• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Brumma
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-20 11:51:36 följande:

Som jag precis skrev! Du ska lösa det med att någon annan hämtar ditt/dina barn i tid! Behöver du ännu utförligare?

Men snälla du. Vissa omständigheter kan man inte förutsäga. Och alla har inte ngn som kan rycka ut på det sättet.

Du har inte riktigt förmågan att sätta dig in i andra människors liv? Ditt sätt eller inget?

Att sätta ngt i system är fel. Att ngn enstaka gång råka ut för ngt man inte kan råda över är en annan.

Och nej - en bilolycka eller förseningar på tåget går inte att sätta i jämförelse med att man inte tankat bilen

..
  • Lavish
    Jennie med ie skrev 2015-02-20 12:03:21 följande:

Som tur är resonerar förskolepersonal i regel inte som (skärpning) här ovan. Vissa saker kan man helt enkelt inte förutse och alla kan knappast ha en anhörig boende typ granne med förskolan som kan hämta vid alla eventualiteter.

Tack!

Nej det är verkligen inte det intrycket jag fått. Dom (få) gångerna vi blivit försenade har dom varit jättegulliga och sagt att det är lugnt, att sonen har det bra och att vi ska andas och bara komma så fort vi kan. Har aldrig fått intrycket att de tyckt att vi varit oskötsamma eller slappa på något sätt. Sen har vi väl oftast inte varit ensamma de gångerna då vi bor i en kranskommun och det är många föräldrar som pendlar in till stan för jobb...
  • Lavish
    Anonym (,) skrev 2015-02-20 12:05:21 följande:
    Är du sen till jobbet lika mycket/ofta som till dagis? Hur funkar det?
    Ja, en handfull gånger om året ungefär. Lite oftare till jobbet eftersom jag reser mitt i rusningstrafiken då och det blir fler förseningar då.

Tja, när det är kaos i kollektivtrafiken brukar det drabba många av kollegorna med så folk har ju förståelse för att det är så det är. Många av dem som man ska träffa eller jobba med då är ju ofta försenade samma dagar, dom dagarna när hela trafiken gått åt helvete, så även om man kommit till jobbet i tid de dagarna hade man oftast inte kunnat jobba ändå.

Bara för några veckor sen låg ju röda linjen nere genom stan vilket inte påverkade just mig men däremot såg man ju från arbetsplatsen stackars stockholmare springandes i panik kors och tvärs för att försöka gå till sina jobb istället för att åka kollektivt. Den dagen blev det inte mycket gjort på många arbetsplatser i stan... 
  • Brumma
    Anonym (Skärpning!) skrev 2015-02-20 11:53:16 följande:

Hade jag jobbat på dagiset där dina barn går och du hade käftat emot när du inte kan passa tider hade jag blivit vansinnig!

Det går inte att diskutera med dig, Goddag yxskaft!

Hade du arbetat på en förskola där jag arbetat eller haft mina barn hade jag jag haft ett samtal om dig med chefen för okontrollerade vredesutbrott, oförmåga att diskutera på ett kontrollerat sätt, oförmåga att bemöta andra på ett sansat sätt samt en stor portion av trångsynthet och tendenser till översitteri.
  • Brumma

Hade jag jobbat på dagiset där dina barn går och du hade käftat emot när du inte kan passa tider hade jag blivit vansinnig!

Nu har jag läst igenom alla dina inlägg och undrar om du uttrycker dig så otrevligt även mot människor du möter i verkligheten?

Varför kan du inte diskutera på ett sansat sätt utan svordomar och andra otrevligheter?

Är du inte medveten om det kanske det är bra att göra dig uppmärksam på att ditt språk och din aggressivitet inte direkt inbjuder till att ta ngt du säger på allvar...

Varför inte andas lite och komma med några KONSTRUKTIVA förslag istället för att säga att man skall åka en timme tidigare än vad som normalt behövs bara för att det ngn enstaka gång kan bli ett inställt tåg, eller ta helikopter (allvarligt?!?)...

Tror du hade upptäck att du fått betydligt bättre respons på dona inlägg då..
  • Jennie med ie
    Lavish skrev 2015-02-20 12:06:35 följande:
    Tack!

Nej det är verkligen inte det intrycket jag fått. Dom (få) gångerna vi blivit försenade har dom varit jättegulliga och sagt att det är lugnt, att sonen har det bra och att vi ska andas och bara komma så fort vi kan. Har aldrig fått intrycket att de tyckt att vi varit oskötsamma eller slappa på något sätt. Sen har vi väl oftast inte varit ensamma de gångerna då vi bor i en kranskommun och det är många föräldrar som pendlar in till stan för jobb...
    Hos oss är det t ex en del som pendlar över Öresundsbron, och många kommer via motorvägen. Om det är stopp för trafiken på bron eller en större lycka på E6 så drabbar det som du säger ofta fler föräldrar, och får vi bara reda på det så kan vi planera för det. Och om det beräknas kunna dra över stängningsdags kan vi t ex kolla av om det finns någon annan som har bättre möjlighet att stanna över än ord. stängare. Vi kräver inte av föräldrarna att ha en privat helikopter stand by eller något.
  • Förtryckt

Fast kvinnan har ju rätt, för tusan! Gah, vad jag blir allergisk på dessa verklighetsfrånvända människor som inte fattar hur det fungerar i Storstockholms kollektivtrafik. Då och då är "katastrofen" ett faktum! Det kanske bara händer en gång i månaden om man har tur! Eller vad sägs om bussar under eftermiddagsrusningen som bara ställs in och man får vänta utomhus i tio minus i en halv timme trekvart tills nästa buss kommer??

Eller vad sägs om tåg som står stilla på bron och du kan inte gå ut och ta en taxi eller helikopter om du ens hade velat! Bara att gilla läget!

Herregud, vi är bara människor, inte robotar! Klart alla gör sitt bästa men i såna situationer måste båda parter kunna jämka lite!

Gillar ni det inte, skriv till SL och fråga varför de tar lägsta bud på vilka som ska köra deras bussar och pendeltåg. Hur mycket var det nu som bussförarbolaget Arriva fick böta? Några hundra mille? De hade under sina uppstartsår knappt en körning som kom i tid.
    ---
  • Förtryckt
    Brumma skrev 2015-02-20 12:09:46 följande:

Hade du arbetat på en förskola där jag arbetat eller haft mina barn hade jag jag haft ett samtal om dig med chefen för okontrollerade vredesutbrott, oförmåga att diskutera på ett kontrollerat sätt, oförmåga att bemöta andra på ett sansat sätt samt en stor portion av trångsynthet och tendenser till översitteri.

Väl talat!
    ---
  • Brumma
    Förtryckt skrev 2015-02-20 12:34:52 följande:

Fast kvinnan har ju rätt, för tusan! Gah, vad jag blir allergisk på dessa verklighetsfrånvända människor som inte fattar hur det fungerar i Storstockholms kollektivtrafik. Då och då är "katastrofen" ett faktum! Det kanske bara händer en gång i månaden om man har tur! Eller vad sägs om bussar under eftermiddagsrusningen som bara ställs in och man får vänta utomhus i tio minus i en halv timme trekvart tills nästa buss kommer??

Eller vad sägs om tåg som står stilla på bron och du kan inte gå ut och ta en taxi eller helikopter om du ens hade velat! Bara att gilla läget!

Herregud, vi är bara människor, inte robotar! Klart alla gör sitt bästa men i såna situationer måste båda parter kunna jämka lite!

Gillar ni det inte, skriv till SL och fråga varför de tar lägsta bud på vilka som ska köra deras bussar och pendeltåg. Hur mycket var det nu som bussförarbolaget Arriva fick böta? Några hundra mille? De hade under sina uppstartsår knappt en körning som kom i tid.

Inte bara i Stockholm. . Och inte bara i kollektivtrafiken.. ;)

Skulle hämta sonen för ett tag sedan och bor utamför en mindre stad i sverige. Hade varit i stan och handlat och när jag skulle hämta sonen var det en olycka som stoppade all trafik.

Vad gör man då? Man ringer förskolan och förklarar att man sitter fast i bilkö men att man kommer så fort det bara går.

Vad svarar förskolan? Ingen fara, ta det lugnt. Vi säger till Erik att han hinner leka en stund extra idag :)

Planerar man och sätter tider som man bör kunna hålla så kan man inye göra så mycket mer.. :)
  • Anonym (Förskollärare)

Vi lägger schema utifrån barnens tider. Det är nonchalant att komma sent jämt. Håll tiderna. Börjar jag 0800 kommer ju inte jag 8.15.

Jag blir jätteirriterad när föräldrar kommer sent.

Senast igår så skulle jag bli ensam på min avd klockan 16. Men vi såg på barnens tider att det skulle vara 5 kvar den tiden men föräldrarna kom 16.15 och 16.20 så jag hade 11 barn själv istället.

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning