• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:12:32 följande:

Ta kläderna i ena handen, ungen under andra armen och gå. Man ska vara ute när schematiden är över.

Men vafan... Mina barn är iaf människor, personer. De har RELATIONER, de har folk som de vill krama hejdå, de är mitt i ett samtal, de vill känna sig kompetenta nog att själva avsluta en aktivitet, plocka undan, klä sig och gå. Jobbar du på förskola? Vilken fantastiskt pedagogisk inställning...
  • Anonym (....)
    nokla skrev 2015-02-18 11:23:37 följande:
    Men vafan... Mina barn är iaf människor, personer. De har RELATIONER, de har folk som de vill krama hejdå, de är mitt i ett samtal, de vill känna sig kompetenta nog att själva avsluta en aktivitet, plocka undan, klä sig och gå. Jobbar du på förskola? Vilken fantastiskt pedagogisk inställning...
    Tummen upp på den! Många förskollärare verkar bara tycka att barn är problem och att barn ska stöpas i samma form..
  • Minimis
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:21:50 följande:
    Fast schematiden slutar den tid man sagt, inte 30 minuter innan.. Alltså behöver man inte komma innan den tid man sagt.. Har jag sagt 14, kommer jag 14, inte 13.45.
    Nej, vi som bor och arbetar på samma ort (ca 5000 inv) får/ska lägga på 30 min vid lämning och 30 min vid hämtning, utöver våra arbetstider så att man i god tid hinner lämna och hämta barnet, och vara ute innan schematiden vid hämtning. Läs på lite istället.
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:21:50 följande:
    Fast schematiden slutar den tid man sagt, inte 30 minuter innan.. Alltså behöver man inte komma innan den tid man sagt.. Har jag sagt 14, kommer jag 14, inte 13.45.
    Vistelsetiden inom förskolans lokaler och med att ta upp personalens tjänster slutar den tid man har satt upp på schemat. Gör du likadant i butiker att du kommer strax före stängning och sen handlar du lugnt klart?
  • Anonym (....)
    Minimis skrev 2015-02-18 11:27:04 följande:
    Nej, vi som bor och arbetar på samma ort (ca 5000 inv) får/ska lägga på 30 min vid lämning och 30 min vid hämtning, utöver våra arbetstider så att man i god tid hinner lämna och hämta barnet, och vara ute innan schematiden vid hämtning. Läs på lite istället.
    Vad har det med det jag sagt? 

Jag menar att har jag sagt att jag ska hämta barnet 14.00 så kommer jag ju inte 13.45 för att hinna vara ute till 14.00..

Det har jag aldrig hört någonstans innan faktiskt.. Har väl snarare med förskolan att göra än att det verkligen är en lag som säger detta!

Jag jobbar som lärare och har alltså en viss tid som är arbetsplatsförlagd tid men har sen även förtroendetid. En del av min förtroendetid gör jag innan barnen hämtas även om det inte är en schemalagd arbetstid.
  • Anonym (....)
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:28:38 följande:
    Vistelsetiden inom förskolans lokaler och med att ta upp personalens tjänster slutar den tid man har satt upp på schemat. Gör du likadant i butiker att du kommer strax före stängning och sen handlar du lugnt klart?
    Fast jag kräver inte att personalen ska stanna kvar tills vi gått. Hämtar jag 14.00 kommer jag strax där innan och då tar jag över. Det är så det är sagt på den förskola där vi har våra barn.
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 11:23:37 följande:
    Se till att komma i tid om barnen ska kramas osv. Det är inte förskolans uppdrag att ha er där efter att schematiden är slut. Jag har sett alltför många curlande föräldrar genom åren som inte kan säga till sitt barn att de inte får trassla mer.
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:30:37 följande:
    Fast jag kräver inte att personalen ska stanna kvar tills vi gått. Hämtar jag 14.00 kommer jag strax där innan och då tar jag över. Det är så det är sagt på den förskola där vi har våra barn.
    De kan kanske inte lämna. Det är inte ditt hem utan barnens och personalens arbetsmiljö. Vill du ha besökare, som inte är med i verksamheten, på ditt arbete flera gånger om dagen?
  • Anonym (....)
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:32:43 följande:
    De kan kanske inte lämna. Det är inte ditt hem utan barnens och personalens arbetsmiljö. Vill du ha besökare, som inte är med i verksamheten, på ditt arbete flera gånger om dagen?
    Vad "kan inte lämna"? Vår förskolechef har t.o.m. sagt att när föräldern kommer är det föräldern som tar över ansvaret.
  • Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:33:31 följande:
    Vad "kan inte lämna"? Vår förskolechef har t.o.m. sagt att när föräldern kommer är det föräldern som tar över ansvaret.
    De kan inte lämna föräldrar och barn i lokalerna och gå på utflykt, eller avsluta, låsa och gå hem. Det förstår du väl?
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning