• ellinoras

Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

Hej alla familjelivare, hoppas att ni kan hjälpa mig lite med detta!

Jag och min sambo har slutat med preventivmedel och hoppas bli gravida. Det har bara gått två månader och jag är egentligen inte orolig att vi inte skulle kunna få barn eller så. Men de två gånger jag har fått mens, och alla gånger jag har testat negativt, har jag blivit så väldigt ledsen. För på något vis har jag ju så klart fått för mig att jag blivit gravid...Jag tänker på detta hela tiden, letar graviditetstecken och har mig. Älskar att kolla på mammakläder och barnkläder etc etc. Men, egentligen skulle det vara mycket bättre om jag bara kunde njuta av vår sista barnfria tid, och bara låta det hända när det händer. Hur gör man för att inte tänka på det hela tiden? Någon med tips och erfarenhet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-10 14:34
    Tack alla som har svarat för att ni är så snälla och fina!

• Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!
  • ellinoras

Härligt att det inte känns hetsigt! Håller det i sig? Jag har antagit utmaningen att behålla lugnet cykeln igenom. Hittills går det bra, men jag har ju inte haft äl ännu så det är ju bara som vanligt. 

Jag tror också att det är vanligt att ha det så här. Det verkar iaf som det när jag pratar med folk i min omgivning. "Så där var det för mig också (eller för den och den) oroa dig inte..." är det vanliga svaret :) 

• pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-08-24 07:55:32 följande:

Härligt att det inte känns hetsigt! Håller det i sig? Jag har antagit utmaningen att behålla lugnet cykeln igenom. Hittills går det bra, men jag har ju inte haft äl ännu så det är ju bara som vanligt. 

Jag tror också att det är vanligt att ha det så här. Det verkar iaf som det när jag pratar med folk i min omgivning. "Så där var det för mig också (eller för den och den) oroa dig inte..." är det vanliga svaret :) 

ny cykel, nya tag att försöka hålla sig lugn och harmonisk :) Känns inte så hemskt att få mens denna gång, men det beror nog mycket på att utredning är startad och att vi faktiskt hade behövt ställa in vårt bröllop i april om jag hade blivit gravid. Så vet ju inte om det berodde på min nyfunna strategi om att faktiskt våga tro på att det kommer att gå en vacker dag :)

Denna vecka lämnar vi de sista proverna sen får vi se hur lång tid det tar att få en läkartid och svar på hur proverna såg ut. Känns lite som att det är bäst att ta det som det kommer, försöka att inte spekulera för mycket i saker jag inte vet än.

Så nu får vi hjälpa varandra att inte stressa upp oss för mycket :)
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-08-24 08:49:15 följande:
    Så ny cykel, nya tag att försöka hålla sig lugn och harmonisk :) Känns inte så hemskt att få mens denna gång, men det beror nog mycket på att utredning är startad och att vi faktiskt hade behövt ställa in vårt bröllop i april om jag hade blivit gravid. Så vet ju inte om det berodde på min nyfunna strategi om att faktiskt våga tro på att det kommer att gå en vacker dag :)

Denna vecka lämnar vi de sista proverna sen får vi se hur lång tid det tar att få en läkartid och svar på hur proverna såg ut. Känns lite som att det är bäst att ta det som det kommer, försöka att inte spekulera för mycket i saker jag inte vet än.

Så nu får vi hjälpa varandra att inte stressa upp oss för mycket :)
    Vad roligt att inte behöva ställa in bröllopet :)

Vill du berätta lite om utredningen? Vad är det för prover ni lämnar och så? Berätta om du vill. Och apropå din nyfunna strategi, så försöker jag tänka likadant. Det kommer att hända, det händer när det händer, plötsligt händer det! 

Jag känner det som att jag har fått en nystart på jobbet såhär efter semestern, så jag känner mig intresserad av, och fokuserad på, det. Det är skönt, det har liksom gjort att jag lite har glömt bort det här med att bli gravid. Eller glömt det har jag så klart inte, jag längtar lika mycket, men jag har kunnat ha fokus på annat håll. 

Jag har också några hemmaprojekt jag håller på med, och nästa vecka är det dags att börja träna mer regelbundet igen. Känns kul! Men det gäller ju att bli intresserad av något, man kan liksom inte flytta sitt fokus till något som känns tråkigt. 

Kanske kanske kan jag behålla lugnet hela denna cykel! 
  • pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-08-25 08:04:29 följande:
    Vad roligt att inte behöva ställa in bröllopet :)

Vill du berätta lite om utredningen? Vad är det för prover ni lämnar och så? Berätta om du vill. Och apropå din nyfunna strategi, så försöker jag tänka likadant. Det kommer att hända, det händer när det händer, plötsligt händer det! 

Jag känner det som att jag har fått en nystart på jobbet såhär efter semestern, så jag känner mig intresserad av, och fokuserad på, det. Det är skönt, det har liksom gjort att jag lite har glömt bort det här med att bli gravid. Eller glömt det har jag så klart inte, jag längtar lika mycket, men jag har kunnat ha fokus på annat håll. 

Jag har också några hemmaprojekt jag håller på med, och nästa vecka är det dags att börja träna mer regelbundet igen. Känns kul! Men det gäller ju att bli intresserad av något, man kan liksom inte flytta sitt fokus till något som känns tråkigt. 

Kanske kanske kan jag behålla lugnet hela denna cykel! 
    Ja, jag tror också det är viktigt att hitta andra saker att fokusera på, men som du säger det måste ju vara saker man är intresserad av och/eller tycker är roliga. Ibland, speciellt när längtan känns större än vanligt, kan det vara svårt att hitta såna saker. Så därför låter det ju jättebra att du hittat lite ny energi på jobbet och som det låter även på fritiden :) Jag tror nog att du ska klara av att behålla lugnet denna cykel, vi får hjälpas åt :)

Klart jag kan berätta om utredningen :) Nu vet jag ju inte så mycket än eftersom vi inte har fått komma på något läkarbesök men ändå. Det vi fått göra hittills är att jag har lämnat ett blodprov på cd 21 och ska lämna ett till imorgon på cd 4. Sambon har lämnat ett spermaprov för två veckor sedan och lämnar ett till imorgon. När vi lämnat dessa så ringer vi till RMC där vi ska göra utredning för att boka en läkartid där vi får svar på proverna och undersöks av gynekolog och androlog och slutligen får veta hur vi kan gå vidare. Jag håller tummarna för att kön för läkarbesöket inte är alltför lång, men vi får se.
  • pandoraDiem

Har fått en tid för läkarbesök på RMC nu :) Den 29e september så inte alls så farligt långt fram i tiden. Är alltid lite läskigt att få svar på prover tycker jag, oroar mig för att de ska säga att jag är dödligt sjuk i cancer eller nåt sånt. Tror inte ens de kan se det på såna blodprov eftersom det är andra saker de kollar efter, men min ibland sjuka hjärna håller på att måla upp mardrömsscenarion iaf. Är väl också lite orolig att de ska säga att de tyvärr inte kan hjälpa oss, att de inte vet vad som är fel och att vi får fortsätta att försöka själva. Eller att de säger att vi är helt sterila och det inte finns något de kan göra. Ska försöka att ta ditt råd och varje gång jag tänker såna här värsta-scenario-tankar ska jag också försöka tänka vad det bästa de skulle kunna säga är.

Nog om mig, hur går det för dig?

• ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-08-27 10:15:21 följande:

Har fått en tid för läkarbesök på RMC nu :) Den 29e september så inte alls så farligt långt fram i tiden. Är alltid lite läskigt att få svar på prover tycker jag, oroar mig för att de ska säga att jag är dödligt sjuk i cancer eller nåt sånt. Tror inte ens de kan se det på såna blodprov eftersom det är andra saker de kollar efter, men min ibland sjuka hjärna håller på att måla upp mardrömsscenarion iaf. Är väl också lite orolig att de ska säga att de tyvärr inte kan hjälpa oss, att de inte vet vad som är fel och att vi får fortsätta att försöka själva. Eller att de säger att vi är helt sterila och det inte finns något de kan göra. Ska försöka att ta ditt råd och varje gång jag tänker såna här värsta-scenario-tankar ska jag också försöka tänka vad det bästa de skulle kunna säga är.

Nog om mig, hur går det för dig?

Men vad bra, det är ju inte alls långt tills dess! Vad är RMC? Vet du, jag tror att om du hade varit dödligt sjuk så hade du nog märkt det :) Och ja, kan de inte göra något så kan de inte. Men oftast så kan man väl faktiskt göra något. Det är ju mycket möjligt att det är något lättfixat! Eller så kanske det händer av sig självt jättesnart. Man vet aldrig. Ni har ju dessutom tid på er, kanske hade varit mer kritiskt om du var närmre 40.

Det går bra för mig tycker jag, jag har hittills varit väldigt avslappnad den här månaden. Det är nog mycket att fokus har varit på annat. Men varje gång jag ser en bebis eller gravid person så känner jag mig så längtig. Vi får se hur det blir nu, jag fick positivt på äl-test nu i morse. Satsar verkligen på att fortsätta hålla mig lugn. Tror att det kan gå!
  • pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-08-29 10:14:03 följande:

Men vad bra, det är ju inte alls långt tills dess! Vad är RMC? Vet du, jag tror att om du hade varit dödligt sjuk så hade du nog märkt det :) Och ja, kan de inte göra något så kan de inte. Men oftast så kan man väl faktiskt göra något. Det är ju mycket möjligt att det är något lättfixat! Eller så kanske det händer av sig självt jättesnart. Man vet aldrig. Ni har ju dessutom tid på er, kanske hade varit mer kritiskt om du var närmre 40.

Det går bra för mig tycker jag, jag har hittills varit väldigt avslappnad den här månaden. Det är nog mycket att fokus har varit på annat. Men varje gång jag ser en bebis eller gravid person så känner jag mig så längtig. Vi får se hur det blir nu, jag fick positivt på äl-test nu i morse. Satsar verkligen på att fortsätta hålla mig lugn. Tror att det kan gå!

Alltid så lugnande att läsa dina inlägg :) rmc står för reproduktionsmedicinskt centrum och är där man gör landstingsfinansierad utredning mm i malmö.

Härligt att du hållit dig lugn :) känner igen längtanskänslor när man ser gravida eller bäbisar och jag ser de verkligen överallt. Alla dessa små mirakel :) ha en trevlig lördagkväll!
  • E som i Elin

Hej! Har läst lite här och måste bara säga att ni två verkligen är söta. Vilket stöd ni har i varandra! Fortsätt med det om ni vill, men jag kan bara tala från egen erfarenhet. När jag försökte få nr 1 var jag jämt inne på familjeliv och läste. Tillslut blev det för mycket. Vill ni försöka tänka på annat är nog steg ett en paus härifrån. Låt livet där ute få ta plats. Njut av sensommaren. Det är just nu som är livet.

Jag hoppas ni plussar snart. Kanske kan ni bestämma att ni bara skriver här en gång i månaden. Eller ring varandra. Kram

• pandoraDiem
    E som i Elin skrev 2015-08-29 22:13:05 följande:

Hej! Har läst lite här och måste bara säga att ni två verkligen är söta. Vilket stöd ni har i varandra! Fortsätt med det om ni vill, men jag kan bara tala från egen erfarenhet. När jag försökte få nr 1 var jag jämt inne på familjeliv och läste. Tillslut blev det för mycket. Vill ni försöka tänka på annat är nog steg ett en paus härifrån. Låt livet där ute få ta plats. Njut av sensommaren. Det är just nu som är livet.

Jag hoppas ni plussar snart. Kanske kan ni bestämma att ni bara skriver här en gång i månaden. Eller ring varandra. Kram

Det är nog sant det du skriver. Har tagit några pauser härifrån i väntan på bim men efter ett tag blir jag lite galen av mina egna tankar och behöver höra andras. Detta ämne är inte det lättaste att tala om i vardagslivet. Men det är nog viktigt att hitta nån balans och som du skriver, inte glömma bort att livet faktiskt pågår just nu :)
  • Anonym (Eleonora)

Hej! Här är en till som försöker! Vi vill ha ett litet syskon till vår tjej på 18 månader. Andra försöker hittills (första missbedömde vi ägglossning och sambon var på jobbmöte i annan stad :/ ). Den här månaden körde vi ÄL test, vilket var lite onödigt för jag kände av ÄL väldigt starkt.

BIM om en vecka :S.... Det värsta är att de symptomer man tror ör gravidsymptom lika gärna kan vara pms. Har varit gravid två gånger (ett missfall i bagaget) och det har varit helt olika båda gångerna.

Man borde ju slappna av och tänka på annat.. Men hur är det möjligt när man försöker med något så stort och livsförändrande som att bli gravid och få barn?

Min räddning hittills har varit heminredning i vårt nya hem :) planera och strukturera. Kul! Så en hobby eller projekt fram till plusset är mitt råd (trots att jag tänker på bebis flera gånger om dagen ;)

Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!