• Anonym (Mona Lisa)

Har ljugit en del för min kille

Jag har dejtat en kille i tre månader, vi bor inte ihop men han är min pojkvän (och jag älskar honom). Nu är det så att killen är ganska oerfaren på sex och relationer och så och för att det inte skulle bli konstig stämning har jag tänjt på sanningen och ljugit en del. Jag är hans andra tjej han har haft sex med. Han har varit i ett tidigare förhållande med en tjej ett par år och aldrig med någon annan. Jag har sagt att jag har vart med 3 killar innan honom, men sanningen är att det förmodligen är över 53. Därutöver säkert ett dussin tjejer. trekanter, gruppsex, gangbangs, bdsm och så.

Det här är egentligen inga grejer jag egentligen velat utan haft en del skumma killar innan. Jag gillar vanligt, enbart med honom. Jag ångrar det mesta. Jag är dessutom närmare 20 än 30 vilket förvärrar saken.

Jag vill sluta ljuga men det är svårt när man snärjt in sig i en massa lögner och man bara fortsätter på det spåret. Han tror att jag har ett ganska oskuldsfullt förflutet men det är en bit ifrån sanningen.    

• Svar på tråden Har ljugit en del för min kille
  • Hadraniel
    Anonym (Ja vad ska man säga?) skrev 2015-05-17 12:38:33 följande:
    Nej, men det är oärligt att ljuga. Säger du "det berättar jag inte" så är du inte oärlig. För då vet din partner att det kan finnas något i din historia som han inte vill se hos sin hustru och sina barns mor, och då har han valet att göra slut. Säger du däremot "jag har bara legat med en man före dig" fast du legat med 15, så tar du ifrån honom rätten att göra ett informerat val.
    Håller med precis!

Att vara ärlig handlar inte alltid om att berätta precis allt, men väljer man att ha hemligheter för varandra måste man ju åtminstone berätta att de finns och låta partnern avgöra om det går att leva tillsammans utan att veta om det partnern inte vill dela med sig av gällande sin personlighet eller historik.
  • Anonym (Ja vad ska man säga?)
    Nenne666 skrev 2015-05-17 12:36:44 följande:
    När du ställer din fråga ger du henne inget annat val än att hon SKA svara på frågan, vilket är tvång. Och när man stöter på den typen av karlar lägger jag benen på ryggen. Då är han störd.
    Jag är kvinna och jag anser INTE att en sådan man är störd. Han har rätt att ha sin bild av hur hans hustru och modern till hans barn ska vara. Precis som du har rätt att ha DIN bild av hur din make och fadern till dina barn ska vara. Du kanske t.ex. inte vill att fadern till de döttrar du hoppas på att få ska ha varit hos prostituerade tonårsflickor, och då ska han inte heller ljuga om det ifall du frågar rakt ut. Håller du inte med om det?
  • Hadraniel
    Smecker skrev 2015-05-17 12:39:17 följande:
    Men din partner kanske anser det. Din partner kanske inte anser att frågor om inloggningsuppgifter till din mail är att detaljkontrollera, utan bara normalt förtroende.
    Självklart får hon ha den bilden av vad förtroende handlar om, men då är vi för olika för att leva tillsammans helt enkelt och bör nog avsluta relationen.
    Nenne666 skrev 2015-05-17 12:40:59 följande:
    Ja man ska kunna vara ärlig och säga att man inte tycker att ens tidigare sexuella relationer har med förhållandet att göra idag. Vilket SKALL accepteras och det är ingen lögn. Det som ts gjort är dessvärre en lögn och givetvis helt galet.
    "skall" accepteras? Nej, man har rätt att göra slut av detta skäl som av alla andra skäl. Vi har inte tvångsgiften i Sverige.
  • Nenne666
    Nej, men det är oärligt att ljuga. Säger du "det berättar jag inte" så är du inte oärlig. För då vet din partner att det kan finnas något i din historia som han inte vill se hos sin hustru och sina barns mor, och då har han valet att göra slut. Säger du däremot "jag har bara legat med en man före dig" fast du legat med 15, så tar du ifrån honom rätten att göra ett informerat val.
    Haha, du menar att om jag säger att jag inte är sugen på att berätta om mina tidigare erfarenhet så är det helt okej för honom att fantisera ihop en egen story och döma mig utifrån det? Detta blir ju bara värre och värre....
  • Smecker
    Anonym (Ja vad ska man säga?) skrev 2015-05-17 12:30:07 följande:

Parallellen till att rota igenom partnerns mail och alla konton på sociala medier, skulle ju vara att inte acceptera svaret på frågan om antalet sexpartners, utan fortsätta att snoka runt på egen hand. Fråga ut partnerns släktingar och vänner om de har någon uppfattning om hur många partners han/hon haft, ringa runt till hans/hennes gamla klass- och studiekamrater, och liknande.

Har du inte läst Hadraniels inlägg? Man måste vara ärlig! Är man inte ärlig så är man oärlig! Och det är dåligt! Och alla vet ju vilka oärliga grisar killar är, så inloggningsuppgifter till mail och sociala medier är ett minimum, helst skall man få tillgång till loggfilerna i routern och installera spyware och keylogger på datorn med. Jag menar, man måste vara ärlig, har man inget att dölja så är det väl inget problem? Varför skall man undanhålla något från sin partner, partnern skall ju kunna fatta informerade beslut. Tycker Hadraniel.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (anonym)
    Du har inte greppat att vad en människa gjorde sexuellt mellan 16-27 år inte är speciellt relevant när man ingår en tänkt livslång relation vilket en relation är när man tänker sig att bilda familj. Människor förändras och det som man gjorde vid 20 år är inte det man vill göra vid 30 år såvida man emotionellt aldrig mognat och utvecklats.
    Nenne666 skrev 2015-05-17 12:44:53 följande:
    Haha, du menar att om jag säger att jag inte är sugen på att berätta om mina tidigare erfarenhet så är det helt okej för honom att fantisera ihop en egen story och döma mig utifrån det? Detta blir ju bara värre och värre....
    Nej, men han har rätt att göra slut om han inte får den information han efterfrågar. Och det gäller ju allting. Att gifta sig, och speciellt om man tänker skaffa barn också, är ju ett livsavgörande beslut - det största beslut man tar i livet. T.o.m. större än att köpa hus - och det är ingen som gör det heller utan att besiktiga huset ordentligt först...
  • Hadraniel
    Nenne666 skrev 2015-05-17 12:40:59 följande:
    Ja man ska kunna vara ärlig och säga att man inte tycker att ens tidigare sexuella relationer har med förhållandet att göra idag. Vilket SKALL accepteras och det är ingen lögn. Det som ts gjort är dessvärre en lögn och givetvis helt galet.
    Är väl inget fel att tycka att ens historia inte har något med den nuvarande relatione att göra.

Men det är också ens potentiella partners fulla rättighet att tycka att det är viktigt att veta om sådant som är viktigt för den personen samt att avstå från att inleda en relation på grund av avsaknad av information eller en historik som personen ifråga skulle tycka var jobbig att hans partner har.
    Anonym (anonym) skrev 2015-05-17 12:47:34 följande:
    Du har inte greppat att vad en människa gjorde sexuellt mellan 16-27 år inte är speciellt relevant när man ingår en tänkt livslång relation vilket en relation är när man tänker sig att bilda familj. Människor förändras och det som man gjorde vid 20 år är inte det man vill göra vid 30 år såvida man emotionellt aldrig mognat och utvecklats.
    DU kan ju inte bestämma vad som är relevant för någon annan. Som jag skrev förut, de flesta judiska och muslimska, och många kristna (särskilt frikyrkliga och ortodoxa men även många katoliker och vanliga SvK), accepterar inte ENS EN ENDA sexpartner före äktenskapet. Och då är DET rätt för DOM. DU behöver ju inte gifta dig med en ortodox jude, eller hur..?
Svar på tråden Har ljugit en del för min kille