• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Danisen

Som sagt jag delar upp hennes d droppar på 2 varje dag. Just p.g.a hon får ont i magen om hon får alla 5 på en gång. Prova dela upp det.

Jag har kört 3 amningar/bröst nu sen igår em. I natt fick det bli 2/bröst. Fick gå upp och handmjölka i natt på mitt krångelbröst lagom road med tröttmössan på haha

• johjen
    Kelsson1 skrev 2015-01-31 08:41:51 följande:

Går bra för mig just nu (NOT)

Förkyld o kan därför inte sova om nätterna o igår ramlade jag på väg till jobbet o har nu gips (slog ut en pytte liten flisa i vristen men oj vad ont det gör). Så kommer inte bli många kommentarer från mig innan det gör mindre ont att skriva...

Stackars dig! Hoppas du mår bättre snart!
  • johjen

Stämmer in i klagotåget om en jobbig natt.. Adam sov först tre timmar sen var det amning varannan timme.. Försökte sova lite på morgonen men gick inte. Bara gilla läget och försöka hitta tid för sömn någon annan tid. Kram på er!

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-31 07:39:26 följande:

Inte testat magmassage vid varje blöjbyte, bara när hon har ont, tack ska börja med det. Vi har använt Windi, tycker inte att det hjälper. Igår när vi hade det stelnade hon till och krampade en kort stund, det var fruktansvärt tokläskigt, så vågar inte använda den igen. Ska det vara våta varma handdukar? Hon fryser så lätt så kan tänka mig att hon blir kall fort när hon får vått på sig, hon blir alltid ledsen efter varmt bad. Kram

Jag gör babymassage med babyolja. Inga blöta handdukar, hon blir ju kall då. Viktigt att göra rätt. Ha instruktioner (googla) eller gått kurs (vi fick en på mammagruppen) för om man gör fel så masserar man inte ut gaserna utan tvärt om. Hoppas det hjälper! Annars tycker jag mjölkfritt pronto och ger du även ersättning så måste du ge mjölkfrit sådan också såklart. Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-31 08:51:06 följande:

Har läst lite och lider med er som har barn med magont. Vi har varit väldigt förskonade från detta, peppar peppar

Här är Olle kvar i sin fas. Han blir jätte lätt arg och ledsen, bröstet funkar inte som tröst och det ända som är riktigt bra är att vars uppe och gå runt med honom mot axeln eller sitta och gunga honom i famnen. I början var det bara på kvällarna men i går vart han väldigt upprörd och ledsen även på fm och idag kom dråpslaget, han vart lika dan på första vakna passet. Vilket brukar vara det pass på dagen som han är som allra gladast. Känner att jag börjar få lite lätt panik. I början led jag med honom, å det gör jag ju fortfarande, men jag börjar tappa orken. Har fått ont i ryggen och i ena armen/axeln av allt bärande och 90% av tiden funkar i sjal/sele. Hans pappa har tyvärr jobb hela helgen så jag har ingen avlastning. Ska ringa min mamma å se om hon vill komma å hålla oss sällskap å fixa med mat och sånt för jag hinner inte laga när han ruttnar så fort. Om man ska de till faserna och hur de ligger borde han vara ur den innan eventsfasen men det stämmer ju verkligen inte. Eller är det här den nya lilla Olle ;-(

Babygym, skallra, promenera med vagnen, sitta med honom i knäet lutad mot dina lår?? Inget som funkar? Är han förkyld? Om de får ont i öronen så gråter de t ex då de ligger ner. Magont? Tror annars du kan vara säker på att det bara är en fas av nåt slag. Lovar att det inte är nya lilla Olle!!

Kram vännen

Ps. När var hans BF-datum? Hur många veckor är han beräknat från det?
  • linnea83
    Jenkis skrev 2015-01-31 06:50:11 följande:
    Har hört det med + hört att det är konserveringsmedlet de reagerar på. Samma i både vatten och olja. Jag köpte magdropparna med d-vitamin i stället. De är samma olja som magdropparna utan d, men inget konserveringsmedel.
    Vilka droppar är det?
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-31 09:37:31 följande:

Stämmer in i klagotåget om en jobbig natt.. Adam sov först tre timmar sen var det amning varannan timme.. Försökte sova lite på morgonen men gick inte. Bara gilla läget och försöka hitta tid för sömn någon annan tid. Kram på er!

Usch va jobbigt!! Kollade precis i boken efter gnällig morgon med lilla Lovisa. Hon blir 17 veckor på måndag om man beräknar från BF. Det är ett stort åskmoln över just v 17 (syns inte alls lika bra i appen, det är ju förenklat där) men som sagt. Mitt i värsta delen av Eventfasen nu De är ju väldigt lika i ålder hon och Adam så härda ut!! Lovisa sover länge pass på natten som tur är men vill däremot sova med mig nu. Jag har ju inga onda händer så det funkar bra för mig men säkert närhetsbehov som spökar.

Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-31 07:04:01 följande:

Efter tre bättre nätter har det varit extremt tätt mellan amningarna igen. 1,5 h bara... Tycker man klarar 2 h intervaller, för då får man alla fall sova en timme i stöten, men såhär blir det 30-45 min bara...

Kanske skall testa om han tål mjölk den hårda vägen. D.v.s. ge honom ersättning på kvällen/natten...

Har gjort på precis samma sätt som natten innan. Gett honom bröstet med en timmes intervall några timmar innan läggdags och blockammat. I förrgår sov han tre timmar första passet och igår en timme... Han äter verkligen hungrigt dessutom, så det är inte bara snutta som gäller.

Mysko.

Lilla plutten väger nästan 7 kilo nu och är 15 v på måndag. Det är tydligen krävande att bli stor kille

Usch va jobbigt. Stackars dig!! Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015