad hon längtar efter, njuter av, saknar. Det är extremt sällan man läser något sådant.
    Men om kvinnan nu längtar och saknar, varför kan hon inte säga det då? Varför måste hon tiga, tappa lusten och lägga ansvaret på mannen?

Jag är övertygad om att männen i trådarna vi pratar om faktiskt gjort det de har kunnat för att öka kvinnans lust, om inte annat för att de ligger i deras intresse.
  • Celines Essence
    Anders 386 skrev 2015-07-01 09:51:58 följande:

Det där är ett problem som också kan diskuteras, kanske skulle ha en egen tråd egentligen.

I många fall är det så att kvinnan lägger ansvaret på bådas njutning på mannen. Kvinnan överlåter till mannen att styra hela händelseförloppet och förväntar sig att han ska göra ett bra jobb som slutar med att båda får orgasm. Man ser massor av exempel här på FL hur mannen värderas som älskare, ofta förväntas han veta utan att någon berättat för honom hur det fungerar.

Och då blir problemet för mannen att han inte blir nöjd förrän kvinnan fått sin orgasm - vilket naturligtvis får till följd att kvinnan känner sig pressad att få orgasm för att mannen ska känna att han klarat av sitt jobb...

Det bästa skulle vara om kvinnan kunde ta mer ansvar för sin egen orgasm - men då uppkommer lätt problemet att mannen måste ta kritik - och att ge kritik eller ta kritik är nåt av det svåraste som finns oavsett om det gäller män eller kvinnor. Speciellt när det gäller sex.

Sex är inte enkelt!  Och jag tror att 99% av problemen egentligen beror på bristande kommunikation.

Bristande kommunikation kan säkert ofta vara ett problem i sexlivet , men jag anser att orgasmer är BÅDAS ansvar och intresse.

Jag skulle absolut inte vilja ha en man som ansåg att min orgasm var mitt ansvar.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Anders 386
    Anonym (Vem?) skrev 2015-07-01 11:00:55 följande:

Tyvärr kan minskad lust gå ut över tekniken också. Om man har sex väldigt sällan kan den desperata glädjen över att äntligen få ha sex gå ut över tekniken.

Lite som att gnälla på bordsskicket hos någon som få äta mat en gång i månaden. 

Håller fullständigt med. Har själv varit där. Man har bättre sex när man har kontinuitet. Om man har sex sällan blir det också lite större press att det blir bra. Har man ofta gör det inte så mycket om det inte blir helbra varje gång - man vet att det snart kommer en ny chans.
  • Anders 386
    Celines Essence skrev 2015-07-01 11:04:28 följande:

Jag har även pratat med rätt många sexuellt frustrerade män, men INGEN av dem har frågat vad kvinnan skulle vilja ändra på för att njuta mer av sex. Aldrig har mannen frågat vad han kan göra för att det ska bli bättre för henne. Några gånger har mannen däremot klagat på kvinnan för att hon inte vill ha sex.

..........
    Intressant beskrivet - att män inte frågar vad kvinnan vill ha.
    Men hallå ! - varför måste mannen fråga? Kan inte en kvinna öppna munnen och berätta utan att mannen frågar????  
    Det är aldrig nån som frågar mig - jag får snällt be om det jag vill ha.
Svar på tråden Vems är problemet?