• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:33:31 följande:
    Vad "kan inte lämna"? Vår förskolechef har t.o.m. sagt att när föräldern kommer är det föräldern som tar över ansvaret.
    Att man tar över ansvaret är inte samma sak som att man som förälder har rätt att stanna kvar och leka, kramas, läsa eller ens dra ut på påklädningen.
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:31:02 följande:

Se till att komma i tid om barnen ska kramas osv. Det är inte förskolans uppdrag att ha er där efter att schematiden är slut. Jag har sett alltför många curlande föräldrar genom åren som inte kan säga till sitt barn att de inte får trassla mer.

Mina barn trasslar inte, de avslutar och klär på sig. Det tar 5-15 minuter, om jag säger att det är bråttom kommer de direkt. De är ganska bra på att ta personligt ansvar, kanske för att jag låtit dem ÖVA på det Under tiden pratar jag med personalen, vi kommer bra överens och det är ömsesidigt och trevligt. Jag pratar med dotterns kompisar, jo jag tycker det är viktigt att lära känna dem med. Jag upptar inte någon personal med arbete, ansvaret för min dotter är givetvis 100% mitt så fort jag kliver in genom dörren, men personalen ger ändå min dotter fortsatt uppmärksamhet precis som alla andra i rummet för att de vill och tycker om henne. Vi kanske har tur som råkat få en barn- och familjecentrerad förskola istället för den industrialiserade institutionsförskola som du verkar beskriva?
  • Anonym (....)
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:40:03 följande:
    Att man tar över ansvaret är inte samma sak som att man som förälder har rätt att stanna kvar och leka, kramas, läsa eller ens dra ut på påklädningen.
    Har jag sagt det? Men vi har haft bra pedagoger som sagt till oss att barnet kan stanna kvar och t.ex. bara rita färdigt teckningen eller vad det kan vara, för att det inte ska bli konflikter. Ibland har personalen förvarnat mitt barn om att mamma snart kommer, just för att konflikter också ska undvikas.
  • pastamamman

När man läser dessa trådar blir jätteglad över vår förskola. De förutsätter att man gör sitt bästa som förälder och att man inte hämtar sent för att ställa till det. Jag har blivit ordentligt försenad en gång (1 timme olycka på motorvägen) då ringde jag naturligtvis. Har också lyckats lämna 1 timme för tidigt en gång, det var lite pinsamt.

Annars kommer jag utsatt tid +-10/15 minuter. Förskolan har aldrig reagerat när jag varit 15 minuter sen, däremot när jag varit tidig för då har dottern kanske precis börjat något så jag har fått vänta. Ska väl tillägga att jag snarare hämtar 5 minuter tidigt än 10 minuter sent.

• Anonym (ja)

Jag tycker nog också det är ganska många gånger att kommit sent.

Varför inte skriva en kvart extra på hens schema så du inte blir sen?

• Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 11:41:22 följande:
    Mina barn trasslar inte, de avslutar och klär på sig. Det tar 5-15 minuter, om jag säger att det är bråttom kommer de direkt. De är ganska bra på att ta personligt ansvar, kanske för att jag låtit dem ÖVA på det Under tiden pratar jag med personalen, vi kommer bra överens och det är ömsesidigt och trevligt. Jag pratar med dotterns kompisar, jo jag tycker det är viktigt att lära känna dem med. Jag upptar inte någon personal med arbete, ansvaret för min dotter är givetvis 100% mitt så fort jag kliver in genom dörren, men personalen ger ändå min dotter fortsatt uppmärksamhet precis som alla andra i rummet för att de vill och tycker om henne. Vi kanske har tur som råkat få en barn- och familjecentrerad förskola istället för den industrialiserade institutionsförskola som du verkar beskriva?
    Du upptar plats som du inte har. På bekostnad av både personalen men framförallt de andra barnen.
  • Anonym (....)
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:38:35 följande:
    De kan inte lämna föräldrar och barn i lokalerna och gå på utflykt, eller avsluta, låsa och gå hem. Det förstår du väl?
    Jag hämtar aldrig mina barn så sent så att det är i närheten av stängning. Utflykter görs inte heller på eftermiddagarna.
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:43:57 följande:
    Har jag sagt det? Men vi har haft bra pedagoger som sagt till oss att barnet kan stanna kvar och t.ex. bara rita färdigt teckningen eller vad det kan vara, för att det inte ska bli konflikter. Ibland har personalen förvarnat mitt barn om att mamma snart kommer, just för att konflikter också ska undvikas.
    Har ni mycket konflikter med barnet? Det kan inte vara lätt att uppfostra barn utan undvika konflikter. Tror du att det är skadligt för barn att inte få bestämma? Eftersom personalen i Ts förskola har reagerat så är det Ts skyldighet att bättra sig.
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:44:44 följande:
    Jag hämtar aldrig mina barn så sent så att det är i närheten av stängning. Utflykter görs inte heller på eftermiddagarna.
    Då förstår jag hur det är. De har olika regler för olika föräldrar.
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:44:41 följande:

Du upptar plats som du inte har. På bekostnad av både personalen men framförallt de andra barnen.

Ok jag tror inte de upplever det så. Speciellt inte som personalen ofta fortfarande står kvar och pratar med mig efter min dotter redan gått ut genom dörren
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning