• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Anonym (ss)

Men jösses! vad sägs om att du lyfter luren och ringer och säger att du är sen så slipper förskolan ringa dig? Våran förskola vill att vi ringer även om vi bara är en kvart sena och jag väljer att göra det. nu har jag nog varit sen en gång sen min dotter började där och det är tre år sedan.
    Skärpning TS! Säg till att du kan bli sen, ändra tiden hos AF eller ring förskolan och sluta gnäll!

• Bronbona
    Toker skrev 2015-02-17 21:41:43 följande:

Hon är 1,5 år och du hade henne på förskolan i maj? Började hon när hon var 10 månader? Eller har jag missuppfattat något?

Jag brukar alltid meddela om jag skulle bli sen av någon anledning och som i ditt fall prata med dem före så man kan justera tiden lite. Dessutom bör du ju kanske veta åtminstone några dagar innan att ett möte är och kan förbereda förskolan INNAN?

Hör till god ton samt respekt för förskolepedagogernas arbete att meddela ang förseningar till hämtning. ..

Brumma skrev 2015-02-17 22:35:05 följande:

Började hon förskolan när hon var nio månader? Går det ens?

Mellan 1,5-2 år brukar man säga att "barnet är 1,5 år", dvs ett och ett halvt år.
  • Anonym (ss)
    Missimissi skrev 2015-02-17 23:08:13 följande:
    det skulle inte alls uppskattas hos oss om man alltid satte tider som en "senast hämta tid" men egentligen kom långt före. Visst att ibland hämta tidigare är det ju såklart ingen som protesterar emot men det blir ju väldigt svårt att planera bemanningen om alla gjorde så att de sa En 30-60 min senare tid för hämtning.

Självklart har jag marginal och våra tider är satta utefter vilka tider vi Max vill ha dottern på föris (dvs min man och jag är aldrig "klara för dagen" en särskild tid utan vi får alltid se till att vi går när vi måste för att hinna hämta vid kl X men som sagt ibland strular ju kollektivtrafiken men 99% av gångerna är vi i tid +\- 10 min)
    Vad olika det kan vara. Våran förskola vill att vi tar i lite extra. Inte flera timmar så klart, men hellre lite extra tid på schemat än att vi kommer fem till 15 minuter försent med andan i halsen. Vi brukar hämta ca 30 minuter före utsatt tid då och då.
  • Brumma
    Trubbel skrev 2015-02-17 23:20:11 följande:

Men det beror väl på hur verksamheten ser ut? På morgonen är barnen ute och leker. Vad spelar fem minuter för roll då? På eftermiddagen leker de självständigt inomhus. Vad spelar tio minuter för roll då?

Bor man i storstaden måste man flexa. Det är alltid något som gör att man blir försenad - ett pendeltåg, en buss, köer på vägen etc etc.

Dels så planeras personalen ofta efter antalet barn. Är det för många barn kvar kl 14, 15 eller vilken tid det nu är personalen går hem så fungerar det inte. Många förskollärare stannar då kvar - utan betalning -"för att inte sätta sina kollegor i skit en och stå med för många barn ensamma. Det spelar ingen roll om barnen "leker självständigt" om ngn ramlar och slår sig, ngn behöver byta blöja (eller kissar ner sig med större barn) osv. Det är en jäkla debatt om att barngrupperna är för stora - för många barn på för få personal - men det verkar inte vara så viktigt när det gäller förälderns tid och ansvar...

Dessutom så riskerar man att såra sitt barn. Barn lär sig ganska fort vilka som skall gå hem samma tid som de själva eller vad klockan skall visa när de ska gå hem (även de barn som inte kan klockan i övrigt). Går kompisen hem klockan 14 och ens egen förälder vanligtvis kommer vid samma tid så förbereder sig många barn mentalt på att de också snart blir hämtade. Och sedan kommer det ingen... barnet frågar personalen som försäkrar om att mamma/pappa kommer alldeles strax. Hur länge tycker du att det är ok att barnet står och väntar på detta "alldeles strax"? Hade föräldern lyft luren och meddelat gösen hade personalen kunnat förbereda barnet på att mamma/pappa är lite sen och barnet kan slappna av och leka lite så länge istället. .

På förmiddagen är det ofta samling, frukost, utflykter, temaarbete, sagostund osv. Det är varken rätt mot personal, ditt barn eller övriga barn att hålla sig till de tider som är satta.

Självklart händer det att man är sen. Men att vara det minst en gång i veckan är lite väl ofta. Till o med en gång i månaden... Och det GÅR att lyfta luren och meddela förändringar...

Om det "alltid" är ngt som hör att man är sen - då får man "alltid" ta lite extra tid på sig.
  • Brumma
    Bronbona skrev 2015-02-17 23:25:25 följande:

Mellan 1,5-2 år brukar man säga att "barnet är 1,5 år", dvs ett och ett halvt år.

Brukar man? Vilka är "man"?

Själv säger jag "strax över ett, ett och ett halvt och närmare två".

När barnet börjar bli lite äldre kan jag göra de avrundning du talar om (ännu några år till så pratar väl de flesta enbart om hela år och inte halva ens) men för ett så litet barn är ett halvår en tredjedel/fjärdedel av hela barnets livstid. Så nej. Jag skulle inte använda det så :)

Men det är möjligt att TS använder 1.5 ända tills dagen barnet fyller två :)
  • Babysnow

Då jag jobbar på förskola själv så vet jag att barnet vara hämtat till den tid ni talar om. Om det står kl 14 så ska ni vara utanför dörren då med ert barn. Vi får tiderna från föräldrar för att vi ska kunna planera våra scheman. Vilket tyvärr blir väldigt stökigt då extremt många föräldrar struntar att komma och hämta till den tiden de ger oss.

Vist kan saker ske på vägen och föräldrarna blir sen. Då kan de ringa. Men då man märker att det sker om och om igen så blir vi väldigt trötta på det nonchalanta beteendet.

Som förälder får man planera lite bättre i sådana fall. Det ska ej gå ut över verksamheten och andra barn.

Där jag jobbar så hinner vi knappt med alla barn just pga föräldrar som hämtar sina barn senare än vad som står. Som till t.ex mellis så skulle det gå hem 4 barn. Samt 2 personal från avd. Då skulle det varit 3 barn med en personal . Men istället blir det 1 personal och 7 barn. Tills nån från annan avd kan komma och hjälpa. Men inte säkert dom kan för de är i samma sitts. Så jag önskar att ni föräldrar tänker på varför ni kommer sent, vad konsekvenser ( mindre personal mer barn, mer risker nått sker) det blir m.m och försök skärpa er!

• Litet My

På dotterns förskola går 2 personal av 4 hem just klockan 14:00 när 15 timmarsbarnen går hem. Kan det vara så att det finns personal som slutar klockan 14 men inte själva får lov/har samvete nog att gå föränn de barn som skall hem då faktiskt gått? I övrigt ringer man väl när man vet med sig att man blir sen, dvs före utsatt tid?

• Litet My
    Babysnow skrev 2015-02-18 00:50:45 följande:

Då jag jobbar på förskola själv så vet jag att barnet vara hämtat till den tid ni talar om. Om det står kl 14 så ska ni vara utanför dörren då med ert barn. Vi får tiderna från föräldrar för att vi ska kunna planera våra scheman. Vilket tyvärr blir väldigt stökigt då extremt många föräldrar struntar att komma och hämta till den tiden de ger oss.

Vist kan saker ske på vägen och föräldrarna blir sen. Då kan de ringa. Men då man märker att det sker om och om igen så blir vi väldigt trötta på det nonchalanta beteendet.

Som förälder får man planera lite bättre i sådana fall. Det ska ej gå ut över verksamheten och andra barn.

Där jag jobbar så hinner vi knappt med alla barn just pga föräldrar som hämtar sina barn senare än vad som står. Som till t.ex mellis så skulle det gå hem 4 barn. Samt 2 personal från avd. Då skulle det varit 3 barn med en personal . Men istället blir det 1 personal och 7 barn. Tills nån från annan avd kan komma och hjälpa. Men inte säkert dom kan för de är i samma sitts. Så jag önskar att ni föräldrar tänker på varför ni kommer sent, vad konsekvenser ( mindre personal mer barn, mer risker nått sker) det blir m.m och försök skärpa er!

Varför ska man vara utanför dörren med barnet klockan 14:00? Har man tid till 14:00 låter det väl rimligare att man exakt då (eller lite tidigare) kliver innanför dörren (dvs tar sitt barn klockan 14:00). Annars borde ju rimligtvis tiden vara satt till 13:45 med påklädning, ev kommunikation med pedagog, säga hejdå till de andra barnen och sånt man gör.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Kom i tid) skrev 2015-02-17 19:25:21 följande:

Fast vänd på det. Anta att de har 3 barn som ska gå hem 14, och att sen mellanmål ska serveras 14.15. Om inte ni dyker upp så är det plötsligt 3 barn kvar som inte var beräknade till mellanmål. Ska de få sätta sig och riskera behöva lämna mitt i måltiden eller tycker du att en personal ska sitta i hallen med dessa och inte närvara vid mellanmål där personalen behövs?

Och tror du inte att verksamheten är planerad efter hur många barn där är? Anta att 5 barn ska gå hem kl 15, 4 kl 16 och sen 2 kl 17.30. Då har de ju planerat in aktiviteter efter det. Och personalens schema. Om en går 15 så vill de ju inte ha alla kl 15 barn kvar efter det.

Det är lätt att vara förälder och tycka att en kvart inte är så lång tid. Men barnen har ofta full koll på klockan och vet när deras föräldrar ska dyka upp.

Och en förskolerace är väl planerad även om många föräldrar inte tror det.

Jag ser på förskoletiderna som ungefärliga. Det borde personalen också göra så att de kan göra en vettig planering.

Jag menar, om man bor i en storstad och pendlar kan man ju aldrig veta hur lång tid det tar att ta sig från jobbet till förskolan. Det är ofta bilköer, tågförseningar och överfulla bussar. Dessutom kan man som en seriös arbetstagare inte alltid lämna jobbet exakt när 'arbetstiden' är slut. Det kan också vara så att det strular med ett syskon vid hämtningen någon annanstans. Eller att man oväntat måste tanka bilen på vägen.

Antingen låter förskolan föräldrarna sätta sina tider med goda marginaler gällande tiden för arbetsresor. Eller så gör de inte det och får räkna med att föräldrarna ofta blir försenade.
  • Brumma
    Anonym (förälder) skrev 2015-02-18 01:38:25 följande:

Jag ser på förskoletiderna som ungefärliga. Det borde personalen också göra så att de kan göra en vettig planering.

Jag menar, om man bor i en storstad och pendlar kan man ju aldrig veta hur lång tid det tar att ta sig från jobbet till förskolan. Det är ofta bilköer, tågförseningar och överfulla bussar. Dessutom kan man som en seriös arbetstagare inte alltid lämna jobbet exakt när 'arbetstiden' är slut. Det kan också vara så att det strular med ett syskon vid hämtningen någon annanstans. Eller att man oväntat måste tanka bilen på vägen.

Antingen låter förskolan föräldrarna sätta sina tider med goda marginaler gällande tiden för arbetsresor. Eller så gör de inte det och får räkna med att föräldrarna ofta blir försenade.

Oj. Det låter fruktansvärt själviskt...

Varför är din tid viktigare än personalens möjlighet att planera verksamheten?

Om alla föräldrar ansåg tiden vara ungefärlig skulle det ju knappt gå att planera ngt. .

Säger du likadant till tandläkare? Advokater? Läkare?
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning