• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Alexi
    Missimissi skrev 2015-02-17 20:29:22 följande:

Hos oss har de sagt att vi inte behöver ringa om vi inte är mer än 15 min sena. Bor visserligen i storstad och där fattar de att man ibland blir sen pg a kollektivtrafiken eller köer (tar mig oftast 30 min från jobbet, jag räknar alltid in en 10 min marginal när jag går) men har man otur kan det ibland ta 50 min utan att man egentligen kan förutse det.

Vi bor i Stockholm med lång resväg. Vi har sagt att våra barn hämtas senast kl  men vi hämtar alltid vid 15.30 och kanske 15.45 (två ställen) om inget oförutsett inträffar. Så man sätter ju en tid som man vet att man hinner till. Och sen kommer man i tid till den. Jag har som sagt knappt varit sen en enda gång på över fyra år trots 45-50 min resväg från jobbet.
  • Alexi
    Lavish skrev 2015-02-17 21:01:35 följande:
    Men herregud hur är det ens möjligt? Du åker aldrig vare sig kollektivt eller bil från arbete eller annan aktivitet?

Själv bor jag i Stockholm och det händer varje vecka att det är förseningar med kollektivtrafiken. Nu blir jag inte sen varje gång för det eftersom jag har lite marginal inräknat och det är inte alltid jag som hämtar heller. 

Men en person som är beroende av färdmedel för att ta sig till och från jobb kan omöjligt vara sen endast 1 gång på 8 år om det inte är så att man tagit till med extremt stora marginaler och alltså har sina barn på dagis TIMMAR mer än vad som behövs.
    Se mitt inlägg, #39...
  • Brumma
    Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:58:07 följande:

GÅR JU INTE ATT ÄNDRA?????!

Då får du ändra tiden hos arbetsförmedlingen. Går inte det är det minsta du kan göra att meddela på morgonen och fråga om det går bra att du eventuellt blir lite sen..

Tycker det är oerhört respektlöst att behandla både personal och ditt barn såhär. Att komma försenat ngn gång för att man fastnar i bilkö eller liknande. Att bli sen när man VET att man har ett möte och att det med största sannolikhet kommer dra över på förskoletiden är enbart respektlöst.
  • Duckan

Vår fsk hade nog inte ringt, men de hade påtalat att du var sen.

De var noga med tiderna.

• Brumma
    Lavish skrev 2015-02-17 21:01:35 följande:

Men herregud hur är det ens möjligt? Du åker aldrig vare sig kollektivt eller bil från arbete eller annan aktivitet?

Själv bor jag i Stockholm och det händer varje vecka att det är förseningar med kollektivtrafiken. Nu blir jag inte sen varje gång för det eftersom jag har lite marginal inräknat och det är inte alltid jag som hämtar heller. 

Men en person som är beroende av färdmedel för att ta sig till och från jobb kan omöjligt vara sen endast 1 gång på 8 år om det inte är så att man tagit till med extremt stora marginaler och alltså har sina barn på dagis TIMMAR mer än vad som behövs.

Då kanske det är dags att antingen gå från arbetet en kvart tidigare eller flytta barnets tid...

En förälder som kommer försent minst en gång i veckan skapar ganska mkt onödig irritation...
  • Brumma
    Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:36:42 följande:

Hon är 1,5 år o jag har varit sen 5 gånger sen i maj!

Började hon förskolan när hon var nio månader? Går det ens?
  • Missimissi
    Alexi skrev 2015-02-17 22:10:15 följande:
    Vi bor i Stockholm med lång resväg. Vi har sagt att våra barn hämtas senast kl  men vi hämtar alltid vid 15.30 och kanske 15.45 (två ställen) om inget oförutsett inträffar. Så man sätter ju en tid som man vet att man hinner till. Och sen kommer man i tid till den. Jag har som sagt knappt varit sen en enda gång på över fyra år trots 45-50 min resväg från jobbet.
    det skulle inte alls uppskattas hos oss om man alltid satte tider som en "senast hämta tid" men egentligen kom långt före. Visst att ibland hämta tidigare är det ju såklart ingen som protesterar emot men det blir ju väldigt svårt att planera bemanningen om alla gjorde så att de sa En 30-60 min senare tid för hämtning.

Självklart har jag marginal och våra tider är satta utefter vilka tider vi Max vill ha dottern på föris (dvs min man och jag är aldrig "klara för dagen" en särskild tid utan vi får alltid se till att vi går när vi måste för att hinna hämta vid kl X men som sagt ibland strular ju kollektivtrafiken men 99% av gångerna är vi i tid +\- 10 min)
  • Trubbel
    Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 20:06:40 följande:
    TACK! Nej de är fler föräldrar som undrar över detta. De kommer att tas upp på föräldra möten!

Men dock ringer jag nuförtiden om jag så bara är 3 min sen!!!
    Jag är sen varje dag. Har aldrig varit med om att någon har ringt. Bara en gång när sonen inte kom dit alls, och personalen hade glömt att han skulle vara ledig. Låter helt galet. Det räcker ju med ett stopp i kollektivtrafiken så är förseningen ett faktum.
  • Trubbel
    Brumma skrev 2015-02-17 22:31:49 följande:
    Då kanske det är dags att antingen gå från arbetet en kvart tidigare eller flytta barnets tid...

En förälder som kommer försent minst en gång i veckan skapar ganska mkt onödig irritation...

Men det beror väl på hur verksamheten ser ut? På morgonen är barnen ute och leker. Vad spelar fem minuter för roll då? På eftermiddagen leker de självständigt inomhus. Vad spelar tio minuter för roll då?

Bor man i storstaden måste man flexa. Det är alltid något som gör att man blir försenad - ett pendeltåg, en buss, köer på vägen etc etc.

• Anonym (Kom i tid)

Som någon skrev ovan, det är inte bara för att skälla som personalen ringer dig som förälder när du är sen. Det händer tyvärr att föräldrar råkar ut för olyckor.

Om ditt barn står vid grinden/dörren vid 14 och frågar efter dig och personalen säger "snaaaart kommer mamma" hela tiden så tror ju barnet det. Om du inte dyker upp och inte personalen får tag på dig kan det ju vara så att det hänt något och då får man aktivera barnet i barngruppen.

Jag hade vid ett tillfälle ett barn kvar efter att förskolan stängt. Ringde pappan, inget svar. När jag ringde mamman sa hon att pappan skulle hämtat och dessutom tidigare än utsatt tid. Hon blev jätteorolig såklart. Jag som pedagog blev också orolig men satte mig med barnet och gjorde nått (minns ej vad) för att inte hen skulle tänka på det.

Nu slutade detta lyckligt men som sagt, olyckor kan ske.

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning