• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Sweet Sofia
    pastamamman skrev 2015-02-18 16:55:27 följande:

Det är det väl ingen som påstått...

Inlägg 190...
  • pastamamman
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 17:07:11 följande:

Inlägg 190...

Jag förutsätter att det är som ett exempel och att man kan sätta i namn av valfri etnicitet.
  • pastamamman
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 17:07:11 följande:

Inlägg 190...

Jag förutsätter att det är som ett exempel och att man kan sätta i namn av valfri etnicitet.
  • Lillusen

Jag har arbetat 20 år inom förskola, har fyra barn som gemensamt gått 11 år på förskola. Har själv varit försenad ett antal gånger och haft hundratals föräldrar som varit försenade 10-15 min ett antal gånger och ALDRIG har jag varken ringt dom försenade eller blivit uppringd när jag varit försenad.

Dom få gångerna som det har blivit ett irritationsmoment är när föräldrar kommer efter stängningstiden upprepade gånger, när barnen går och väntar eller när det är precis i brytpunkterna, som under den korta perioden då det fanns 15 timmarsbarn i Stockholm och de skulle bli hämtade innan lunch. Men då tar man föräldern åt sidan vid ankomst och pratar om vikten av att de kommer i tid eller hör av sig när de inte gör det.

• Brumma
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:54:42 följande:

Låter som lustig personal som prioriterar en förälder till ett barn som har gått hem för dagen, framför de barn som de är ansvariga för.

Pratar du aldrig med personalen? Har inte förskolepersonal lov att prata med föräldrarna?

Du vet - de avvägar säkert om det passar just då eller inte...
  • Brumma
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 12:18:48 följande:

Det är ingen hemlighet att det är kris inom barnomsorgen i Sverige. Det är konstigt att föräldrar inte märker av det på samma sätt som personalen. Än mer konstigt då föräldrar och barn har så goda relationer och samtalar utanför vistelsetiden. Det är många inom personalen som engagerar sig i Förskoleupproret.

Föräldrar ska gå ut genom dörren vid den tidpunkt som de har satt som vistelsetid och de förväntas komma i god tid för att hämta lugnt och tryggt.

Fast det beror på vad just den förskolan har för restriktioner.. Du vet - alla har inte exakt likadana regler över hela Sverige ;)

Förskolan jag har mitt barn på har den regeln. MEN om de har tid så står de gärna och byter några ord. Jag har själv arbetat på ett flertal förskolor, både i en av Sveriges största städer samt ute på landsbygden. Faktum är att vi aldrig haft den regeln du pratar om -"samma regel som de har på sonens förskola.

Så KANSKE kan det vara så att de du argumenterar med i just den härute inte har sina barn på en förskola som följer samma regler som de gör där du arbetar.. bara en tanke ;)
  • Jennie med ie

Ungefär lika mycket som det i inlägget före bara händer "svenska" barn.

Kom igen.

Sweet Sofia skrev 2015-02-18 16:53:27 följande:

Och det händer bara med invandrarbarn?

• Themis
    Brumma skrev 2015-02-18 16:47:21 följande:
    Då ser du som ansvarstagande förälder till att dina barn har tid att göra just det innan det är dags att lämna förskolan. Hämta tio minuter innan utsatt tid så är det väl inga problem?

Det ligger väl ändå inom ditt ansvarsområde som förälder?
    När vårt barn började på förskolan så pendlade jag med buss-tåg-buss till jobbet.

Är man inte spågumma och vet vilka dagar tåget eller en buss kör på fel tid är det ganska omöjligt att alltid vara i tid då.

Ett par gånger i månaden fick jag ta taxi sista biten, men jag ringde alltid och meddelade om jag blev mer än 15 min sen.

Bättre än så kan man inte begära tycker jag, det är många som pendlar idag för att ha ett jobb att gå till.
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Lillusen

Om jag vore du TS så skulle jag inte ta upp det på ett föräldramöte, fråga i stället...Jag har märkt att ni ringer och frågar när jag är 10-15 min försenad och jag blir lite undrande varför? är mitt barn oroligt eller vill ni helt enkelt att jag ringer även när jag är försenad en liten stund? om pedagogerna då säger att ja vi vill att ni ringer om ni är sena, då frågar du vidare om det är någon särskilt tid som gäller eller om det så bara är om du är 1 min försenad.

Personligen så skulle jag bli jättetrött på om föräldrarna ringde om de var 5-10 min försenad, det tar ju tid från arbetet med barnen, såvida det inte påverkar barnet eller verksamheten att föräldern är försenad.

• Jennie med ie

Plötsligt kan jag inte citera?!

Men nej, 5 gånger sedan maj är inte så jätteofta. Det är nog inget jag skulle gjort en grej av, såvida inte föräldern haft en nochalant attityd kring det. De som är lite sena då och då men verkar förstå att det faktiskt kan ha betydelse gör väl så gott de kan, tänker jag. Medans de som inte verkar förstå eller bryr sig mer kan behöva pratas lite med.

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning