• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • linnea83

Har lagt ut en bild i bildtråden :).Hade bestämt att inga bilder ska läggas ut (inte på fb eller så heller).Men kunde inte låta bli då jag fick första skrattet på bild i morse.Det är ju dom stunderna som väger upp dom dåliga dagarna/nätterna :).Kanske gör det er dag lite lättare som haft tuffa nätter <3.

• Danisen

Jag har gått babymassage nu precis. Min bvc sköterska sa att det viktigaste var att göra rörelserna medsols eftersom tarmarna går så. Inte rörelsen i sig som är viktig. Eller rörelserna neråt går ju inte att göra fel på . De på 1177 har vi gjort och någon mer rörelse som man säger I L(OVE) U när man gör den är svår att förklara här.

• Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-01-31 09:57:53 följande:

Babygym, skallra, promenera med vagnen, sitta med honom i knäet lutad mot dina lår?? Inget som funkar? Är han förkyld? Om de får ont i öronen så gråter de t ex då de ligger ner. Magont? Tror annars du kan vara säker på att det bara är en fas av nåt slag. Lovar att det inte är nya lilla Olle!!

Kram vännen

Ps. När var hans BF-datum? Hur många veckor är han beräknat från det?

Hade missat att det var från BF. Då är han 13 veckor och 4 dagar. Nej, tror väl inte heller att det här är nya Olle för då tror jag att jag går tillbaks till jobbet på måndag, hihi. Allt funkar en kort stund men det är jätte skört. Det känns som om mista lilla felsteg från mig eller någon av hans leksaker så blir han helt förstörd. Han tröttnar på allt jätte snabbt ca 5 min, max 10. Tror verkligen inte att han har ont någon stanns eftersom det blir bra bara han får vara hos oss och framförallt mig. Han sover ok på nätterna liggandes och tar sig inte på öronen eller så. Han ligger inte och snor sig å gnäller som han gör de få gånger han har magont. Lite lite snorig är han till och från och har varit sen innan jul men han andas utan problem och blir han lite täppt så har vi spolat rent med koksalt och då har det släppt. I morse var han glad ca 20 min och sen fick jag gå runt i 1h innan han tog bröstet medan jag gungade på bollen. Han ville inte ta tutten som vanligt i famnen eller liggande utan började härja och sen gråta. Nu ligger han å sover sedan 1h med tutten i munnen. Törs inte ta bort den för då börjar han gny . Jag vet inte hur jag ska orka, hahaha. Tänk om det kommer vara så här i 6vevkor till.
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-01-31 10:10:59 följande:

Usch va jobbigt!! Kollade precis i boken efter gnällig morgon med lilla Lovisa. Hon blir 17 veckor på måndag om man beräknar från BF. Det är ett stort åskmoln över just v 17 (syns inte alls lika bra i appen, det är ju förenklat där) men som sagt. Mitt i värsta delen av Eventfasen nu De är ju väldigt lika i ålder hon och Adam så härda ut!! Lovisa sover länge pass på natten som tur är men vill däremot sova med mig nu. Jag har ju inga onda händer så det funkar bra för mig men säkert närhetsbehov som spökar.

Kram

Ja Adam blir 17 veckor nästa fredag utifrån BF så vi kan hoppas att hans värsta period redan är här! Allt är ok så länge jag ger honom min odelade uppmärksamhet på dagen men vill nu äta mer på natten och håller mig vaken. Kl 5 i natt var jag tvungen att gå upp oxh dricka två stora glas vatten, kände mig helt uttorkad! Igår sov jag en stund på eftermiddagen och får försöka hitta andra tider att ta igen lite sömn. Men 4 h i rad kan jag bara drömma om på ett tag. Vad gör du när Lovisa gnäller? Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-31 10:44:11 följande:

Hade missat att det var från BF. Då är han 13 veckor och 4 dagar. Nej, tror väl inte heller att det här är nya Olle för då tror jag att jag går tillbaks till jobbet på måndag, hihi. Allt funkar en kort stund men det är jätte skört. Det känns som om mista lilla felsteg från mig eller någon av hans leksaker så blir han helt förstörd. Han tröttnar på allt jätte snabbt ca 5 min, max 10. Tror verkligen inte att han har ont någon stanns eftersom det blir bra bara han får vara hos oss och framförallt mig. Han sover ok på nätterna liggandes och tar sig inte på öronen eller så. Han ligger inte och snor sig å gnäller som han gör de få gånger han har magont. Lite lite snorig är han till och från och har varit sen innan jul men han andas utan problem och blir han lite täppt så har vi spolat rent med koksalt och då har det släppt. I morse var han glad ca 20 min och sen fick jag gå runt i 1h innan han tog bröstet medan jag gungade på bollen. Han ville inte ta tutten som vanligt i famnen eller liggande utan började härja och sen gråta. Nu ligger han å sover sedan 1h med tutten i munnen. Törs inte ta bort den för då börjar han gny . Jag vet inte hur jag ska orka, hahaha. Tänk om det kommer vara så här i 6vevkor till.

Usch, jobbigt!! Men han låter ju inte sjuk. Det är ju bra. Och är det en fas så går det ju oftast upp och ner. Man har bra dagar ibland och sen mer klängiga, frustrerande dagar. Här har vi också en gnällig dag idag men vi har ju en Mamaroo. Den underhåller henne en stund då hon är frustrerad eftersom den gungar. Kanske kan va nåt?

Annars är sällskap det bästa sånna här dar. Åk och hälsa på nån som också kan bära Elelr be din mamma komma som du skrev tidigare. Lovisa var lite sådär som Olle i julhelgen men vi märkte aldrig av det så mycket för var så många här då så alltid nån som bar på henne Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-31 11:05:10 följande:

Ja Adam blir 17 veckor nästa fredag utifrån BF så vi kan hoppas att hans värsta period redan är här! Allt är ok så länge jag ger honom min odelade uppmärksamhet på dagen men vill nu äta mer på natten och håller mig vaken. Kl 5 i natt var jag tvungen att gå upp oxh dricka två stora glas vatten, kände mig helt uttorkad! Igår sov jag en stund på eftermiddagen och får försöka hitta andra tider att ta igen lite sömn. Men 4 h i rad kan jag bara drömma om på ett tag. Vad gör du när Lovisa gnäller? Kram

Jag bär henne i bärsele eller sitter bredvid babygymmet osv. Mamaroon funkar ett tag med. I bärselen kan jag ju få mkt gjort också men viktigast tror jag är att gilla läget. Man får inte lika mkt gjort med bebis som utan. Ingen vits att stressa upp sig utan njuta istället, tiden går ändå så fort. Och när hon sover passar jag på med sånt jag inte kan göra med henne i bärselen t ex duscha. Mat, tvätt, plocka, prata i telefon osv går ju bra samtidig som man bär. Iaf här Tar en promenad emellanåt och sen blir hon väldigt underhållen av storasyster också. Kan sitta och titta på när hon leker. Helt fascinerad. Sen gillar jag att ha besök här som bor över några dar. Barnens farmor, mormor, min syster osv. Det blir så mycket lättare och trevligare när man är fler Men baby Björn One är super tycker jag, visst har ni också en sån? Lovisa älskar då hon får vara med, vill såklart sitta utåt sen många veckor tillbaka. Bär man henne mot bröstet blir hon arg He, he!! Hoppas du får sova lite idag. Sömnen är ju trots allt jobbigast!!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-01-31 12:15:10 följande:

Jag bär henne i bärsele eller sitter bredvid babygymmet osv. Mamaroon funkar ett tag med. I bärselen kan jag ju få mkt gjort också men viktigast tror jag är att gilla läget. Man får inte lika mkt gjort med bebis som utan. Ingen vits att stressa upp sig utan njuta istället, tiden går ändå så fort. Och när hon sover passar jag på med sånt jag inte kan göra med henne i bärselen t ex duscha. Mat, tvätt, plocka, prata i telefon osv går ju bra samtidig som man bär. Iaf här Tar en promenad emellanåt och sen blir hon väldigt underhållen av storasyster också. Kan sitta och titta på när hon leker. Helt fascinerad. Sen gillar jag att ha besök här som bor över några dar. Barnens farmor, mormor, min syster osv. Det blir så mycket lättare och trevligare när man är fler Men baby Björn One är super tycker jag, visst har ni också en sån? Lovisa älskar då hon får vara med, vill såklart sitta utåt sen många veckor tillbaka. Bär man henne mot bröstet blir hon arg He, he!! Hoppas du får sova lite idag. Sömnen är ju trots allt jobbigast!!

Kram

Jo vi har en BB one, ska börja använda den mer och Adam gillade inte heller att sitta inåtvänd men framåt verkar bättre. Har nu varit inne och handlat själv och lyssnat på Håkan Hellström inspelning från Ullevi i somras på högsta volym så fått ny energi och glädje i kroppen!

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-31 12:23:17 följande:

Jo vi har en BB one, ska börja använda den mer och Adam gillade inte heller att sitta inåtvänd men framåt verkar bättre. Har nu varit inne och handlat själv och lyssnat på Håkan Hellström inspelning från Ullevi i somras på högsta volym så fått ny energi och glädje i kroppen!

Kram

Härligt
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015