Inlägg från: pandoraDiem |Visa alla inlägg
  • pandoraDiem

Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

Tycker själv det är jättesvårt att koppla bort alla tankar och alla är vi ju olika och fungerar på olika sätt. För mig hjälper träning, avslappningövningar. Har också försökt att hitta nya hobbys eller göra saker jag tycker är roligt. Men klart att jag fortfarande räknar dagar och känner efter lite för mycket ibland men accepterat att de tankarna kommer finnas där och att de får vara där. Lycka till!

• pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-04-09 21:10:56 följande:

Tack snälla för svar! Jag försöker också hitta på lite exta roliga saker och det hjälper ju. Men det är så mycket tid som man inte kan göra speciella roliga saker på...Jag funderar på om jag skulle sluta testa, sluta kolla på barnkläder och planera. Hur gör du? Lycka till själv!

Jag tempar, tycker det är skönt och avstressande att ha koll på kroppen, men det där är ju olika, vissa blir superstressade av att hålla på med tester och sånt. Testa dig fram vad som fungerar för dig :)
  • pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-04-10 08:54:56 följande:

Jag tempade tidigare när vi inte försökte få barn, tyckte då att det var spännande att se hur det funkade. Efter att jag slutade med p-piller för 2 år sen blev jag helt fascinerad av hur olina kroppen kändes genom menscykeln :)

Men nu tror jag faktiskt att jag ska försöka att inte testa eller planera något överhuvudtaget. Det är klart jag blir längtig när jag tittar på bebiskläder och klart jag känner mig gravid när jag googlar på tidiga symptom :) I helgen ska jag prova en ny yogaform, det ska bli kul! Satsar på sånt i stället.

Jag har dessutom flera runt omkring mig som har haft svårt att få barn eller fått flera missfall. Så när jag tänker på deras situation känns det lika bra att försöka vara inställd på att det kan ta tid och ta det lugnt. För skulle jag känna så här i flera år skulle jag väl bli helt tokig!

Jag blir så nyfiken, har du barn sen tidigare? Du får svara om du vill...

Har inga barn än, men förhoppningsvis i framtiden :) blev gravid innan jul men det slutade tyvärr i utomkvedshavandeskap. Känner mig lugnare denna cykel så nu är det bara att vänta in bim och hoppas att den inte dyker upp igen. Funderar faktiskt också på yoga, vet inte om jag vågar dock, är rätt stel :)
  • pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-04-10 10:42:41 följande:

Aj, vad tråkigt med utomkveds. Beklagar. Men fint att du känner dig lugn nu, hoppas att det fortsätter så :) Känns på något vis som att det kommer att gå bra. 

Apropå yoga så är det helt ok att vara stel! Poängen är dels att göra rörelserna på det sätt som passar den egna kroppen (alla har ju olika förutsättningar och behov), och dels att arbeta med andningen. Jag tror att du vågar prova! Det kan vara bra att prova några olika, det finns ju så många olika former. Annars finns det ju en del instruktioner på nätet också.

Ja jag får testa yoga, ställa mig längst bak typ så ingen ser :) känns som det hade varit en bra grej för mig, har varit mer eller mindre spänd konstant i hela kroppen sen denna karusell satte igång i somras. Tror det är viktigt med lite perpektiv också. Eller att ha ro nog att sjunka ner i en bok om man tycker om sånt :) och få skriva av sig här förstås, finns så många förstående människor här inne :)
  • pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-04-10 13:58:30 följande:

Haha, ställ dig längst fram så att du ser ordentligt ;) Bra böcker är sant, jag älskar att läsa skönlitteratur. Kan lätt fastna en hel dag. Perspektiv tror jag också på, speciellt vad det gäller tiden. De flesta blir ju ändå gravida inom ett år. Så kanske kan man tänka sig att det kommer att ske inom ett år från det datum man började försöka? Och sen om det inte gör det så får man väl ta tag i det då. Så om du började i somras så kanske du blir gravid senast i augusti. Vad tror du om att tänka så? Alltså att det händer någon gång inom året, och när blir en överraskning :)

Tack för tipset! Det låter som en bra strategi, har alltid trott på att ta en sak i taget, sen är det ju svårt att verkligen göra det ibland men man kan ju sträva efter det :)
  • pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-04-30 16:31:30 följande:

Hej igen! Hur går det för er som försöker? Vi är nu inne på andra försöket, har precis hafr äl. Det var lättare att inte tänka på det innan, men nu börjar jag ju undra om det kanske har blivit något...

Spännande :) har också precis haft äl så nu är det bara att vänta. Alltid svårt att inte tänka på det mellan äl och bim, man får helt enkelt försöka sysselsätta sig med roliga grejer :) trevlig helg!
  • pandoraDiem

Ja, visst är det lätt att bli galen. Jag har insett mer och mer efter alla månader av besvikelse att jag måste sluta att skjuta upp reseplaner, träningsplaner, jobbplaner mm, det blir liksom dubbel bestraffning när jag tackat nej till roliga grejer men ändå inte blivit gravid. Så nu har jag precis bokat in semesterresa och håller dessutom på att planera mitt bröllop, så nu har jag roliga saker att se fram emot :) Tänker att om min högsta önskan att bli gravid slår in och krockar med mina planer så kan jag alltid skjuta upp planerna på något sätt, får helt enkelt ta det problemet när det kommer. Ursäkta ett långt och virrigt inlägg :) Hoppas ni hittar på många roliga saker i helgen :)

• pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-05-11 19:55:39 följande:

Ja, helt rätt! Vad roligt med bröllop och semester:) Det är sant det du skriver om dubbel bestraffning, att man inte får ut något alls av om hela livet ska pausa i väntan på eventuell graviditet. Tycker att det låter bra att planera på och sedan ändra om det skulle behövas. Jag har förresten precis fått mens, och blev inte alls så besviken denna gång. Tyckte mest att det var lite skönt att ha väntan avklarad :)

Skönt att du inte känner dig alltför besviken, låter som du har hittat ett bra sätt att hantera denna lite annorlunda tillvaron som det ändå är att försökabli gravid :)

Själv känner jag mig halt schizofren just nu, ena sekunden tror jag mensen kommit, nästa tror jag att det är ett litet frö där inne. Tänkte testa imorgon, känns läskigt. Vill ju så gärna att det ska vara något, men försöker tänka att det ändå är okej om det inte är så. Men det är svårt.
  • pandoraDiem

Blev negativt test så bara att vänta på mensen nu, den borde komma idag. Känner mig så dum som trodde att det var nåt, känns rätt tungt också men vet att det brukar kännas bättre om några dagar

• pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-05-12 07:03:01 följande:
    Nej, vad tråkigt. Men inte är du dum! Det blir ju så, man tror och hoppas. Och nån gång så händer det ju :) Du får vara extra snäll mot dig själv idag, och sen hitta på nåt kul i helgen!
    Tack för stödet :) Känns lite extra tungt eftersom jag är bortrest nu i nästan två veckor och egentligen inte vill något annat än att krypa upp i sambons famn.
Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!