• Brumma

Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning

Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 09:17:54 följande:

Man får fixa alternativ barnpassare, eller ta en taxi så att man kan hämta snabbt i nödfall. Det är naturligtvis inte okej att komma 1-2 timmar sent.

Jag har aldrig skrivit att det är "okej"..

Men om en förälder riktigt grym mig och sagt att det har fallit ner ett träd på tåget och allt är avstängt så jo, det hade jag förstått. Det är ju knappast som om det skulle hända flera gånger om året - eller ens varnar år..

Förhoppningsvis hittar föräldern ngn annan som kan hämta men alla sitter inte i en situation där de kan ringa ngn annan och be dem hämta.

Jag tycker det är viktigt att man planerar sin resväg så att man normalt aldrig skall komma försenat. Men OM det händer och det är omständigheter man inte hade kunnat förutse så har nog de flesta förståelse för det. Både förskolelärare, arbetsgivare och läkare...
  • Brumma
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 10:11:04 följande:

Nedfallna träd, arbetsolyckor mm precis när man ska hämta barnet är väldigt ovanliga händelser och det är självfallet inget man klagar på en förälder för. Är man 100 % ensam så bör man skapa kontakter så att man kan få en akut hjälp vid behov. I den här tråden låter det däremot som om det är okej att bara ignorera den påverkan som sen hämtning har på barnens vistelsetider och personalens arbetsbelastning, vilket naturligtvis är irriterande.

Ja. På en del låter det så. Men då jag är en av de som TYDLIGT markerat att det inte är ok. Att man planerar så man INTE kommer försenat och händer det ofta så PLANERAR MAN OM samt att jag skrivit hur respektlöst jag tycker att det är både mot personal, det egna barnet samt de andra barnen OCH beskrivit ganska ingående hur det kan påverka negativt att komma försenat så undrade jag varför du kände dig tvungen att påpeka det för just mig....
  • Brumma
    Anonym (....) skrev 2015-02-18 11:21:50 följande:

Fast schematiden slutar den tid man sagt, inte 30 minuter innan.. Alltså behöver man inte komma innan den tid man sagt.. Har jag sagt 14, kommer jag 14, inte 13.45.

Det beror väl på vad de har för regler på just ditt barns förskola?

På sonens har de gått ut med att barnen skall vara INOM de tider som är sagt. Dvs man kommer inte tidigare och man länkar inte förskolan senare än hämta tiden (tex 14.00)

Vill du vara på förskolan 14.00 och sedan ta på i lugn och ro får du väl sätta 14.10 som tid då. OM just er förskola har dessa regler.
  • Brumma
    nokla skrev 2015-02-18 11:23:37 följande:

Men vafan... Mina barn är iaf människor, personer. De har RELATIONER, de har folk som de vill krama hejdå, de är mitt i ett samtal, de vill känna sig kompetenta nog att själva avsluta en aktivitet, plocka undan, klä sig och gå. Jobbar du på förskola? Vilken fantastiskt pedagogisk inställning...

Då ser du som ansvarstagande förälder till att dina barn har tid att göra just det innan det är dags att lämna förskolan. Hämta tio minuter innan utsatt tid så är det väl inga problem?

Det ligger väl ändå inom ditt ansvarsområde som förälder?
  • Brumma
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 11:54:42 följande:

Låter som lustig personal som prioriterar en förälder till ett barn som har gått hem för dagen, framför de barn som de är ansvariga för.

Pratar du aldrig med personalen? Har inte förskolepersonal lov att prata med föräldrarna?

Du vet - de avvägar säkert om det passar just då eller inte...
  • Brumma
    Anonym (Förnuft) skrev 2015-02-18 12:18:48 följande:

Det är ingen hemlighet att det är kris inom barnomsorgen i Sverige. Det är konstigt att föräldrar inte märker av det på samma sätt som personalen. Än mer konstigt då föräldrar och barn har så goda relationer och samtalar utanför vistelsetiden. Det är många inom personalen som engagerar sig i Förskoleupproret.

Föräldrar ska gå ut genom dörren vid den tidpunkt som de har satt som vistelsetid och de förväntas komma i god tid för att hämta lugnt och tryggt.

Fast det beror på vad just den förskolan har för restriktioner.. Du vet - alla har inte exakt likadana regler över hela Sverige ;)

Förskolan jag har mitt barn på har den regeln. MEN om de har tid så står de gärna och byter några ord. Jag har själv arbetat på ett flertal förskolor, både i en av Sveriges största städer samt ute på landsbygden. Faktum är att vi aldrig haft den regeln du pratar om -"samma regel som de har på sonens förskola.

Så KANSKE kan det vara så att de du argumenterar med i just den härute inte har sina barn på en förskola som följer samma regler som de gör där du arbetar.. bara en tanke ;)
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 17:07:11 följande:

Inlägg 190...

Om en person i ett exempel har ett svenskt namn - antar du då att exemplet enbart gäller svenskar?

Ett amerikanskt namn?

Varför med ett (eventuellt) muslimskt namn?
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 19:56:16 följande:

Så du skiljer på barn och barn.

Själv är jag av den åsileåsikten att alla är lika värda och att alla människor oavsett bakgrund kan bli försendade.

Fast skilja på barn var ju precis det du gjorde när du reagerade över att ngn använde "osvenska" namn... Varför?
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 22:23:41 följande:

Ja, jag reagerar när man uppenbarligen skiljer på barn och barn. Svenska som osvenska. Varför inte bara använda X?

Varför?

Skulle du överhuvudtaget reagera om hon skrivit kalle och Erik?

Att kunna använda både svenska och osvenska i fulmkomligt normala vardagliga situationer är väl just precis att INTE skilja på barn och barn?

Det är DU som gör särskiljningen här - och det lite sorgliga är att du inte ens ser det...

Jag är engagerad i mänskliga rättigheter. I allas lika värde. Att INGEN skall särskiljas pga hudfärg, religion eller härkomst. Och tycker det är synd när en påtagligt engagerad människa blir så blind i "kampen" att man börjar slåss mot spöken.

Lägg kraften där den behövs istället, inte på människor som tydligt visar att de INTE skiljer på barn och barn pga härkomst.
  • Brumma
    Sweet Sofia skrev 2015-02-18 23:24:40 följande:

Om hon hade använt Kalle istället för Achmed i samma inlägg hade jag fortfarande reagerat. Det är inte namnet i sig utan det som skrivs. Hade du läst inlägget så hade du nog sätt.

Jag HAR läst inlägget. Men börjar allvarligt talat undra om du gjort det.

Det handlar om ett barn som känner sig tryggt att veta när pappa hämtar. Pappa hämtar alltid direkt efter mellanmålet. Just den här dagen blir pappa försenad och eftersom han inte hör av sig kan personalen inte förbereda barnet på att pappa är på väg, men vi hinner leka en liten stund innan han kommer.

När pappa kommer är barnet ängsligt och ledset och pappan tolkar det som att barnet inte trivs å dagis när det överhuvudtaget inte har med händelsen att göra.

Inlägget går ut på att ett barn blir orolig för att rutinen ändras. och att oron lätt kunnat undvikas om föräldern ifråga lyfte luren och meddelade förseningen.

Efter att dels ha arbetat inom förskolan i tio år innan jag bytte yrkesinriktning dels för att jag har en son som är relativt känslig så VET jag att detta är en relativt vanlig situation. Oavsett vilket namn barnet och föräldern har.

Att DU läser in ngt att reagera över får stå för dig. Men du kanske skulle ta och läsa några gånger till UTAN att ha bestämt dig redan innan vad det handlar om...
Svar på tråden Helt sjukt, dagis ringer varje gång man är 10-15 min sen med hämtning