• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Sweet Sofia
    Anonym (Ahmed) skrev 2015-02-18 23:41:45 följande:

Ja? Det är ett exempel på situation där det har betydelse att barnet hämtas senare än utsatt tid och vad den bygger på.

Eh jo, det är just namnen du reagerar på. Varför är det OK att använda svenska namn men inte arabiska?

Äh lägg för fan ner.

Nej, det är inte namnen jag regagerar på. Du får använda vilket namn du vill. Men fortfarande är der inlägget jag reagerar på inte namnet.
  • Sweet Sofia
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 23:43:59 följande:

Svaret är: inget. Det är nicket hon reagerar på. D v s mitt.

Godnatt!

Då borde jag ha reagerat på alla dina inlägg...
  • Sweet Sofia
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 16:19:34 följande:

Plus att det, som tidigare också skrivits, kan vara viktigt för barnets känslor så att säga. Låt säga att Ahmed har stående schema och hämtas kl 15 och att det är då mellanmålet brukar närma sig slutet, han är van vid det och känner sig trygg med det. Men pappa Mohammed kommer inte klockan tre, så man drar ut på mellanmålet lite, lite sen kan man ju alltid bli. Han kommer fortfarande inte och nu måste man duka av för att övriga barn ska vara klara och ute i tid. Barnen börjar kläs på och förbereda sig för att gå ut. Ahmed blir ännu mer orolig, det är något som inte stämmer här. När Mohammed kommer tjugo över tre kastar sig Ahmed storgråtandes i hans famn. Mohammed tror att Ahmed har det jobbigt på förskolan, inte trivs, inte vill vara där. Personalen försöker förklara Ahmeds reaktion för pappan samtidigt som han försöker trösta sin son och de andra barnen ska kläs på. Det ledsna hade kunnat förhindras av ett litet meddelande från pappa Mohammed om att idag blir det inte som vanligt, idag blir han sen, och Ahmed hade kunnat förberedas på detta.

• Anonym (Ahmed)

Ja?! Var är rasismen? Var skrivs det att bara invandrare kommer för sent?

• Anonym (,)
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 23:45:06 följande:
    Nej, det är inte namnen jag regagerar på. Du får använda vilket namn du vill. Men fortfarande är der inlägget jag reagerar på inte namnet.
    Om du inte reagerar på namnen varför då börja blanda in "så det är bara invandrare..."? Varför säga att man borde kalla dem "X"? Varför nämna att även svenskar kan bli försenade (som om inte hela tråden, inklusive inlägget före det du reagerar på handlar om det)?
    Varför skriva inlägg #196, #218 och #225?

Om det inte handlar om namnet, vad är det då du reagerar på? Att någon kan bli sen och barnet blir ledset om man inte meddelar att man är sen?
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 23:24:40 följande:

Om hon hade använt Kalle istället för Achmed i samma inlägg hade jag fortfarande reagerat. Det är inte namnet i sig utan det som skrivs. Hade du läst inlägget så hade du nog sätt.

Jag HAR läst inlägget. Men börjar allvarligt talat undra om du gjort det.

Det handlar om ett barn som känner sig tryggt att veta när pappa hämtar. Pappa hämtar alltid direkt efter mellanmålet. Just den här dagen blir pappa försenad och eftersom han inte hör av sig kan personalen inte förbereda barnet på att pappa är på väg, men vi hinner leka en liten stund innan han kommer.

När pappa kommer är barnet ängsligt och ledset och pappan tolkar det som att barnet inte trivs å dagis när det överhuvudtaget inte har med händelsen att göra.

Inlägget går ut på att ett barn blir orolig för att rutinen ändras. och att oron lätt kunnat undvikas om föräldern ifråga lyfte luren och meddelade förseningen.

Efter att dels ha arbetat inom förskolan i tio år innan jag bytte yrkesinriktning dels för att jag har en son som är relativt känslig så VET jag att detta är en relativt vanlig situation. Oavsett vilket namn barnet och föräldern har.

Att DU läser in ngt att reagera över får stå för dig. Men du kanske skulle ta och läsa några gånger till UTAN att ha bestämt dig redan innan vad det handlar om...
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 23:45:06 följande:

Fast det var ju inte så du skrev förut.. ändrade du dig eller skrev du "fel"....

Eftersom INGEN faktiskt läser in vad det nu är du läser in så kanske du kan vara så vänlig att förklara EXAKT vad som är fel med inlägget?

Att pappan var sen? Att barnet blev oroligt och ledset? Att pappan försökte trösta? Att han missförstod varför barnet var ledset? Att personalen försökte förklara?

Med tanke på hur starkt du reagerar måste du ju kunna förklara VAD i inlägget som var så fel. Du förklarade det först med att hon borde använt x istället för namn. Nu stämmer tydligen inte det längre. Så VAD?
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 16:53:27 följande:

Och det händer bara med invandrarbarn?

Hade du frågat detta om det varit kalle och Erik? Verkligen?
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 22:23:41 följande:

Ja, jag reagerar när man uppenbarligen skiljer på barn och barn. Svenska som osvenska. Varför inte bara använda X?

Här är det för att det skiljs på barn? Om hon använt Kalle stället? exakt VAR skiljs det på barn? Får inte barn med utländskt namn bli ledsna och oroliga? Är det enbart svenskar som får det? Eller menar du tvärtom?
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 23:24:40 följande:

Om hon hade använt Kalle istället för Achmed i samma inlägg hade jag fortfarande reagerat. Det är inte namnet i sig utan det som skrivs. Hade du läst inlägget så hade du nog sätt.

Här är det plötsligt inte namnen som är viktiga... snabba svängar. Dessutom påstår du att jag inte läst inlägget... ?
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 23:47:25 följande:
    Ja?

Det är fortfarande ett bra inlägg om ett BARN som blir ledset och oroligt för att pappan inte kommer dem tid som vanligt.

Och där det påpekas att det lätt kunnat undvikas om pappan hör av sig.
  • Anonym (ellen)

Men du, om du irriterar dig, testa att ringa dem(!) när du vet att du ev blir sen, eller om du vet att du ska iväg redan på morgonen så tala om det att den tiden har du det och det, då blir de nog på bättre humör och vet var du är så de inte tror något har hänt. :)

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning