• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Brumma
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 08:38:57 följande:

Du skrev att det var jättebra att det inte händer så ofta att hon kommer en eller ett par timmar sen för att hämta. Jag förklarade hur det kan bli om alla föräldrar förutsätter att det är okej, bara det inte är så ofta.

Hon har inte skrivit att det är vanligt att det blir en eller två timmar sent. Och hon HAR marginaler för att det skall undvikas om allt fungerar normalt eller till och med sämre än normalt.

Om tex tågtrafiken hekt stannat eller om det är en billiga som skapar en timmes försening så är det inget som går att planera för, eller hur?

Eller anser du att hon skall åka från sitt arbete två timmar tidigare dagligen för ngt som eventuellt kan hända men gör det mycket sällan?

Man planerar inte för att komma en till två timmar försenat. Man förutsätter inye att det är ok men när det inte går att undvika så kan man liksom inte magiskt trolla så att allt fungerar som det ska... Eller?
  • Anonym (l)

Jag är på så sätt bortskämd med ett dagis som inte bryr sig alls. Kan komma och gå "som vi vill", så länge vi betalar rätt taxa... Är iofs ett stort dagis så det finns alltid ungar där.

• Anonym (Förnuft)
    Brumma skrev 2015-02-18 09:11:51 följande:
    Hon har inte skrivit att det är vanligt att det blir en eller två timmar sent. Och hon HAR marginaler för att det skall undvikas om allt fungerar normalt eller till och med sämre än normalt.

Om tex tågtrafiken hekt stannat eller om det är en billiga som skapar en timmes försening så är det inget som går att planera för, eller hur?

Eller anser du att hon skall åka från sitt arbete två timmar tidigare dagligen för ngt som eventuellt kan hända men gör det mycket sällan?

Man planerar inte för att komma en till två timmar försenat. Man förutsätter inye att det är ok men när det inte går att undvika så kan man liksom inte magiskt trolla så att allt fungerar som det ska... Eller?
    Man får fixa alternativ barnpassare, eller ta en taxi så att man kan hämta snabbt i nödfall. Det är naturligtvis inte okej att komma 1-2 timmar sent.
  • Anonym (Gd)

Men om du har ett möte så vet du ju det ingos tid? Då säger du bara til på förskolan. Har du en timanställning så har dunpappermpå det och kan meddela förskolan samma dag du behöver utökad tid, för att arbeta.

• Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 09:11:39 följande:
    Nej hon får av det som är framdukat, av personalen Om de precis står och dukar fram när jag kommer så säger de till min dotter "vill du ha en frukt/macka innan du går?"

Då känner jag att det är viktigt för dem att min dotter känner sig inkluderad i alla situationer och att hon som person och hennes känslor och upplevelser är viktigare en rutiner, det är väldigt trevligt och känns tryggt helt enkelt

Om min dotter stod ensam på gården och fick se de andra äta genom fönstret när jag kom för att hämta skulle det kännas mindre trevligt, men hursomhelst det är knappast jag som krävt att de ska göra på det viset. Ett tips på hur man som personal kan lösa det på ett trevligt sätt med hänsyn till barnet som ska gå bara, om man är intresserad av det...
    Hon skulle inte behöva se dem genom fönstret om du hämtade i tid. Barn som slutar kl 14 är inte inräknade i budgeten för de som ska äta mellanmål samma tid. Barnet ska vara hämtad från förskolan 14.
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 09:19:54 följande:

Hon skulle inte behöva se dem genom fönstret om du hämtade i tid. Barn som slutar kl 14 är inte inräknade i budgeten för de som ska äta mellanmål samma tid. Barnet ska vara hämtad från förskolan 14.

Eh jag hämtar alltid i tid eller en stund tidigare, men då kan jag vänta om de håller på med nåt. Jag har blivit sen en gång när det var storm och bron jag skulle över för att ta mig hem var avstängd. Dotterns förskola har inga speciella tider som man inte "får" hämta, om de inte är iväg på nån utflykt då förstås.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 08:53:46 följande:

Det är väl ändå självklart att det kan orsaka problem om alla föräldrar gör samma sak?

Absolut. Men att vara sen 5-6 gånger sedan maj är absolut överkomligt och inte mycker.
  • Anonym (Sandra)

På mitt barns förskola är reglerna att går barnet till 14 ska barnet gå från förskolan kl 14. Då kommer man som förälder minst 5 minuter innan! Jobbar man till kl 14 så ändrar man tiden till 14:10 etc beroende på hur lång tid det tar att ta sig dit.

Har haft barn på förskolan i 5 år och kommit sent 1 gång. Då ringde vi och talade om det.

• Anonym (pinsamt)

Är väl inte så konstigt.. gud att folk inte ens tycker det är fel att komma försent sådär ofta. Jag skulle skämmas ihjäl om jag kom 5 minuter sent.

• Duckan

Alla som så lättvindigt kommer för sent till förskolan, är ni lika ofta sena till era arbeten?
    Tycker att det är en märklig inställning många har att det är så okej att vara sen ofta.

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning