• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • johjen

Tuff natt här, bortskämd med några veckors relativt ok nätter det senaste så lite knäckt nu.. Adam vaknat var tredje timme, första gången hade jag sovit 1,5 h orkade inte vänta på att han skulle amma färdigt, somnade vaknade efter 1,5 h att jag låg konstigt och händerna bortdomnade, la över Adam i hans säng, han vaknade efter 1,5 h och så fortsatte det hela natten.. Får sova en sväng i em em!

• Hoppfulla Fia

Den feta mjölken: enlig kvinnan som var här å hjälpte mig från mamningshjälpen (hon jobbar dom BM) så kommer den feta mjölken i vågor under hela amningen men det blir mer fett mot slutet. Och om barnet ammar effektivt och man inte har jätte mycket mjölk så ska de få i sig tillräckligt av den fetare mjölken på ca 10min.

Jenkis: jag har ingen speciell tid men har börjat erbjuda det jag slutade med först och sen det andra. Om han ammar flera gånger inom korttid kommer det ju inte så mycket ur det bröstet som jag ammade sist, men då vet jag ändå att han ätit klart det. Jag fick ju mjölkstockning så det känns skönt att veta för den skulle också. Om det skulle ta flera timmar t.ex på natten, då han äter mindre och alltid bara ett bröst, erbjuder jag ju det nys bröstet. Annars blir ju det sprängfullt. Långt och kanske rörigt svar men jag går rätt mycket på känsla, hihi. Kram

• Hoppfulla Fia

Jag har aldrig upplevt att Olle blivit gasig i samband med diarrén eller haft ont i magen. Så om något av det jag skrivit har uppfattats som att de blir gasiga av den tunnare mjölken så är det inte det jag menat. Har ingen erfatenhet och har inte läst att det skulle vara så

• Irma01

Hej,

När det gäller diskussioner om våra män och sambo så vill jag bara säga att jag inte för en sekund har tänkt att någon av era män inte är en bra pappa!! Samma här, min man är verkligen underbar med Victor. Det jag som jag tycker är svårt, precis som många har sedan instämt i är kommunikationen och att få de att förstå hur det är för oss. Hoppas verkligen ingen har tagit illa vid!

Min man var underbar i natt och i morse, jag har lyckats bli förkyld och var väldigt trött i natt, han tog Victor alla gånger (och jag behövde bara amma), tog honom när han vaknade halv sex och jag fick sova till 8. Känner mig bättre, även om förkylningen inte är borta än.
    Så att de är fantastiska pappor tror jag vi alla är överens om, det är som sagt mer kommunikationen och förståelse som jag önskar skulle vara mer direkt från hans sida. Det blir dessutom extra känslig när jag är trött och min tålamod inte är den vanliga (den är ju redan kort i vanliga fall...)

LELLE 75: Låter verkligen tufft. Som några skrev, har du försökt att undvika lök, kaffe, kål, bönor, linser osv? Om du gör det och det inte hjälper, kanske dags att prova att ta bort mjölken ur din kost, hon kanske reagerar på det?

När det gäller den tunna/feta mjölken skulle jag prova blockamning som Johjen nämnde om du är osäker på om hon får i sig den feta mjölken. 

JOHJEN: känner igen den typ av natten, för oss var det verkligen typiskt under Event fasen. Varann timme, och mycket mer orolig sömn än vanligt. Dock inte varje natt. Hoppas ni får en mildare variant.

HOPPFULLA FIA: skönt att du har hittat en egen variant, som fungerar för Olle och er!

VSG: Hoppas ni alla mår bättre nu och att Lovisa är pigg och frisk igen.

Kram på er!

• Hoppfulla Fia
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-30 08:26:29 följande:

Jag har aldrig upplevt att Olle blivit gasig i samband med diarrén eller haft ont i magen. Så om något av det jag skrivit har uppfattats som att de blir gasiga av den tunnare mjölken så är det inte det jag menat. Har ingen erfatenhet och har inte läst att det skulle vara så

Nu har jag läst att det kan vara så. Mitt problem har inte varit att jag har haft förmycket mjölk utan att Olle troligtvis blev magsjuk och åt dåligt och inte kom åt den fetare mjölken pga av det.
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-30 09:04:08 följande:

Hej,

När det gäller diskussioner om våra män och sambo så vill jag bara säga att jag inte för en sekund har tänkt att någon av era män inte är en bra pappa!! Samma här, min man är verkligen underbar med Victor. Det jag som jag tycker är svårt, precis som många har sedan instämt i är kommunikationen och att få de att förstå hur det är för oss. Hoppas verkligen ingen har tagit illa vid!

Min man var underbar i natt och i morse, jag har lyckats bli förkyld och var väldigt trött i natt, han tog Victor alla gånger (och jag behövde bara amma), tog honom när han vaknade halv sex och jag fick sova till 8. Känner mig bättre, även om förkylningen inte är borta än.

Så att de är fantastiska pappor tror jag vi alla är överens om, det är som sagt mer kommunikationen och förståelse som jag önskar skulle vara mer direkt från hans sida. Det blir dessutom extra känslig när jag är trött och min tålamod inte är den vanliga (den är ju redan kort i vanliga fall...)

LELLE 75: Låter verkligen tufft. Som några skrev, har du försökt att undvika lök, kaffe, kål, bönor, linser osv? Om du gör det och det inte hjälper, kanske dags att prova att ta bort mjölken ur din kost, hon kanske reagerar på det?

När det gäller den tunna/feta mjölken skulle jag prova blockamning som Johjen nämnde om du är osäker på om hon får i sig den feta mjölken. 

JOHJEN: känner igen den typ av natten, för oss var det verkligen typiskt under Event fasen. Varann timme, och mycket mer orolig sömn än vanligt. Dock inte varje natt. Hoppas ni får en mildare variant.

HOPPFULLA FIA: skönt att du har hittat en egen variant, som fungerar för Olle och er!

VSG: Hoppas ni alla mår bättre nu och att Lovisa är pigg och frisk igen.

Kram på er!

Håller med dig! Så har inte jag tänkt heller och har inte trott att du gjort det heller Va gulligt att han ställde upp så i natt och fy för att bli förkyld. Inte kul alls!! Krya på dig!! Och hoppas att resten av familjen klarar sig.

Lovisa hade lite magknip igår kväll och grät till och från, sen kom en avgrundsbajs som inte var av denna världen och sen dess har det inte varit mer. Sovit bra i natt med. Så skönt! Storasyster är ett glatt yrväder igen så där är det tillbaka till det normala

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-30 08:06:23 följande:

Tuff natt här, bortskämd med några veckors relativt ok nätter det senaste så lite knäckt nu.. Adam vaknat var tredje timme, första gången hade jag sovit 1,5 h orkade inte vänta på att han skulle amma färdigt, somnade vaknade efter 1,5 h att jag låg konstigt och händerna bortdomnade, la över Adam i hans säng, han vaknade efter 1,5 h och så fortsatte det hela natten.. Får sova en sväng i em em!

Va jobbigt! Usch! Hoppas du får sova idag och inte har för ont i dina händer. Är de bättre nu med dem?

Lovisa hade lite strul med magen igår men somnade sen vid 21.30 (efter att nästan sovit hela dan, var bara vaken nån tim på kvällen och 1-2 tim på dan) . Hon sov till 00.30, ammade 10 min och sov till 07!! Och är sitt vanliga glada jag idag och inga avgrundsfisar He, he!!

Hoppas att ni får en bra dag!

Kram
  • Danisen

Ööh jag börjar bli måttligt trött på att aldrig få sova. Hon äter mest hela tiden dygnet runt. Ibland får jag max 3h i sträck ett pass på natten. Kroppen skriker om att få sova iaf 4h. De fåtal nätterna som jag fått det fungerar jag så himla mycket bättre. Första passet är det längsta på natten. Lagom till jon ätit färdigt och somnat lägger jag ner henne sen får jag sova ca 1-1,5 som max till nästa gång. Trodde att hon ökade produktionen av mjölken och sen började äta som innan igen. Men hon äter fortfarande lika ofta sedan flera veckor tillbaka?? Jag har mjölk, men är osäker på om hon blir riktigt mätt?? Eller det är så det ska vara?

• villsågärna38
    Danisen skrev 2015-01-30 10:52:47 följande:

Ööh jag börjar bli måttligt trött på att aldrig få sova. Hon äter mest hela tiden dygnet runt. Ibland får jag max 3h i sträck ett pass på natten. Kroppen skriker om att få sova iaf 4h. De fåtal nätterna som jag fått det fungerar jag så himla mycket bättre. Första passet är det längsta på natten. Lagom till jon ätit färdigt och somnat lägger jag ner henne sen får jag sova ca 1-1,5 som max till nästa gång. Trodde att hon ökade produktionen av mjölken och sen började äta som innan igen. Men hon äter fortfarande lika ofta sedan flera veckor tillbaka?? Jag har mjölk, men är osäker på om hon blir riktigt mätt?? Eller det är så det ska vara?

Usch va jobbigt Danisen!! Förstår att du är helt slut!! Hur ofta ammar hon och hur länge på varje bröst? Ett åt gången eller båda? I perioder kan det ju va så men hon är ju lite större nu så tycker det låter som att det borde lätta lite. Hur gammal är hon? Kan det vara Eventfasen som spökar? Den är i jobbig för många. Ibland är det ju ett problem att man har för mkt mjölk också, läs i länkarna ovan. Är det nåt du känner igen? Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015