• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Anonym (pinsamt)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 10:36:20 följande:

Hör att du inte åker tåg till jobb, framför allt inte med Skånetrafiken.. Här är tågen ofta sena

Haha jag bor i sthlm så jag vet hur sena tågen kan Vara, däremot så ser jag till att åka i tid så även om tågen är sena så hinner jag. Om jag nu mot förmodan inte skulle hinna skulle jag ringa även om det handlar om 5 minuter.
  • Anonym (....)
    Anonym (pinsamt) skrev 2015-02-18 12:00:39 följande:
    Haha jag bor i sthlm så jag vet hur sena tågen kan Vara, däremot så ser jag till att åka i tid så även om tågen är sena så hinner jag. Om jag nu mot förmodan inte skulle hinna skulle jag ringa även om det handlar om 5 minuter.
    Dit där jag bor går det två tåg i timmen... Och de är ofta sena eller inställda.
  • Anonym (pinsamt)
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 12:01:33 följande:

Dit där jag bor går det två tåg i timmen... Och de är ofta sena eller inställda.

Då finns det något som heter bil. Skulle aldrig sätta mig i en sån situation. Kul för barnen liksom.
  • Anonym (....)
    Anonym (pinsamt) skrev 2015-02-18 12:04:59 följande:
    Då finns det något som heter bil. Skulle aldrig sätta mig i en sån situation. Kul för barnen liksom.
    Vi vill inte behöva köpa en extra bil när jag dessutom i princip inte har parkeringsmöjligheter vid mitt jobb och min man verkligen behöver bilen i sitt jobb.. 
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:59:18 följande:

Ingen här är förälder där jag arbetar så oroa dig inte över det.

Eran arbetssituation och bemötande mot barn och föräldrar är väl skäl till oro vare sig nån här har barn hos er eller ej?

Så ni har aldrig någon typ av avlämning när föräldrar hämtar, eller diskuterar vem som ska baka en kaka till kommande aktivitet, eller bara måste få berätta något härligt som hände under dagen? Ni har utvecklingssamtal 2 ggr per år och thats it??
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 12:09:58 följande:
    Eran arbetssituation och bemötande mot barn och föräldrar är väl skäl till oro vare sig nån här har barn hos er eller ej?

Så ni har aldrig någon typ av avlämning när föräldrar hämtar, eller diskuterar vem som ska baka en kaka till kommande aktivitet, eller bara måste få berätta något härligt som hände under dagen? Ni har utvecklingssamtal 2 ggr per år och thats it??
    Det är ingen hemlighet att det är kris inom barnomsorgen i Sverige. Det är konstigt att föräldrar inte märker av det på samma sätt som personalen. Än mer konstigt då föräldrar och barn har så goda relationer och samtalar utanför vistelsetiden. Det är många inom personalen som engagerar sig i Förskoleupproret.

Föräldrar ska gå ut genom dörren vid den tidpunkt som de har satt som vistelsetid och de förväntas komma i god tid för att hämta lugnt och tryggt.
  • nokla
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 12:18:48 följande:

Det är ingen hemlighet att det är kris inom barnomsorgen i Sverige. Det är konstigt att föräldrar inte märker av det på samma sätt som personalen. Än mer konstigt då föräldrar och barn har så goda relationer och samtalar utanför vistelsetiden. Det är många inom personalen som engagerar sig i Förskoleupproret.

Föräldrar ska gå ut genom dörren vid den tidpunkt som de har satt som vistelsetid och de förväntas komma i god tid för att hämta lugnt och tryggt.

Jo krisen inom barnomsorgen har jag mycket god förståelse för, har själv jobbat mycket aktivt med denna fråga under några år. Vad jag har noll förståelse för är när pedagoger vänder sig mot barn och föräldrar och ursäktar sig med kris och budgetargument. Det är så långt ifrån ok det kan bli, SÄRSKILT när man är medveten!
  • Anonym (Förnuft)
    nokla skrev 2015-02-18 12:24:49 följande:
    Jo krisen inom barnomsorgen har jag mycket god förståelse för, har själv jobbat mycket aktivt med denna fråga under några år. Vad jag har noll förståelse för är när pedagoger vänder sig mot barn och föräldrar och ursäktar sig med kris och budgetargument. Det är så långt ifrån ok det kan bli, SÄRSKILT när man är medveten!
    Regler är regler och barnen ska vara hämtade den tid som står på schemat. Det finns inget intresse i att inte kunna ta ut rast, eller inte kunna sluta i tid, för att föräldrar inte kommer i tid och hämtar barnen. Jobbar du gratis och utan rast?
  • Anonym (....)
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 12:27:08 följande:
    Regler är regler och barnen ska vara hämtade den tid som står på schemat. Det finns inget intresse i att inte kunna ta ut rast, eller inte kunna sluta i tid, för att föräldrar inte kommer i tid och hämtar barnen. Jobbar du gratis och utan rast?
    Var står detta skrivet någonstans, att hämtningstid är den tid man ska vara ute ur byggnaden? Och varför informerar inte alla kommuner om detta? 
  • Mrs Moneybags

Om man kommer 15 minuter sent ofta, bör man se över sina vanor. 

Det är bara att börja gå från jobbet 15 minuter tidigare, alternativt utöka tiden på dagis med en halvtimme så att man har gott om tid på sig att hämta. 

Förstår inte problemet.

Jag satte t ex en tid som var en halvtimme senare än den tid jag sa till min man (eftersom han alltid är försenad) så att jag visste att vår son inte skulle drabbas av personalens irritation mm. På det sättet hämtades han alltid i tid.

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning