• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Brumma
    Anonym (DK-girl) skrev 2015-02-20 23:51:04 följande:

Svensk förskola är alltför medgörlig helt enkelt. Borde göra som i Danmark. Om föräldrarna är sena upprepade gånger lämnas barnet till polisen. Socialtjänsten blir automatiskt inkopplad. Föräldern får hämta barnet på polisstationen och får svara på frågor från soc, typ varför barnet inte prioriteras, varför det försummas, mm. Lovar, det är inte många föräldrar i Danmark som visar upp en lika nonchalant attityd som du gör. Och sist jag kollade var Köpenhamn en verklig storstad. Ändå klarar föräldrarna av det. Det handlar om attityd. Du respekterar inte förskolepersonalens tid. Du verkar tro att du har en massa rättigheter och att du kan kräva att andra löser dina problem. Och detta trots att du knappt behöver betala för förskoleplatsen för att den är rejält subventionerad. Väldigt vidrig inställning och väldigt respektlöst bemötande du visar upp.

Vilket fruktansvärt tänk om det är sant.

Snacka om att utsätta barnen för traumatiska upplevelser.

Jag har faktiskt lite svårt att tro på att det är sant. Länka gärna.

Jag lovar dig att de flesta förskolepedagoger har förståelse för förseningar pga saker man inte kan råda över och hellre har en dialog med föräldrarna än utsätter barnet för att lämnas på en polisstation... Fruktansvärt att du anser det är ngt att eftersträva. Säger en hel del om ditt "barnperspektiv"... Uselt eller obefintligt.....
  • Lindsey Egot the only one
    Brumma skrev 2015-02-20 21:31:42 följande:
    Jämför du på allvar ett skolbarn som kan ta på sig själv, gå på toa själv, äta själv, ta lite ansvar själv osv med barn mellan ett och fem år som behöver hjälp med - Tja, nästan allt....

Många barn lär sig inte gå förrän 1.5 till två är. De yngsta kan inte äta själv. Många är blöjbarn upp tillomed fyra års ålder. Sedan tar det ett bra tag innan de klarar av att gå på toaletten själva.

Sedan har vi påklädningen - och avklädning -"av barnen. Har du någonsin stått med 12 barn som inye EN ENDA kan få på sig (eller sv sig) skorna, overallen eller vantarna?

Barn i den åldern har betydligt mindre konsekvenstänkande än ett skolbarn. De traskar ut genom grinden om de får möjlighet....

Står du plötsligt ensam med 11 barn och två kissar ner sig - eller plötsligt bajsar i blöjan -"vad gör du då?

Går in och byter på barnen och Lämnar resten ute ensamma? Eller låter du barnen gå beridare och med bajs i blöjan?

Det går helt enkelt inte att jämföra...
    Ditt inlägg känner jag inte alls igen mig på de arbetsplatser jag haft. Ettåringarna får äta själva två åringarna får ta på sig sina overaller själv men msn hjälper att dra upp dragkedja och sätta på vantar och skor. En femåring däremot klarar av allt i stort sett själva.
  • Lindsey Egot the only one
    Brumma skrev 2015-02-21 08:28:58 följande:
    Vilket fruktansvärt tänk om det är sant.

Snacka om att utsätta barnen för traumatiska upplevelser.

Jag har faktiskt lite svårt att tro på att det är sant. Länka gärna.

Jag lovar dig att de flesta förskolepedagoger har förståelse för förseningar pga saker man inte kan råda över och hellre har en dialog med föräldrarna än utsätter barnet för att lämnas på en polisstation... Fruktansvärt att du anser det är ngt att eftersträva. Säger en hel del om ditt "barnperspektiv"... Uselt eller obefintligt.....
    Man får väl ange tider så man inte kommer försent tex förlänga barnets vistelsetid
  • Lavish
    Svensk förskola är alltför medgörlig helt enkelt. Borde göra som i Danmark. Om föräldrarna är sena upprepade gånger lämnas barnet till polisen. Socialtjänsten blir automatiskt inkopplad. Föräldern får hämta barnet på polisstationen och får svara på frågor från soc, typ varför barnet inte prioriteras, varför det försummas, mm. Lovar, det är inte många föräldrar i Danmark som visar upp en lika nonchalant attityd som du gör. Och sist jag kollade var Köpenhamn en verklig storstad. Ändå klarar föräldrarna av det. Det handlar om attityd. Du respekterar inte förskolepersonalens tid. Du verkar tro att du har en massa rättigheter och att du kan kräva att andra löser dina problem. Och detta trots att du knappt behöver betala för förskoleplatsen för att den är rejält subventionerad. Väldigt vidrig inställning och väldigt respektlöst bemötande du visar upp.
    Du tror inte att det vore en billigare lösning att fixa kollektivtrafiken istället för att låta polisen jobba som förskola? 

Jag skulle inte ha några som helst problem med ett sånt möte. Tror du soc skulle erbjuda sig att betala vårt uppehälle så att jag kan sluta jobba eller? 
  • smulpaj01

Jag vet inte hur många ggr jag fick vänta på personalen på morgonen när man skulle lämna. Kom försent till jobbet flera ggr per månad pga detta. Hatade verkligen förskolan och den usla personalen! Själv var jag aldrig sen varken vid lämning eller hämtning.

• pastamamman
    Brumma skrev 2015-02-20 21:31:42 följande:

Jämför du på allvar ett skolbarn som kan ta på sig själv, gå på toa själv, äta själv, ta lite ansvar själv osv med barn mellan ett och fem år som behöver hjälp med - Tja, nästan allt....

Många barn lär sig inte gå förrän 1.5 till två är. De yngsta kan inte äta själv. Många är blöjbarn upp tillomed fyra års ålder. Sedan tar det ett bra tag innan de klarar av att gå på toaletten själva.

Sedan har vi påklädningen - och avklädning -"av barnen. Har du någonsin stått med 12 barn som inye EN ENDA kan få på sig (eller sv sig) skorna, overallen eller vantarna?

Barn i den åldern har betydligt mindre konsekvenstänkande än ett skolbarn. De traskar ut genom grinden om de får möjlighet....

Står du plötsligt ensam med 11 barn och två kissar ner sig - eller plötsligt bajsar i blöjan -"vad gör du då?

Går in och byter på barnen och Lämnar resten ute ensamma? Eller låter du barnen gå beridare och med bajs i blöjan?

Det går helt enkelt inte att jämföra...

Fast vad gör du om du är själv med 5 barn och ett bajsar ner sig? Du får ju lämna 4 själva då... Det är naturligtvis inte bra att en personal är själv med 11 barn, det tror jag inte någon tycker.
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-02-21 08:45:32 följande:

Ditt inlägg känner jag inte alls igen mig på de arbetsplatser jag haft. Ettåringarna får äta själva två åringarna får ta på sig sina overaller själv men msn hjälper att dra upp dragkedja och sätta på vantar och skor. En femåring däremot klarar av allt i stort sett själva.

Det finns avdelningar med enbart små barn... Då spelar det inte så stor roll om femåringar nästan klarar allt... om man bara har ett o tvååringar (och ngn treåring kanske)...

Ja, ett och två åringarna lär sig att äta snabbt men de behöver fortfarande ganska mkt assistans vid maten.

Likaså vid av o påklädning, toalettbesök o liknande.
  • Lavish
    Sen undrar jag, när det sker ett terrorattentat i centrala Köpenhamn och stora delar av trafiken genom stan stängs av, innebär det då att 100 000 tals danska barn kommer att lämnas in till stadens polisstationer istället för att stanna på sina förskolor? Blir det inte svårt för polisen att lösa situationen med så många barn att ta hand om? Och blir det inte väldigt många resor för förskolepersonalen, först ett barn som skulle hämtas 15, sen två vid 15.30, sen fyra vid 16 osv som inte hämtas i tid och som då genast på minuten måste köras iväg till polisstationen?
  • Jennie med ie

Kanske alla skulle sätta vistelsetid från öppning till stängning måndag till fredag fast de 99% av dagarna bara behöver 8-15 t ex, bara omutifall att... för säkerhets skull... Det vore säkert jättepoppis!

Ang OT-diskussionen om hur självgående de yngre barnen är så visst finns det (tack och lov!) gott om 2-åringar som kan ta på overallen själv t ex men de behöver i regel ändå vägledning och stöd av oss, de gör det i regel knappast helt självgående och spontant För att inte tala om de här evinnerliga jäkla skitstöriga vantarna!

• Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-02-21 08:52:38 följande:

Man får väl ange tider så man inte kommer försent tex förlänga barnets vistelsetid

Man kan inte förutse att ett tåg spårar ut eller att det sker en bilolycka tex.

Man kan inte sätta en tid två timmar senare än man normalt hämtar för att det KANSKE händer ngt så man fastnar i trafiken.

Men du tycker alltså att det är en bra idé att lämna barnet på polisstationen för attmammas tåg är försent pga en tågolycka?
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning