• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2015-01-30 14:57:49 följande:
    Vad himla skönt för dig glader, att ni har ett sådant lätt barn!

Här är det verkligen inte lätt och funderar på om vad långvarig sömnbrist kan göra med en, hoppas att man får återhämta sig snart!
    Lätt och lätt?! Alla barn har väl sina cykler. Men visst om man generaliserar grovt så är barn uppfödda på ersättning mer nöjda och äter mer sällan ja. Blir det för tufft med amningen kan man ju alltid gå över till ersättning och se om det blir skillnad på ens eget barn. Bara en tanke...
  • Jenkis

Efter tre bättre nätter har det varit extremt tätt mellan amningarna igen. 1,5 h bara... Tycker man klarar 2 h intervaller, för då får man alla fall sova en timme i stöten, men såhär blir det 30-45 min bara...

Kanske skall testa om han tål mjölk den hårda vägen. D.v.s. ge honom ersättning på kvällen/natten...

Har gjort på precis samma sätt som natten innan. Gett honom bröstet med en timmes intervall några timmar innan läggdags och blockammat. I förrgår sov han tre timmar första passet och igår en timme... Han äter verkligen hungrigt dessutom, så det är inte bara snutta som gäller.

Mysko.

Lilla plutten väger nästan 7 kilo nu och är 15 v på måndag. Det är tydligen krävande att bli stor kille

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-31 03:27:54 följande:
    Usch va jobbigt!! Stackars er! Om hon har ont i magen brukar det vara bra att bära upp och ner på underarmen men det vet du säkert. Håll till i mörkt sovrum också för att minska på stimuli, kan öka chansen att lugna henne då man lätt annars överstimulerade då man tröstar. Jag hade helt slutat med mjölkprodukter om jag var du. Låter som kolik. Testa, du har inget att förlora!! Strikt mjölkfri kost i två veckor.

Kram
    Ja, tigergreppet lugnar lite för stunden men hjälper inte tyvärr. Tänkte också att jag ska sluta med mjölk. Vi har det mörkt då vi alla gick och lade oss när hon somnade första gången. Det märkliga är att hon inte haft problem med magen på ett bra tag nu. Hon somnade till slut vid 2:30 och vaknade 7:00, jag sov till 6:30, tre timmar för mig är en lyx och det känns mycket bättre. Hon sover alltid längre när pappa sover med henne och jag i ett annat rum. Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-01-31 05:02:15 följande:
    Tycker så synd om er!! smile4.gif

Har du testat magmassage? Flera gånger om dagen behöver man göra det, gärna i samband med blöjbyte. Värme på magen tex varma handdukar kan hjälpa. Har ni pysventil? Den kan hjälpa om hon har svårt att få ut gaserna vilket det verkar som då hon har ont när hon ska fisa. Hedda hade också det, kved och vred sig när det skulle komma något.

Och som vsg säger, kanske testa mjölkfritt? Du får dock ha tålamod, dröjer ju några dagar innan det verkar..

Styrkekramar!
    Inte testat magmassage vid varje blöjbyte, bara när hon har ont, tack ska börja med det. Vi har använt Windi, tycker inte att det hjälper. Igår när vi hade det stelnade hon till och krampade en kort stund, det var fruktansvärt tokläskigt, så vågar inte använda den igen. Ska det vara våta varma handdukar? Hon fryser så lätt så kan tänka mig att hon blir kall fort när hon får vått på sig, hon blir alltid ledsen efter varmt bad. Kram
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-01-31 06:23:11 följande:
    Testa pysventil..Sen läste jag någonstans att dom kan få ont i magen av dom oljebaserade d-dropparna.Ska finnas vattenbaserade på apoteken..Charlie verkar också ha ont i magen emellanåt.Men mest på em och verkar absolut inte ens vara i närheten av att ha så ont som Alice.Men jag tänkte faktiskt byta iaf,se vad som händer.

Hoppas du fått sova lite inatt iaf <3
    Tack, vi bytte till vattenbaserade för ngn månad sedan. (Dessa ska förvaras i kylskåp så att du vet) Tre timmars sömn räcker för mig :) kanske kan jag sova ngn mer timme men nu börjar väl täppan också. Fattar inte varför hon inte blir så täppt när hon sover med sambon eller om han inte märker det.. Nu ska jag sova med henne, känns som mitt i natten nu :) Kram
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-31 06:50:11 följande:
    Har hört det med + hört att det är konserveringsmedlet de reagerar på. Samma i både vatten och olja. Jag köpte magdropparna med d-vitamin i stället. De är samma olja som magdropparna utan d, men inget konserveringsmedel.
    Förlåt, förstår inte. Vilken sort ska man ha, vill testa allt. Finns det en kombo utan konserveringsmedel?
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-31 07:04:01 följande:

Efter tre bättre nätter har det varit extremt tätt mellan amningarna igen. 1,5 h bara... Tycker man klarar 2 h intervaller, för då får man alla fall sova en timme i stöten, men såhär blir det 30-45 min bara...

Kanske skall testa om han tål mjölk den hårda vägen. D.v.s. ge honom ersättning på kvällen/natten...

Har gjort på precis samma sätt som natten innan. Gett honom bröstet med en timmes intervall några timmar innan läggdags och blockammat. I förrgår sov han tre timmar första passet och igår en timme... Han äter verkligen hungrigt dessutom, så det är inte bara snutta som gäller.

Mysko.

Lilla plutten väger nästan 7 kilo nu och är 15 v på måndag. Det är tydligen krävande att bli stor kille smile1.gif

Det finns ersättning som man kan beställa på apoteket utan recept. Nan HA, färdigblandad, 12 x 200 ml för 144 kr. Denna är för känsliga magar (om du vill börja med det) annars finns det Nan sensitive men den får man blanda själv, lite krångligt och tidskrävande.. Kram
  • Kelsson1

Går bra för mig just nu (NOT)
    Förkyld o kan därför inte sova om nätterna o igår ramlade jag på väg till jobbet o har nu gips (slog ut en pytte liten flisa i vristen men oj vad ont det gör). Så kommer inte bli många kommentarer från mig innan det gör mindre ont att skriva...

• Hoppfulla Fia

Har läst lite och lider med er som har barn med magont. Vi har varit väldigt förskonade från detta, peppar peppar

Här är Olle kvar i sin fas. Han blir jätte lätt arg och ledsen, bröstet funkar inte som tröst och det ända som är riktigt bra är att vars uppe och gå runt med honom mot axeln eller sitta och gunga honom i famnen. I början var det bara på kvällarna men i går vart han väldigt upprörd och ledsen även på fm och idag kom dråpslaget, han vart lika dan på första vakna passet. Vilket brukar vara det pass på dagen som han är som allra gladast. Känner att jag börjar få lite lätt panik. I början led jag med honom, å det gör jag ju fortfarande, men jag börjar tappa orken. Har fått ont i ryggen och i ena armen/axeln av allt bärande och 90% av tiden funkar i sjal/sele. Hans pappa har tyvärr jobb hela helgen så jag har ingen avlastning. Ska ringa min mamma å se om hon vill komma å hålla oss sällskap å fixa med mat och sånt för jag hinner inte laga när han ruttnar så fort. Om man ska de till faserna och hur de ligger borde han vara ur den innan eventsfasen men det stämmer ju verkligen inte. Eller är det här den nya lilla Olle ;-(

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015