• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Gryntroll

När jag var föräldraledig med lillen fick vi veta av fsk att det var viktigt att vi som hade syskon på fsk att hämta och vara utanför den bestämda tiden (15.00 i vårt fall) eftersom försäkringen för barnen slutade gälla iom att barnets vistelsetid var slut... vet inte om det stämmer men det fick vi höra och det utan att det hade varit några problem med sena hämtningar.

Kan det vara något sånt som ligger bakom?

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 15:48:42 följande:

En kvart hit och dit kan ha ungefär noll betydelse ibland och ganska stor betydelse ibland. Något som kan vara svårt att se som förälder av naturliga skäl.

Hos oss går t ex alla ut efter mellanmålet och för att det ska vara tillräckligt med folk ute för att göra gården till en trygg plats och för att de som slutar kl 16 ska kunna gå hem då krävs att den andre är ute med barnen senast kvart i fyra. Det kan då ha stor betydelse om några är en kvart sena utan att meddela detta, i synnerhet vintertid och på småbarnsavdelningen där påklädning tar lång tid. Vi planerar och avsätter tid utifrån det vi vet, och äter kanske mellanmål tidigare om det är många barn som ska ut. Ska Nisse, Pelle och Stina hämtas 15.30 väntar vi in deras föräldrar så att säga, är de då inte hämtade före kvart i måste även de kläs på och tas med ut. Bara som ett exempel. Ett annat är att det kan ha stor betydelse om det ska serveras 14 ungar mellanmål eller 10. Som ett annat exempel.

Jag är inte rigid. Enstaka tillfällen gör jag knappast något stort av, men påpekar att det underlättar om de meddelar oss ifall de har möjlighet till det (det räcker med ett kort sms t ex). Men upprepas det ofta tar jag upp till diskussion hurvida man egentligen bör ändra barnets schema i stället, och det kan hända att jag ringer föräldarna hyfsat snabbt om jag har möjlighet till det. D v s de föräldrar som det sker så med ofta. Vilken är såhär många på nuvarande arbetsplats: noll.

Plus att det, som tidigare också skrivits, kan vara viktigt för barnets känslor så att säga. Låt säga att Ahmed har stående schema och hämtas kl 15 och att det är då mellanmålet brukar närma sig slutet, han är van vid det och känner sig trygg med det. Men pappa Mohammed kommer inte klockan tre, så man drar ut på mellanmålet lite, lite sen kan man ju alltid bli. Han kommer fortfarande inte och nu måste man duka av för att övriga barn ska vara klara och ute i tid. Barnen börjar kläs på och förbereda sig för att gå ut. Ahmed blir ännu mer orolig, det är något som inte stämmer här. När Mohammed kommer tjugo över tre kastar sig Ahmed storgråtandes i hans famn. Mohammed tror att Ahmed har det jobbigt på förskolan, inte trivs, inte vill vara där. Personalen försöker förklara Ahmeds reaktion för pappan samtidigt som han försöker trösta sin son och de andra barnen ska kläs på. Det ledsna hade kunnat förhindras av ett litet meddelande från pappa Mohammed om att idag blir det inte som vanligt, idag blir han sen, och Ahmed hade kunnat förberedas på detta.
  • pastamamman
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 15:48:42 följande:

En kvart hit och dit kan ha ungefär noll betydelse ibland och ganska stor betydelse ibland. Något som kan vara svårt att se som förälder av naturliga skäl.

Hos oss går t ex alla ut efter mellanmålet och för att det ska vara tillräckligt med folk ute för att göra gården till en trygg plats och för att de som slutar kl 16 ska kunna gå hem då krävs att den andre är ute med barnen senast kvart i fyra. Det kan då ha stor betydelse om några är en kvart sena utan att meddela detta, i synnerhet vintertid och på småbarnsavdelningen där påklädning tar lång tid. Vi planerar och avsätter tid utifrån det vi vet, och äter kanske mellanmål tidigare om det är många barn som ska ut. Ska Nisse, Pelle och Stina hämtas 15.30 väntar vi in deras föräldrar så att säga, är de då inte hämtade före kvart i måste även de kläs på och tas med ut. Bara som ett exempel. Ett annat är att det kan ha stor betydelse om det ska serveras 14 ungar mellanmål eller 10. Som ett annat exempel.

Jag är inte rigid. Enstaka tillfällen gör jag knappast något stort av, men påpekar att det underlättar om de meddelar oss ifall de har möjlighet till det (det räcker med ett kort sms t ex). Men upprepas det ofta tar jag upp till diskussion hurvida man egentligen bör ändra barnets schema i stället, och det kan hända att jag ringer föräldarna hyfsat snabbt om jag har möjlighet till det. D v s de föräldrar som det sker så med ofta. Vilken är såhär många på nuvarande arbetsplats: noll.

Jag håller med dig! Men i ts fall där man har varit 15 minuter sen 5 gånger sedan maj, det kan väl inte räknas som ofta, eller? Det tycker jag faller inom det normala. Sen ska man såklart alltid be om ursäkt om man är sen och vara medveten om att det blir stökigare för personalen.
  • Brumma
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:21:50 följande:

Fast schematiden slutar den tid man sagt, inte 30 minuter innan.. Alltså behöver man inte komma innan den tid man sagt.. Har jag sagt 14, kommer jag 14, inte 13.45.

Det beror väl på vad de har för regler på just ditt barns förskola?

På sonens har de gått ut med att barnen skall vara INOM de tider som är sagt. Dvs man kommer inte tidigare och man länkar inte förskolan senare än hämta tiden (tex 14.00)

Vill du vara på förskolan 14.00 och sedan ta på i lugn och ro får du väl sätta 14.10 som tid då. OM just er förskola har dessa regler.
  • Gullebulle25
    Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:18:00 följande:

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

Tycker att det är lagom OK enstaka gång. Men det är viktigt att respektera förskolepersonalens arbetstider och rutiner för verksamheten. Även viktigt för barnets skull, då personal ofta brukar tala om att barnet ska gå hem om en liten stund, men så dyker inte föräldrarna upp. Anser att det är respektlöst och slappt att komma för sent helt enkelt. Du får lösa det på något sätt. Du ska inte komma för sent. Man talar också alltid om när man blir 5-15 minuter sen. 

Jag jobbar inom förskola och vet frustrationen det blir med föräldrar som struntar i att hålla tider. Dvs, när det blir till en vana och ingen förbättring sker.
  • Anonym (....)
    Brumma skrev 2015-02-18 16:38:04 följande:
    Det beror väl på vad de har för regler på just ditt barns förskola?

På sonens har de gått ut med att barnen skall vara INOM de tider som är sagt. Dvs man kommer inte tidigare och man länkar inte förskolan senare än hämta tiden (tex 14.00)

Vill du vara på förskolan 14.00 och sedan ta på i lugn och ro får du väl sätta 14.10 som tid då. OM just er förskola har dessa regler.
    Just nu går barnen inte på förskola alls, men på vår äldstas förra förskola sa de aldrig något om sådana regler och på nya har de inte heller några sådana regler.
  • Brumma
    nokla skrev 2015-02-18 11:23:37 följande:

Men vafan... Mina barn är iaf människor, personer. De har RELATIONER, de har folk som de vill krama hejdå, de är mitt i ett samtal, de vill känna sig kompetenta nog att själva avsluta en aktivitet, plocka undan, klä sig och gå. Jobbar du på förskola? Vilken fantastiskt pedagogisk inställning...

Då ser du som ansvarstagande förälder till att dina barn har tid att göra just det innan det är dags att lämna förskolan. Hämta tio minuter innan utsatt tid så är det väl inga problem?

Det ligger väl ändå inom ditt ansvarsområde som förälder?
  • Sweet Sofia
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 16:19:34 följande:

Plus att det, som tidigare också skrivits, kan vara viktigt för barnets känslor så att säga. Låt säga att Ahmed har stående schema och hämtas kl 15 och att det är då mellanmålet brukar närma sig slutet, han är van vid det och känner sig trygg med det. Men pappa Mohammed kommer inte klockan tre, så man drar ut på mellanmålet lite, lite sen kan man ju alltid bli. Han kommer fortfarande inte och nu måste man duka av för att övriga barn ska vara klara och ute i tid. Barnen börjar kläs på och förbereda sig för att gå ut. Ahmed blir ännu mer orolig, det är något som inte stämmer här. När Mohammed kommer tjugo över tre kastar sig Ahmed storgråtandes i hans famn. Mohammed tror att Ahmed har det jobbigt på förskolan, inte trivs, inte vill vara där. Personalen försöker förklara Ahmeds reaktion för pappan samtidigt som han försöker trösta sin son och de andra barnen ska kläs på. Det ledsna hade kunnat förhindras av ett litet meddelande från pappa Mohammed om att idag blir det inte som vanligt, idag blir han sen, och Ahmed hade kunnat förberedas på detta.

Och det händer bara med invandrarbarn?
  • AnnaSthlm

Är dagiset så kinkiga så får du väl ange att du hämtar en kvart senare i förebyggande syfte. Jag hade inte accepterat att bli stressad inte bara på väg till jobbet, utan också från jobbet.

• pastamamman
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 16:53:27 följande:

Och det händer bara med invandrarbarn?

Det är det väl ingen som påstått...
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning