• Anonym (Mammaaa)

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Jag har min dotter på dagis till kl 14 o blir jag 10 eller 15 min sen ringer dem direkt o frågar vart jag är!

Har hört från andra föräldrar att de gjort så mot dem också!

Okej om man ringer o undrar vart man är efter en 45 min 1 timma....

Tycker de är helt sjukt!!!!!

Självklart hör man av sig om man blir sen, men de få min har jag ej ringt o sagt att jag blir lite sen.....

Någon annan som varit med om liknande?

• Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning
  • Missimissi

Hos oss har de sagt att vi inte behöver ringa om vi inte är mer än 15 min sena. Bor visserligen i storstad och där fattar de att man ibland blir sen pg a kollektivtrafiken eller köer (tar mig oftast 30 min från jobbet, jag räknar alltid in en 10 min marginal när jag går) men har man otur kan det ibland ta 50 min utan att man egentligen kan förutse det.

• Anonym (Oj.)

Sättet du skriver på får mig att tro du är 15

• trilskas

Jag har dotter på förskola. Hon började augusti -14 och har sedan dess bara blivit sen att hämta 1 gång (idag!) och det pga dotterns (lillasyster) akuttid på barnmottagningen. Och då när jag förstod att jag ev inte skulle hinna hämta innan 12.15 ringde jag. Sa att jag kanske kommer i tid, kanske kommer max 15 minuter sen. Så 5 gånger sedan maj, skärp dig! Prata med AF dessutom!

• Lavish
    Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:36:42 följande:
    Hon är 1,5 år o jag har varit sen 5 gånger sen i maj!
    Okej, i så fall låter det rätt överdrivet. Om du är sen jätteofta kan man ju förstå att det är en form av diskret punktmarkering från deras sidan, men 5 gånger på nästan ett år är inte mycket. Måste ju vara mer jobb för dem att hålla på och ringa än att bara vänta lite.

Men nu vet du ju att de är knepiga på detta vis så lika bra att höra av dig själv så fort du vet att du blir ens en minut sen.
  • Anonym (eh)

Om jag skulle bli 10-15 min sen så skulle jag självklart ringa och tala om det. Nu har det hänt en gång och han är 8 år men ändå.

• Lavish
    KCL skrev 2015-02-17 20:19:31 följande:

Jag har tre barn och har haft barn på förskola de sista 8 åren. Varit sen en gång och då ringde jag.

Kan väl inte vara så jäkla svårt att lyfta på luren?

Men herregud hur är det ens möjligt? Du åker aldrig vare sig kollektivt eller bil från arbete eller annan aktivitet?

Själv bor jag i Stockholm och det händer varje vecka att det är förseningar med kollektivtrafiken. Nu blir jag inte sen varje gång för det eftersom jag har lite marginal inräknat och det är inte alltid jag som hämtar heller. 

Men en person som är beroende av färdmedel för att ta sig till och från jobb kan omöjligt vara sen endast 1 gång på 8 år om det inte är så att man tagit till med extremt stora marginaler och alltså har sina barn på dagis TIMMAR mer än vad som behövs.
  • Lavish
    KCL skrev 2015-02-17 20:19:31 följande:

Jag har tre barn och har haft barn på förskola de sista 8 åren. Varit sen en gång och då ringde jag.

Kan väl inte vara så jäkla svårt att lyfta på luren?

Men herregud hur är det ens möjligt? Du åker aldrig vare sig kollektivt eller bil från arbete eller annan aktivitet?

Själv bor jag i Stockholm och det händer varje vecka att det är förseningar med kollektivtrafiken. Nu blir jag inte sen varje gång för det eftersom jag har lite marginal inräknat och det är inte alltid jag som hämtar heller. 

Men en person som är beroende av färdmedel för att ta sig till och från jobb kan omöjligt vara sen endast 1 gång på 8 år om det inte är så att man tagit till med extremt stora marginaler och alltså har sina barn på dagis TIMMAR mer än vad som behövs.
  • KCL
    Lavish skrev 2015-02-17 21:01:35 följande:

Jag bor på landsbygden i Småland och var beroende av kollektivtrafiken under några år då jag studerade. Jag var sen en gång pga bussen som var sen och då ringde jag förskolan och meddelade det.

Mina barn behöver inte sitta timmar extra än vad som behövs, nej. Jag har 20 minuters bilväg till jobbet i dagens läge och har dragit till med en halvtimme som färdväg för att vara på säkra sidan. Jag hinner alltid inom tidsramen och kommer ofta tidigare än vad jag satt på schemat. Om det handlar om att jag har tur eller bara är duktig på att komma i tid vet jag inte

• BeanBag
    Lavish skrev 2015-02-17 21:01:35 följande:

Bara för att man har väl tilltagen schematid betyder det ju inte att barnen spenderar TIMMAR mer än de behöver på förskolan. Man får ju faktiskt hämta före utsatt tid så även om det står 15.20 på schemat så kanske barnen hämtas 15.00 åtta gånger av tio.
  • Toker

Hon är 1,5 år och du hade henne på förskolan i maj? Började hon när hon var 10 månader? Eller har jag missuppfattat något?

Jag brukar alltid meddela om jag skulle bli sen av någon anledning och som i ditt fall prata med dem före så man kan justera tiden lite. Dessutom bör du ju kanske veta åtminstone några dagar innan att ett möte är och kan förbereda förskolan INNAN?

Hör till god ton samt respekt för förskolepedagogernas arbete att meddela ang förseningar till hämtning. ..

Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning