• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • glader

Ja, vsg jag undrar också, hur mår du idag?? Hoppas det gick över och inte blev värre.

• villsågärna38

Himmel vilken natt!! Satt på toan en gång i timmen till 02.30. Och sen ville Lovisa amma 02.30, 04,30, och 06.30. Har iaf vänt nu och inte blivit värre så lindrig magsjuka trots allt. Kunnat sova på dm också. Väldigt skönt! Men den här helgen blev ju ingen höjdare direkt

• Danisen

Blockammar... men märker ingen direkt skillnad. jag har mycket mjölk men kan den va förnrunn tro?

• glader

Magisk natt här! Hedda sov från 20.30 till 07.30!!!! Knappt man tror det är normalt... Kan det vara farligt för dem att vara utan mat så länge när de är så små?  Hon vaknade till lite vid 03.30 men somnade om igen. Och idag är hon en liten solstråle

• Danisen

Jag hade tänkt donera bröstmjölk så gick in och läste på lasarettets hemsida. Blev lite besviken jag som ville hjälpa de små förtidigt födda med mjölk men men. Där står det att upp till 3 månader kan man donera, Maja är precis 3 månader nu. Står även att anledningen till upp till 3 månader är för att mjölken blir tunnare. Kanske är därför hon äter så ofta fortfarande?? Bara en tanke...

• Irma01
    Danisen skrev 2015-02-01 12:02:14 följande:

Jag hade tänkt donera bröstmjölk så gick in och läste på lasarettets hemsida. Blev lite besviken jag som ville hjälpa de små förtidigt födda med mjölk men men. Där står det att upp till 3 månader kan man donera, Maja är precis 3 månader nu. Står även att anledningen till upp till 3 månader är för att mjölken blir tunnare. Kanske är därför hon äter så ofta fortfarande?? Bara en tanke...

När du skriver det så kommer jag ihåg att jag hade en sådan period med runt just tre månader där Victor åt mer och kändes inte nöjd. Prövade ersättning men det gjorde ingen stor skillnad och efter några dagar gick det bättre igen. Verkar som om produktionen stabiliseras runt den tiden, så inget konstigt om man märker skillnad!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-01 11:24:04 följande:

Himmel vilken natt!! Satt på toan en gång i timmen till 02.30. Och sen ville Lovisa amma 02.30, 04,30, och 06.30. Har iaf vänt nu och inte blivit värre så lindrig magsjuka trots allt. Kunnat sova på dm också. Väldigt skönt! Men den här helgen blev ju ingen höjdare direkt

Usch då låter som en jobbig natt! Hur mår du nu? Ja denna helg blev ju inte som man hade tänkt sig.. Har också fått sova några timmar på förmiddagen och varit ute och gått själv med hunden i vackert vinterväder och känner mig lite piggare nu! Snart kommer våra föräldrar hit på middag så hoppas helgen slutar bra! Kram och krya på dig!
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-01 12:02:14 följande:

Jag har donerat bröstmjölk. Blev bara ett par ggr då jag också missat gränsen om 3 månader. Till mig sa de inget om att mjölken blir för tunn efter tre månader, bara att den ska ges till prematura bebisar och därför ska passa bäst. Har inte hört att mjölken skulle bli tunnare, tvärt om.

sagogrynet.wordpress.com/2011/09/13/om-brostmjolkens-fetthalt/

www.viforaldrar.se/Forsta-aret/Sa-paverkas-brostmjolken-av-det-du-ater
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-01 14:40:52 följande:

www.hd.se/lokalt/helsingborg/2014/01/08/lasarettet-vadjar-om-mer-brostmjolk/

Så säger hon som har hand om mjölkbanken på Helsingborgs lasarett.

Konstigt. Det är ju pga att ersättningen är för hårdsmält man inte ger den. Fick uppfattningen att det var precis tvärt om då jag hade kontakt med KS. Läste den här artikeln också, intressant. Även om det verkar som att de stora skillnaderna visar sig om man ammar ett år eller längre.

pediatrics.aappublications.org/content/116/3/e432.full

Tror iaf inte du ska vara orolig för din mjölk. Den är säkert inte för tunn men kan ju vara så att du har stor volym och att hon blir mätt "för snabbt". Fortsätt blockamma!! Och sen kan det ju även va en fas som går över som för Irma. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015