• Brumma

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:58:07 följande:

GÅR JU INTE ATT ÄNDRA?????!

Då får du ändra tiden hos arbetsförmedlingen. Går inte det är det minsta du kan göra att meddela på morgonen och fråga om det går bra att du eventuellt blir lite sen..

Tycker det är oerhört respektlöst att behandla både personal och ditt barn såhär. Att komma försenat ngn gång för att man fastnar i bilkö eller liknande. Att bli sen när man VET att man har ett möte och att det med största sannolikhet kommer dra över på förskoletiden är enbart respektlöst.
  • Brumma
    Lavish skrev 2015-02-17 21:01:35 följande:

Men herregud hur är det ens möjligt? Du åker aldrig vare sig kollektivt eller bil från arbete eller annan aktivitet?

Själv bor jag i Stockholm och det händer varje vecka att det är förseningar med kollektivtrafiken. Nu blir jag inte sen varje gång för det eftersom jag har lite marginal inräknat och det är inte alltid jag som hämtar heller. 

Men en person som är beroende av färdmedel för att ta sig till och från jobb kan omöjligt vara sen endast 1 gång på 8 år om det inte är så att man tagit till med extremt stora marginaler och alltså har sina barn på dagis TIMMAR mer än vad som behövs.

Då kanske det är dags att antingen gå från arbetet en kvart tidigare eller flytta barnets tid...

En förälder som kommer försent minst en gång i veckan skapar ganska mkt onödig irritation...
  • Brumma
    Anonym (Mammaaa) skrev 2015-02-17 19:36:42 följande:

Hon är 1,5 år o jag har varit sen 5 gånger sen i maj!

Började hon förskolan när hon var nio månader? Går det ens?
  • Brumma
    Trubbel skrev 2015-02-17 23:20:11 följande:

Men det beror väl på hur verksamheten ser ut? På morgonen är barnen ute och leker. Vad spelar fem minuter för roll då? På eftermiddagen leker de självständigt inomhus. Vad spelar tio minuter för roll då?

Bor man i storstaden måste man flexa. Det är alltid något som gör att man blir försenad - ett pendeltåg, en buss, köer på vägen etc etc.

Dels så planeras personalen ofta efter antalet barn. Är det för många barn kvar kl 14, 15 eller vilken tid det nu är personalen går hem så fungerar det inte. Många förskollärare stannar då kvar - utan betalning -"för att inte sätta sina kollegor i skit en och stå med för många barn ensamma. Det spelar ingen roll om barnen "leker självständigt" om ngn ramlar och slår sig, ngn behöver byta blöja (eller kissar ner sig med större barn) osv. Det är en jäkla debatt om att barngrupperna är för stora - för många barn på för få personal - men det verkar inte vara så viktigt när det gäller förälderns tid och ansvar...

Dessutom så riskerar man att såra sitt barn. Barn lär sig ganska fort vilka som skall gå hem samma tid som de själva eller vad klockan skall visa när de ska gå hem (även de barn som inte kan klockan i övrigt). Går kompisen hem klockan 14 och ens egen förälder vanligtvis kommer vid samma tid så förbereder sig många barn mentalt på att de också snart blir hämtade. Och sedan kommer det ingen... barnet frågar personalen som försäkrar om att mamma/pappa kommer alldeles strax. Hur länge tycker du att det är ok att barnet står och väntar på detta "alldeles strax"? Hade föräldern lyft luren och meddelat gösen hade personalen kunnat förbereda barnet på att mamma/pappa är lite sen och barnet kan slappna av och leka lite så länge istället. .

På förmiddagen är det ofta samling, frukost, utflykter, temaarbete, sagostund osv. Det är varken rätt mot personal, ditt barn eller övriga barn att hålla sig till de tider som är satta.

Självklart händer det att man är sen. Men att vara det minst en gång i veckan är lite väl ofta. Till o med en gång i månaden... Och det GÅR att lyfta luren och meddela förändringar...

Om det "alltid" är ngt som hör att man är sen - då får man "alltid" ta lite extra tid på sig.
  • Brumma
    Bronbona skrev 2015-02-17 23:25:25 följande:

Mellan 1,5-2 år brukar man säga att "barnet är 1,5 år", dvs ett och ett halvt år.

Brukar man? Vilka är "man"?

Själv säger jag "strax över ett, ett och ett halvt och närmare två".

När barnet börjar bli lite äldre kan jag göra de avrundning du talar om (ännu några år till så pratar väl de flesta enbart om hela år och inte halva ens) men för ett så litet barn är ett halvår en tredjedel/fjärdedel av hela barnets livstid. Så nej. Jag skulle inte använda det så :)

Men det är möjligt att TS använder 1.5 ända tills dagen barnet fyller två :)
  • Brumma
    Anonym (förälder) skrev 2015-02-18 01:38:25 följande:

Jag ser på förskoletiderna som ungefärliga. Det borde personalen också göra så att de kan göra en vettig planering.

Jag menar, om man bor i en storstad och pendlar kan man ju aldrig veta hur lång tid det tar att ta sig från jobbet till förskolan. Det är ofta bilköer, tågförseningar och överfulla bussar. Dessutom kan man som en seriös arbetstagare inte alltid lämna jobbet exakt när 'arbetstiden' är slut. Det kan också vara så att det strular med ett syskon vid hämtningen någon annanstans. Eller att man oväntat måste tanka bilen på vägen.

Antingen låter förskolan föräldrarna sätta sina tider med goda marginaler gällande tiden för arbetsresor. Eller så gör de inte det och får räkna med att föräldrarna ofta blir försenade.

Oj. Det låter fruktansvärt själviskt...

Varför är din tid viktigare än personalens möjlighet att planera verksamheten?

Om alla föräldrar ansåg tiden vara ungefärlig skulle det ju knappt gå att planera ngt. .

Säger du likadant till tandläkare? Advokater? Läkare?
  • Brumma
    Anonym (förälder) skrev 2015-02-18 02:00:25 följande:

Om jag ska till min läkaren eller advokat åker jag i god tid för att hinna. Plussar på lite i resvägen och kommer hellre lite för tidigt än för sent.

Tyvärr kan jag inte göra likadant när jag jobbar. Min arbetstid slutar kl16 oavsett om jag ska hämta barn på dagis eller inte. Sedan tar det den tid som det tar att åka från jobbet till dagiset. Det skulle ju inte hjälpa mig att sluta tidigare varje dag eftersom jag i så fall också skulle förväntas hämta mitt barn lika mycket tidigare.

Det är mycket vettigare att man som förälder i.så fall får räkna in sin resväg med god marginal när man lämnar in sina tider till förskolan. Eller att förskolan inser att barnens hämtningstider är ungefärliga och att de planerar därefter.

Ah. Ni har det systemet...

Om det ofta tar längre tid än beräknat kanske det är legitimt att ta upp med förskolan att det tar längre tid än beräknat att ta sig från arbetet. Och flytta tiden ngt framåt.

Om det är ngn enstaka gång så RING.

Är det verkligen så omöjligt att lyfta luren? :)
  • Brumma
    Lavish skrev 2015-02-18 06:20:05 följande:

Som jag även skriver i mitt inlägg är jag absolut inte sen en gång i veckan då jag har marginaler på en kvart och mer. Men att det aldrig skulle vara mer försening än en kvart på åtta år låter inte så rimligt där jag bor. Ibland är det 1-2 timmars förseningar, ibland går trafiken inte alls, punkt slut.

Punkt slut?

Jag bor i en av Sveriges största städer och jag vet att det kan vara problem med kollektivtrafiken. Men konstigt nog ekar vissa föräldrar alltid vara i tid ändå. Medans vissa ofta kommer försenat. Ja, till o med de som har ungefär samma resväg...

Det är ju jättebra att du tar till marginaler så att det inte blir så ofta :)

Och jag hoppas att det är självklart för dig att ringa de gånger din marginal inte räcker ;)
  • Brumma
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 08:17:57 följande:

Vi gör det enkelt. 20 barn. 20-40 timmars försening några gånger per år. Fungerar det även att bli sen för de föräldrar som kommer sist och hämtar? Om barnet ska hem 18 så kommer föräldern 20? Tror inte det är så populärt, eller ens praktiskt möjligt för personalen att ha det så, ett par gånger per månad.

Va?

Och varför citerade du mig där? För jag förstår inte riktigt vad du ifrågasatte med mitt inlägg....?
  • Brumma
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 08:38:57 följande:

Du skrev att det var jättebra att det inte händer så ofta att hon kommer en eller ett par timmar sen för att hämta. Jag förklarade hur det kan bli om alla föräldrar förutsätter att det är okej, bara det inte är så ofta.

Hon har inte skrivit att det är vanligt att det blir en eller två timmar sent. Och hon HAR marginaler för att det skall undvikas om allt fungerar normalt eller till och med sämre än normalt.

Om tex tågtrafiken hekt stannat eller om det är en billiga som skapar en timmes försening så är det inget som går att planera för, eller hur?

Eller anser du att hon skall åka från sitt arbete två timmar tidigare dagligen för ngt som eventuellt kan hända men gör det mycket sällan?

Man planerar inte för att komma en till två timmar försenat. Man förutsätter inye att det är ok men när det inte går att undvika så kan man liksom inte magiskt trolla så att allt fungerar som det ska... Eller?
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning