Brumma skrev 2015-02-20 21:31:42 följande:
Jämför du på allvar ett skolbarn som kan ta på sig själv, gå på toa själv, äta själv, ta lite ansvar själv osv med barn mellan ett och fem år som behöver hjälp med - Tja, nästan allt....
Många barn lär sig inte gå förrän 1.5 till två är. De yngsta kan inte äta själv. Många är blöjbarn upp tillomed fyra års ålder. Sedan tar det ett bra tag innan de klarar av att gå på toaletten själva.
Sedan har vi påklädningen - och avklädning -"av barnen. Har du någonsin stått med 12 barn som inye EN ENDA kan få på sig (eller sv sig) skorna, overallen eller vantarna?
Barn i den åldern har betydligt mindre konsekvenstänkande än ett skolbarn. De traskar ut genom grinden om de får möjlighet....
Står du plötsligt ensam med 11 barn och två kissar ner sig - eller plötsligt bajsar i blöjan -"vad gör du då?
Går in och byter på barnen och Lämnar resten ute ensamma? Eller låter du barnen gå beridare och med bajs i blöjan?
Det går helt enkelt inte att jämföra...
Ditt inlägg känner jag inte alls igen mig på de arbetsplatser jag haft. Ettåringarna får äta själva två åringarna får ta på sig sina overaller själv men msn hjälper att dra upp dragkedja och sätta på vantar och skor. En femåring däremot klarar av allt i stort sett själva.