• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2015-01-29 22:36:26 följande:
    Prövade också att bada för det älskar hon, men det måste gjort väldigt ont i stackars magen för inte ens det hjälpte. Tyvärr så har hon fortsatt att skrika under kvällen förutom då hon har somnat, hoppas att det blir bättre snart. Hur långt uppehåll hade ni från minifom och hur lång tid tog det innan hon blev bra igen?
    Stackars dig Lelle! Du har det verkligen tufft!
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-29 23:31:43 följande:

Ngn som vet hur länge man måste amma för att den feta mjölken ska komma?

Den kommer alltid i slutet på varje bröst. Det varierar från kvinna till kvinna och även från bröst till bröst. Därför man ska amma till bebisen själv släpper bröstet. Om man har mycket mjölk så kan det vara bra att blockamma för då kan bebis bli mätt pga att magen blir full redan av den tunna mjölken. Om man inte har mycket mjölk eller om bebis redan verkar till freds så behöver man inte blockamma eftersom det minskar volymen lite på samma sätt som att byta bröst varje gång och amma ofta ökar volymen. Man får testa sig fram. Om bebisen har grönt bajs så kan det bero på att den får i sig bara den tunnare mjölken. Grönt bajs är bebisens variant av diarre dvs att maten går för snabbt genom magen. Så länge som bajset är gult så kan det vara både tunnt och grynigt, fortfarande helt normalt. Allmänt gasig bebis kan ju också bero på vad mamma ätit t ex lök, kål, koffein, choklad, starka kryddor osv. Googla på blockamning så får du upp lite intressanta texter

Kram
  • Jenkis
    Tack villsågärna för tips om sulky! Skönt att livet börjar återgå till det normala där hemma för er!

Irma, du är inte ensam! Bra idé om separat väckarklocka! Här blev det så gnälligt när vi delade sovrum (sambon, inte sonen...) så sambon har sovit i eget rum sedan W var tre veckor. Det är enklare att ta hela nattansvaret än att höra gnäll och stön....

Här får sambon ta W så fort han inte jobbar. När han är hemma ansvarar jag bara för amning. Resten får han ta. De veckor han jobbar morgonskift får han egentid från kl.18 eftersom W nattas av mig då. De veckor han jobbar kvällsskift har han ingen egentid alls om han inte sitter uppe på natten när han kommer hem. Vi fick börja göra såhär eftersom jag höll på att klappa ihop för en dryg månad sedan. Orkade inte ha ansvaret dygnet runt sju dagar i veckan.
  • Jenkis
    Kelsson1 skrev 2015-01-30 06:54:04 följande:

Tänkte på att jag fick min man låta som han inte var en bra pappa vilket han är. Efter pappaledigheten har han tagit nästan allt ansvar för dottern är så otroligt pappig av sig , krävdes bara en liten inkörningsperiod för honom

Nejdå! Men de måste ju köras in som sagt Du ser ju vad min stackars sambo får stå ut med i inlägget ovan.
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-30 06:57:27 följande:

Har hittat olika info om det. Allt från 15 min till 25 min. Ibland kan man läsa att det inte går att säga för att det är olika från gång till gång.

W suger alltid som besatt i ca 10 min sen vill han inte ha mer. Har rapat, tagit paus och försökt igen på samma bröst för att han skall bli mer mätt på feta mjölken, men han är inte intresserad. Har sällan grönt bajs, inte ont i magen, sällan gaser, har slutat med Minifom, så på något sätt verkar han få i sig en del av den feta mjölken alla fall.

Det kan lika gärna vara fem minuter. Varierar från kvinna till kvinna och från bröst till bröst. Sen beror det ju även på bebisens sugteknik. Ju längre man ammar (fler månader) desto fetare blir också mjölken. Större barn ammar kortare

Om du tror att du har stor mjölkvolym och att han inte verkar stå sig så länge på mjölken så testa att blockamma dvs amma t ex 2-4 timmar per bröst. Det kan ju isf bli 2-3 ggr på samma bröst.

Kram
  • villsågärna38

Tänkte på att jag fick min man låta som han inte var en bra pappa vilket han är. Efter pappaledigheten har han tagit nästan allt ansvar för dottern är så otroligt pappig av sig , krävdes bara en liten inkörningsperiod för honom

Känner igen det där Efter inkörningsperioden blev det pappigt här med. Eller ja både pappigt och mammigt. Så skönt
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-29 23:10:44 följande:

Har haft en toppen bra kväll med Olle. Sket i att försöka amna tillsömns och satt istället och vaggade honom på pilatesbollen å söng. När han somna la jag ner honom och då vaknade han tog ena bröstet å somnade. När jag skulle gå upp vaknade han till och tog andra bröstet. Efter det sov han nästan 3h utan mig bredvid vilket aldrig hänt. Kändes så jävla bra att inte bråka om brösten sov vi gjort ett par 3 dagar nu.

Tänkte på amningen som ni skrivit om. Olle blir 13 veckor på söndag och ammar minst 8 gånger per dygn. Vissa längre pass och på natten flera jätte korta. Ett annat bra sätt om man vill att de ska få isig mer av fetmjölken är att amma samma bröst 2gånger i rad eller fler. Jag gör så med Olle nu efter att han hade blivit lös. Nu är han nästan helt som vanligt. Kan vara pt det lösa hållet någon gång per dygn. Prövade att ändra kosten också men det som funka var att ge samma bröst flera gånger. Kanske lan vara värt att prova. Nu ska jag och Olle sova. Go'natt på er och era små gryn och hoppas ni vaknar pigga och glada i morgon. Kram

Va härligt Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-29 22:36:26 följande:

Prövade också att bada för det älskar hon, men det måste gjort väldigt ont i stackars magen för inte ens det hjälpte. Tyvärr så har hon fortsatt att skrika under kvällen förutom då hon har somnat, hoppas att det blir bättre snart. Hur långt uppehåll hade ni från minifom och hur lång tid tog det innan hon blev bra igen?

Usch va jobbigt Lelle! Kram
  • lelle75

Tänkte på att jag fick min man låta som han inte var en bra pappa vilket han är. Efter pappaledigheten har han tagit nästan allt ansvar för dottern är så otroligt pappig av sig smile1.gif , krävdes bara en liten inkörningsperiod för honom smile1.gif

Jag känner likadant och förstår vad du menar. Alice pappa är verkligen underbar. För min del handlar det mest om att jag inte har samma tålamod att förklara saker när man är trött, vill att han ska fatta allt på en gång. Man får ju ingen tid till att prata heller som tidigare. Speciellt i veckan har han varit väldigt rar och skickat fina, peppande sms som gör att man orkar lite mer. Så fort han kommer hem från jobbet så tar han hand om henne, behöver inte säga ngt, det går på rutin, han fattar att jag behöver avlastning. Skulle aldrig klara mig utan honom, att be honom flytta var bara ett utmattningssyndrom :)
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-30 06:59:32 följande:
    Stackars dig Lelle! Du har det verkligen tufft!
    Tack, inatt somnade hon vid 1:00 till slut så att hon kunde sova själv och då släppte nog magsmärtan helt, då var jag bara glad över att hon inte hade ont i magen mer.

Nästäppan kvarstår, får vända på henne ständigt. Men kommit på att när jag stoppar in lillfingret när hon ligger på sidan så kan hon inte vrida sig och jag somnar med fingret inne i henne, lite framsteg :)
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015