• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • isolande

Hos oss ringer de på en gång. De har koll på minuten och blir jättesura om man är sen.

Sen vet jag andra förskolor där man kan ange att man hämtar mellan 16 och 17 typ. Det får man inte göra hos oss dock Drömmer

• cosinus

Är det 15-timmarsbarn så jag då är fsk fånigt noga.

Sådär så att det knappt går lösa om man har ett läkarbesök för bebisen (som det var i mitt fall). Frågade om det gick bra att jag kom 15 min sent (1 gång på ett år) och personalen viskade typ att jaja, men säg inget till någon.

Sen är det iofs så att min fsk även går till mellis 14 så det kan ju spela in men har jag skrivit 14 på mina barns scheman och kommer 14:10 då sitter ungen och äter mellis och jag får snällt vänta tills de tuggat klart. Helt ok, jag var ju inte där när jag sagt.

Men annars är min fsk rätt obrydda. Jag ringer om jag blir mycket sen men jag ringer inte för att jag på vägen kommer på att det är enklare hämta skolbarnen först (då blir det 15 min senare till dagis än planerat). Jag ringer om mina barn är sent och jag vet att det kan påverka med lite personal mot slutet. Jag har alltid ringt när jag haft flera barn på dagis (har i 2 omgångar haft 3 på samma avdelning och då blir det ju rätt stor skillnad om jag dyker upp en timme senare än planerat)

Men som det är nu står det 15:30 på dagis och de bryr sig inte alls om jag kommer 15:15 eller det råkar bli 15:45. Har ringt så många ggr och frågat att jag lärt mig att de tiderna spelar det ingen roll.

• Lavish
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 08:03:53 följande:
    Hur lång resväg har du om du blir 2 timmar sen, utan att kunna lösa det på annat sätt att att just du hämtar barnet/barnen?
    Har aldrig blivit två timmar sen, däremot har jag fått kasta mig in i taxin och betala en dryg tusenlapp eller ringa sambo eller andra i familjen i panik och de har hämtat, men då har det trots allt varit omöjligt att inte bli det minsta lilla sen. 

Men kollektivtrafiken som jag måste åka med är ganska ofta flera timmar sen, det är den verkligheten jag försöker tackla när jag någon gång på grund av flera timmars försenad kollektivtrafik kommer en kvart sent till hämtningstiden. Men det är det tydligen nackskott på. 

Ungefär en timmes resväg.
  • Lavish
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-18 14:41:05 följande:
    Fråga din chef om det är ok att du startar varje pass med att vara sen 10-15 min!
    Fast det är ju ungefär en gång varannan månad TS varit sen, inte varje dag...
  • Anonym (Skärpning!)
    Lavish skrev 2015-02-18 15:35:39 följande:
    Fast det är ju ungefär en gång varannan månad TS varit sen, inte varje dag...
    OK! Men fråga om det funkar att man kommer sent 1 gång varannan månad då?!

TS verkar inte fatta att dom vill också gå hem och vill att vederbörande skall hämta sina barn på utsatt tid!

Vad är problemet! Du ska hämta ungen kl 15 tex, men se till att göra det då istället för att sitta här och gaffla i en tråd och sen börja grina för att dom blir irriterade på dagis för att du inte kan hålla tider!
  • Lavish
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-18 15:41:07 följande:
    OK! Men fråga om det funkar att man kommer sent 1 gång varannan månad då?!

TS verkar inte fatta att dom vill också gå hem och vill att vederbörande skall hämta sina barn på utsatt tid!

Vad är problemet! Du ska hämta ungen kl 15 tex, men se till att göra det då istället för att sitta här och gaffla i en tråd och sen börja grina för att dom blir irriterade på dagis för att du inte kan hålla tider!
    Ja det händer tyvärr mig och i stort sett alla mina kollegor ibland. 

Sitter man på ett tåg som sitter fast mellan två stationer och står still där 45 min + på väg till jobbet, vafan menar du att man ska göra egentligen? 

Jag brukar ha marginal för ungefär en halvtimmes försening, men mer än så kan jag varken med gott samvete lämna för tidigt på förskolan eller sätta upp hämttid för sent för att parera de större förseningarna. Sitter man fast i ett stängt tåg sitter man fast.
  • Rosmarin
    Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 20:07:45 följande:
    vilket hände häromdagen så då blir de 6 gånger...
    Har bara läst TS, men din inställning är rätt respektlös. Har man bokat en tid så dyker man upp. Blir man sen så här man av sig. Hör man inte av sig blir man inte heller sur om motparten hör av sig och undrar var man är.

Detta ingår i att vara en del av samhället. Förstår inte varför du är så arg/upprörd?
  • Jennie med ie

En kvart hit och dit kan ha ungefär noll betydelse ibland och ganska stor betydelse ibland. Något som kan vara svårt att se som förälder av naturliga skäl.

Hos oss går t ex alla ut efter mellanmålet och för att det ska vara tillräckligt med folk ute för att göra gården till en trygg plats och för att de som slutar kl 16 ska kunna gå hem då krävs att den andre är ute med barnen senast kvart i fyra. Det kan då ha stor betydelse om några är en kvart sena utan att meddela detta, i synnerhet vintertid och på småbarnsavdelningen där påklädning tar lång tid. Vi planerar och avsätter tid utifrån det vi vet, och äter kanske mellanmål tidigare om det är många barn som ska ut. Ska Nisse, Pelle och Stina hämtas 15.30 väntar vi in deras föräldrar så att säga, är de då inte hämtade före kvart i måste även de kläs på och tas med ut. Bara som ett exempel. Ett annat är att det kan ha stor betydelse om det ska serveras 14 ungar mellanmål eller 10. Som ett annat exempel.

Jag är inte rigid. Enstaka tillfällen gör jag knappast något stort av, men påpekar att det underlättar om de meddelar oss ifall de har möjlighet till det (det räcker med ett kort sms t ex). Men upprepas det ofta tar jag upp till diskussion hurvida man egentligen bör ändra barnets schema i stället, och det kan hända att jag ringer föräldarna hyfsat snabbt om jag har möjlighet till det. D v s de föräldrar som det sker så med ofta. Vilken är såhär många på nuvarande arbetsplats: noll.

• YokohamaNr2
    Duckan skrev 2015-02-18 14:35:06 följande:

Ja, det där är också lite olika från fsk till fsk, ang lediga föräldrar/lediga barn.
    Egentligen handlar det inte om att vara stelbent, det är bara regler och vet man om dem så sätter man ju barnets tider efter det, dvs kanske 16.15 istället för 16.00 så man "hinner ut" i tid.

Det är ju detta som antagligen är problemet, enligt min erfarnenhet är det ju de som inte tycker 10-15 min spelar någon roll, som ändå skulle komma 10-15 min sent även om de förlängde tiden på dagis! 
  • Hedebris

Arbetar på förskola och våra föräldrar frågar alltid : är det ok om jag bokar in ett möte så jag blir 15 min sen? Det brukar inte vara ngt problem

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning