• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Alexi
    Missimissi skrev 2015-02-17 23:08:13 följande:

det skulle inte alls uppskattas hos oss om man alltid satte tider som en "senast hämta tid" men egentligen kom långt före. Visst att ibland hämta tidigare är det ju såklart ingen som protesterar emot men det blir ju väldigt svårt att planera bemanningen om alla gjorde så att de sa En 30-60 min senare tid för hämtning.

Självklart har jag marginal och våra tider är satta utefter vilka tider vi Max vill ha dottern på föris (dvs min man och jag är aldrig "klara för dagen" en särskild tid utan vi får alltid se till att vi går när vi måste för att hinna hämta vid kl X men som sagt ibland strular ju kollektivtrafiken men 99% av gångerna är vi i tid +\- 10 min)

Hur tänker du nu? Vilka tider menar du att jag skulle ange annat än vad vi gjort? Vi hämtar normalt sett i skolan först och dagis sen. Går av bussen 15.24 och in i skolan, går oftast därifrån kanske 5-10 min senare. Sen tio minuters gångväg till dagis. Kommer dit runt 15.50 kanske. Vi har också på det här sättet matiginal att tåget är försenat och man därför missar bussen.

Någon gång ibland hämtar vi på förskolan först eller åker bil istället för buss osv.

På båda ställena har vi satt till kl 16. Vad exakt är det du gnäller över och menar att de skulle gnälla över?

För övrigt sa förskolläraren på dagis någon gång att de struntar i om när vi kommer, vi har ju barnen där heltid och därför rätt till heltid så det gör ingen skillnad om vi tex hämtar 15.30 eller 16.30.

Så alla bryr sig uppenbarligen inte.
  • Anonym (Pedagog)

Jag arbetar på förskola och i den kommun jag arbetar har arbetssökande och föräldralediga begränsad vistelsetid dvs demska hämta senast 14. Vi ringer efter 5 minuter om barnet inte blivit hämtad därför att en padagog är då låst ute med ETT barn ( om inte fleranråkar sena samma dag förstås) och resten av barnen äter mellanmål kl 14. Vi klär nämligen på de barn som ska hämtas kl 14 och går ut på gården för att de barnen inte ska bli suktade av mellanmålet. Ibland bokar någon pedagog in möte kl 14 och det blir det ännu mer sårbart när de barnen inte hämtas i tid.

Om du har möte med arbetsförmedlingen så kan du säga till i förväg att du kanske blir sen.

• Alexi
    Lavish skrev 2015-02-18 06:22:15 följande:

Men det kan väl inte vara uppskattat att meddela att du ska hämta 16.50 och sen komma 15 varje dag? Då har dom ju tagit in personal för ditt barn i onödan, och kommer dom inte vilja utreda hur det kommer sig att du påstår att du behöver personal två timmar som du inte använder varje dag, och be om dina arbetstider?

Haha, jag ser att klockslaget i mitt inlägg försvann men jag vet inte vad du fick 16.50 ifrån? Vi har kl 16 på både dagis och skola och hämtar första barnet 15.30 och andra barnet ca någon kvart senare.
  • Lavish
    BeanBag skrev 2015-02-18 06:41:42 följande:
    Men LOL. :-S

Då får du ju ta till mer än 20 minuter. Jag lovar dig att förskolan hellre står med för många personal än för lite personal och det borde du som förälder också vilja. Du gör precis samma fel som många andra föräldrar, de tänker bara att det är deras barn det gäller men när många tänker som du gör så blir det ju så att det kan vara 4-5 fler barn än vad som står på schemat och det fungerar inte med bemanningen.

Vet man med sig att man kommer att bli sen så får man höra av sig så personalen kan planera utifrån det och kanske be om hjälp från en annan avdelning.
    Tja, i så fall får väl förskolan säga till. De har aldrig haft minsta negativa att säga om våra tider eller hur vi hämtar. Det är inte ofta vi är sena, men på vintern när det är mycket förseningar kan det bli ngn gång i månaden. Självklart hör jag av mig om jag blir sen, men skulle inte göra det om jag visste att förseningen blir max 10 minuter då jag antar att det är mer jobb för dem att ta en massa telefonsamtal mitt i allt. Har aldrig fått intrycket av att de har väntat eller funderat på var vi är vid 5 minuters försening.
  • Lavish
    Alexi skrev 2015-02-18 07:13:08 följande:
    Haha, jag ser att klockslaget i mitt inlägg försvann men jag vet inte vad du fick 16.50 ifrån? Vi har kl 16 på både dagis och skola och hämtar första barnet 15.30 och andra barnet ca någon kvart senare.
    Men då har du ju inte marginal för större förseningar utan blir sen?
  • Brumma
    Anonym (förälder) skrev 2015-02-18 02:00:25 följande:

Om jag ska till min läkaren eller advokat åker jag i god tid för att hinna. Plussar på lite i resvägen och kommer hellre lite för tidigt än för sent.

Tyvärr kan jag inte göra likadant när jag jobbar. Min arbetstid slutar kl16 oavsett om jag ska hämta barn på dagis eller inte. Sedan tar det den tid som det tar att åka från jobbet till dagiset. Det skulle ju inte hjälpa mig att sluta tidigare varje dag eftersom jag i så fall också skulle förväntas hämta mitt barn lika mycket tidigare.

Det är mycket vettigare att man som förälder i.så fall får räkna in sin resväg med god marginal när man lämnar in sina tider till förskolan. Eller att förskolan inser att barnens hämtningstider är ungefärliga och att de planerar därefter.

Ah. Ni har det systemet...

Om det ofta tar längre tid än beräknat kanske det är legitimt att ta upp med förskolan att det tar längre tid än beräknat att ta sig från arbetet. Och flytta tiden ngt framåt.

Om det är ngn enstaka gång så RING.

Är det verkligen så omöjligt att lyfta luren? :)
  • Anonym (Förnuft)
    Lavish skrev 2015-02-18 06:20:05 följande:
    Som jag även skriver i mitt inlägg är jag absolut inte sen en gång i veckan då jag har marginaler på en kvart och mer. Men att det aldrig skulle vara mer försening än en kvart på åtta år låter inte så rimligt där jag bor. Ibland är det 1-2 timmars förseningar, ibland går trafiken inte alls, punkt slut.
    Hur lång resväg har du om du blir 2 timmar sen, utan att kunna lösa det på annat sätt att att just du hämtar barnet/barnen?
  • Brumma
    Lavish skrev 2015-02-18 06:20:05 följande:

Som jag även skriver i mitt inlägg är jag absolut inte sen en gång i veckan då jag har marginaler på en kvart och mer. Men att det aldrig skulle vara mer försening än en kvart på åtta år låter inte så rimligt där jag bor. Ibland är det 1-2 timmars förseningar, ibland går trafiken inte alls, punkt slut.

Punkt slut?

Jag bor i en av Sveriges största städer och jag vet att det kan vara problem med kollektivtrafiken. Men konstigt nog ekar vissa föräldrar alltid vara i tid ändå. Medans vissa ofta kommer försenat. Ja, till o med de som har ungefär samma resväg...

Det är ju jättebra att du tar till marginaler så att det inte blir så ofta :)

Och jag hoppas att det är självklart för dig att ringa de gånger din marginal inte räcker ;)
  • Alexi
    Lavish skrev 2015-02-18 07:39:36 följande:

Men då har du ju inte marginal för större förseningar utan blir sen?

Nej inte för större förseningar men jag kan bli tio min sen utan att det märks. Vilket inte ts kan uppenbarligen.
  • Anonym (Förnuft)
    Brumma skrev 2015-02-18 08:08:24 följande:
    Punkt slut?

Jag bor i en av Sveriges största städer och jag vet att det kan vara problem med kollektivtrafiken. Men konstigt nog ekar vissa föräldrar alltid vara i tid ändå. Medans vissa ofta kommer försenat. Ja, till o med de som har ungefär samma resväg...

Det är ju jättebra att du tar till marginaler så att det inte blir så ofta :)

Och jag hoppas att det är självklart för dig att ringa de gånger din marginal inte räcker ;)
    Vi gör det enkelt. 20 barn. 20-40 timmars försening några gånger per år. Fungerar det även att bli sen för de föräldrar som kommer sist och hämtar? Om barnet ska hem 18 så kommer föräldern 20? Tror inte det är så populärt, eller ens praktiskt möjligt för personalen att ha det så, ett par gånger per månad.
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning