• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • BeanBag
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 10:35:00 följande:

Min dotter skulle hämtas vid 14.30 när jag var föräldraledig, kom alltid vid 14.15 eftersom mellis serveras 14.30 och jag inte ville inkränka på det. Då hände det vid flera tillfällen att de började äta mellis vid 14.00-14.10 och min dotter fick sitta i hallen och vänta tills jag kom.. Ingen personal satt med henne..

Hoppas verkligen du tog upp det med personalen.
  • Anonym (Lilo)
    Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:58:36 följande:
    HAR TIM ANSTÄLLNING MED!
    Timanställning är inte jour. Du är inte tvingad att tacka ja. Du får tacka ja fram tills dess att du helt enkelt inte kan längre för du måste hämta ditt barn på förskolan, och inte längre än så.

Det är en annan persons tid som det går ut äver när du kommer för sent.
  • Anonym (Lilo)
    Babysnow skrev 2015-02-18 00:50:45 följande:

Då jag jobbar på förskola själv så vet jag att barnet vara hämtat till den tid ni talar om. Om det står kl 14 så ska ni vara utanför dörren då med ert barn. Vi får tiderna från föräldrar för att vi ska kunna planera våra scheman. Vilket tyvärr blir väldigt stökigt då extremt många föräldrar struntar att komma och hämta till den tiden de ger oss.

Vist kan saker ske på vägen och föräldrarna blir sen. Då kan de ringa. Men då man märker att det sker om och om igen så blir vi väldigt trötta på det nonchalanta beteendet.

Som förälder får man planera lite bättre i sådana fall. Det ska ej gå ut över verksamheten och andra barn.

Där jag jobbar så hinner vi knappt med alla barn just pga föräldrar som hämtar sina barn senare än vad som står. Som till t.ex mellis så skulle det gå hem 4 barn. Samt 2 personal från avd. Då skulle det varit 3 barn med en personal . Men istället blir det 1 personal och 7 barn. Tills nån från annan avd kan komma och hjälpa. Men inte säkert dom kan för de är i samma sitts. Så jag önskar att ni föräldrar tänker på varför ni kommer sent, vad konsekvenser ( mindre personal mer barn, mer risker nått sker) det blir m.m och försök skärpa er!

Jag har trott att man HÄMTAR sitt barn 14.00 om man har det som "hämtningstid", inte att man ska vara utanför dörren den tiden.

Jag hämtar min dotter 14.00 och vinkar hej då till alla, men sedan sitter vi ju och tar på henne kläder i ett avskilt rum där de har sina ytterkläder efter det och är säkert inte därifrån förrän 14.10!
  • Anonym (....)
    BeanBag skrev 2015-02-18 10:42:07 följande:
    Hoppas verkligen du tog upp det med personalen.
    Nej gjorde faktiskt inte det, men efter att de brustit på många punkter och vi inte fått gehör för det hos förskolechefen så har vi nu bytt förskola istället.
  • Anonym (....)
    Anonym (Lilo) skrev 2015-02-18 10:57:20 följande:
    Jag har trott att man HÄMTAR sitt barn 14.00 om man har det som "hämtningstid", inte att man ska vara utanför dörren den tiden.

Jag hämtar min dotter 14.00 och vinkar hej då till alla, men sedan sitter vi ju och tar på henne kläder i ett avskilt rum där de har sina ytterkläder efter det och är säkert inte därifrån förrän 14.10!
    Det har jag också trott... Vad märkligt att man ska vara utanför dörren den tiden man sagt.. Om barnet trilskas då? Ska man komma 30 min innan hämtningstid då?
  • Anonym (Dum)

Ts, är du inte riktigt klok!? Klart man ska respektera tiderna, annars ringer man! Man blir ju orolig för att någon kört av vägen eller annat om de inte kommer  tid. Fläska på med schematiden på förskolan istället!

• Anonym (Förnuft)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:00:01 följande:
    Det har jag också trott... Vad märkligt att man ska vara utanför dörren den tiden man sagt.. Om barnet trilskas då? Ska man komma 30 min innan hämtningstid då?
    Ta kläderna i ena handen, ungen under andra armen och gå. Man ska vara ute när schematiden är över.
  • Anonym (D)

Förskollärare möter ständigt föräldrar som tror att deras arbetsdag är viktigare än förskollärarnas arbetsdagar. Att hämta barnet 15 minuters sent ställer ofta till mer strul för förskolan än om en kontorsanställd kommer 15 min för sent till ett möte. Föräldrar saknar respekt och förståelse för förskolors verksamhet och villkor.

(Sen undrar jag över detta fenomen på fl, som TS visar prov på, att skriva "de" istället för "det"? Jag brukar inte kommentera språk men blir tokig på detta. Hur kan en vuxen, yrkesverksam person inte ha förstått skillnaden på de och det?)

• molly50
    Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:18:00 följande:

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

Men om de ringer dg varje gång du blir sen så undrar jag hur ofta det sker?

Det kan ju bli problem om en i personalen t ex ska gå hem för dagen just när din dotter ska hämtas t ex.

Det har hänt att jag har blivit sen också,men då brukar jag ringa och tala om det så länge det inte bara rör sig om typ 5 minuter och det bara är någon enstaka gång.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (....)
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:12:32 följande:
    Ta kläderna i ena handen, ungen under andra armen och gå. Man ska vara ute när schematiden är över.
    Fast schematiden slutar den tid man sagt, inte 30 minuter innan.. Alltså behöver man inte komma innan den tid man sagt.. Har jag sagt 14, kommer jag 14, inte 13.45.
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning