• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Anonym (förälder)
    Brumma skrev 2015-02-18 01:44:02 följande:

Oj. Det låter fruktansvärt själviskt...

Varför är din tid viktigare än personalens möjlighet att planera verksamheten?

Om alla föräldrar ansåg tiden vara ungefärlig skulle det ju knappt gå att planera ngt. .

Säger du likadant till tandläkare? Advokater? Läkare?

Om jag ska till min läkaren eller advokat åker jag i god tid för att hinna. Plussar på lite i resvägen och kommer hellre lite för tidigt än för sent.

Tyvärr kan jag inte göra likadant när jag jobbar. Min arbetstid slutar kl16 oavsett om jag ska hämta barn på dagis eller inte. Sedan tar det den tid som det tar att åka från jobbet till dagiset. Det skulle ju inte hjälpa mig att sluta tidigare varje dag eftersom jag i så fall också skulle förväntas hämta mitt barn lika mycket tidigare.

Det är mycket vettigare att man som förälder i.så fall får räkna in sin resväg med god marginal när man lämnar in sina tider till förskolan. Eller att förskolan inser att barnens hämtningstider är ungefärliga och att de planerar därefter.
  • Anonym (:...*-*....:)

Var barnet 7 månader när det skolades in på dagis?

Om du på morgonen vet att du har tid hos arbetsförmedlingen till 14.00 och därför kommer bli ca 15 minuter sen så kan du väl säga det i förväg, vid lämning t.ex?

• Anonym (Förnuft)

Se det så här. Många förskolor har redan idag för mycket barn per personal. Anta att den som ska hämta sitt barn kl 11, väljer att komma 11.15. Det kan betyda att barnens lunch blir försenad, att personal inte kan ta ut rast mm. Anta att flera föräldrar gör så. Det kan handla om flera timmar med extrabarn och för låg bemanning. Är det okej att vara så självisk att man varken tänker på de som man har gett förtroendet att ta hand om sina barn men inte heller tänker på sina egna barn?

• Lavish
    BeanBag skrev 2015-02-17 21:40:07 följande:
    Bara för att man har väl tilltagen schematid betyder det ju inte att barnen spenderar TIMMAR mer än de behöver på förskolan. Man får ju faktiskt hämta före utsatt tid så även om det står 15.20 på schemat så kanske barnen hämtas 15.00 åtta gånger av tio.
    Lol, men självklart har jag marginal för 20 minuters försening. Dock är ju förseningarna ganska ofta väsentligt mer än 20 minuter.
  • Lavish
    Brumma skrev 2015-02-17 22:31:49 följande:
    Då kanske det är dags att antingen gå från arbetet en kvart tidigare eller flytta barnets tid...

En förälder som kommer försent minst en gång i veckan skapar ganska mkt onödig irritation...
    Som jag även skriver i mitt inlägg är jag absolut inte sen en gång i veckan då jag har marginaler på en kvart och mer. Men att det aldrig skulle vara mer försening än en kvart på åtta år låter inte så rimligt där jag bor. Ibland är det 1-2 timmars förseningar, ibland går trafiken inte alls, punkt slut.
  • Lavish
    Alexi skrev 2015-02-17 22:10:15 följande:
    Vi bor i Stockholm med lång resväg. Vi har sagt att våra barn hämtas senast kl  men vi hämtar alltid vid 15.30 och kanske 15.45 (två ställen) om inget oförutsett inträffar. Så man sätter ju en tid som man vet att man hinner till. Och sen kommer man i tid till den. Jag har som sagt knappt varit sen en enda gång på över fyra år trots 45-50 min resväg från jobbet.
    Men det kan väl inte vara uppskattat att meddela att du ska hämta 16.50 och sen komma 15 varje dag? Då har dom ju tagit in personal för ditt barn i onödan, och kommer dom inte vilja utreda hur det kommer sig att du påstår att du behöver personal två timmar som du inte använder varje dag, och be om dina arbetstider?
  • Anonym (:))

Förskollärarna kanske också måste åka och hämta barn på dagis?
    De har ju också en arbetstid att följa och sannolikt slutar någras arbetstid när 15-timmarsbarnen (eller hur många timmar som nu gäller på respektive förskola) slutar.

Fsk människor med egna liv, inte slavar som endast ska ta hand om andras barn.

F.ö: om ts tycker att det är "bara" att ha kommit sent 5 ggr sedan maj -då har ju personalen "bara" ringt 5ggr också. Inget att flyga i taket över, således.

• Anonym (mor)
    Babysnow skrev 2015-02-18 00:50:45 följande:

Då jag jobbar på förskola själv så vet jag att barnet vara hämtat till den tid ni talar om. Om det står kl 14 så ska ni vara utanför dörren då med ert barn. Vi får tiderna från föräldrar för att vi ska kunna planera våra scheman. Vilket tyvärr blir väldigt stökigt då extremt många föräldrar struntar att komma och hämta till den tiden de ger oss.

Vist kan saker ske på vägen och föräldrarna blir sen. Då kan de ringa. Men då man märker att det sker om och om igen så blir vi väldigt trötta på det nonchalanta beteendet.

Som förälder får man planera lite bättre i sådana fall. Det ska ej gå ut över verksamheten och andra barn.

Där jag jobbar så hinner vi knappt med alla barn just pga föräldrar som hämtar sina barn senare än vad som står. Som till t.ex mellis så skulle det gå hem 4 barn. Samt 2 personal från avd. Då skulle det varit 3 barn med en personal . Men istället blir det 1 personal och 7 barn. Tills nån från annan avd kan komma och hjälpa. Men inte säkert dom kan för de är i samma sitts. Så jag önskar att ni föräldrar tänker på varför ni kommer sent, vad konsekvenser ( mindre personal mer barn, mer risker nått sker) det blir m.m och försök skärpa er!

• Anonym (mor)
    Anonym (:)) skrev 2015-02-18 06:23:59 följande:

Förskollärarna kanske också måste åka och hämta barn på dagis?
    De har ju också en arbetstid att följa och sannolikt slutar någras arbetstid när 15-timmarsbarnen (eller hur många timmar som nu gäller på respektive förskola) slutar.

Fsk människor med egna liv, inte slavar som endast ska ta hand om andras barn.

F.ö: om ts tycker att det är "bara" att ha kommit sent 5 ggr sedan maj -då har ju personalen "bara" ringt 5ggr också. Inget att flyga i taket över, således.

• BeanBag
    Lavish skrev 2015-02-18 06:18:12 följande:

Lol, men självklart har jag marginal för 20 minuters försening. Dock är ju förseningarna ganska ofta väsentligt mer än 20 minuter.

Men LOL. :-S

Då får du ju ta till mer än 20 minuter. Jag lovar dig att förskolan hellre står med för många personal än för lite personal och det borde du som förälder också vilja. Du gör precis samma fel som många andra föräldrar, de tänker bara att det är deras barn det gäller men när många tänker som du gör så blir det ju så att det kan vara 4-5 fler barn än vad som står på schemat och det fungerar inte med bemanningen.

Vet man med sig att man kommer att bli sen så får man höra av sig så personalen kan planera utifrån det och kanske be om hjälp från en annan avdelning.
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning