pandoraDiem skrev 2015-09-29 20:50:10 följande:
Du har förstått mig precis rätt, är precis så jag känner. Som att jag bara kan andas ut nu och låta det bli som det blir, med eller utan hjälp, ett biologiskt barn eller ett adopterat, det spelar ingen roll. På något sätt så släppte en massa spänningar redan för några veckor sedan när jag slutade att stressa mot att bli gravid så snabbt som möjligt, liksom för att slippa erkänna för mig själv att jag är ofrivilligt barnlös. Nu när jag accepterat att det här är mitt liv så känns det mycket bättre, jag kan ändå finna något fint i att längta så mycket efter något så vackert som ett gemensamt barn tillsammans med min man. Klart att det är jobbigt också, men även det har fört oss närmare varandra. Nu kanske en del av detta lugn också beror på att jag är mitt uppe i ägglossning (vilket på något konstigt sätt gör mig lugn) men jag njuter av det så länge det varar :)
För visst är det svårt att hålla sig lugn, jag tror att det är lätt att tänka att "bara jag blir gravid så kommer jag bli lugn igen", men så är det ju inte såklart, då slår ju en annan typ av oro in. Men jag tror vi kommer klara oss genom det också :) Jag tror att man alltid kommer att känna oro, det gäller nog bara att hitta ett sätt att hantera den och hitta någon bra distans till den.
Tycker absolut att du ska köpa kläder som du känner dig bekväm i, kan omöjligt göra skada :) Tror det är en försvarsmekanism det där med att inte förbereda för mycket, inte hoppas för mycket. Men jag tror också att det inte går att låta bli att hoppas och drömma sig framåt i tiden. Och jag kan tycka att det är helt okej, om vi nu tillåter oss själva att oroa oss så mycket så måste vi ju också tillåta oss själva att hoppas och drömma också :)
Älskar denna tråd :)
Jag är så glad för din skull! Det låter verkligen skönt att du känner så. Jag tror verkligen att det där med acceptans, att acceptera sakerna som de är, är bland det viktigaste man kan göra för att få sinnesro.
Jag har de senaste dagarna haft småblödningar och är nu jätteorolig och ledsen för att det kanske är missfall på gång. Jag känner mig helt i motsats till acceptans, jag googlar och googlar för att få veta, som att försöka få kontroll över något jag inte har kontroll över. Nu när jag skriver här så der jag ju att det får mig bara att må dåligt. Vänta och se, och acceptera osäkerheten. Det är ju det enda vi kan göra nu. Men det gör så ont alltihopa.
Det här tycker jag var så fint skrivet, jag ska försöka tillåta mig att inte räkna med det värsta:
Och jag kan tycka att det är helt okej, om vi nu tillåter oss själva att oroa oss så mycket så måste vi ju också tillåta oss själva att hoppas och drömma också :).