• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-01-29 21:16:02 följande:
    Provade samma häromdagen... som hon skrek. Lääääänge!! Gav henne ett varmt bad då blev hon lugnare. När vi tog upp henne så gallskrek hon igen. Sen fick smabon ta henne, då kom en monster rap sen somnade hon direkt. Varmvattnet gjorde susen...
    Prövade också att bada för det älskar hon, men det måste gjort väldigt ont i stackars magen för inte ens det hjälpte. Tyvärr så har hon fortsatt att skrika under kvällen förutom då hon har somnat, hoppas att det blir bättre snart. Hur långt uppehåll hade ni från minifom och hur lång tid tog det innan hon blev bra igen?
  • lelle75
    Längtar12345 skrev 2015-01-29 21:23:42 följande:

Tack för svar lelle.

Från början ammade jag mycket oftare och bebisen gick upp jättemycket mellan bvc besöken en gång i veckan, runt 300 gram i veckan. Så när hon var 4 veckor tyckte bvc ssk att jag skulle försöka amma mer sällan och förklaringen var att magen behövde vila för annars fanns det risk att hon fick ont i magen pga det ist. Men jag tror att riktlinjerna nuförtiden är fri amning som du skriver.

Hon är rätt gasig i magen och jag har börjat med droppar och märker redan att hon är bättre. Funderar även på att ge minifom också, kan man ge båda? Hon brukar ofta gråta när hon har avföring.

Vi ger både och, det går bra, idag blev det väldigt uppenbart att minifom är en gudagåva
  • johjen
    Längtar12345 skrev 2015-01-29 22:23:32 följande:

Hehe min bvc ssk är av den äldre skolan kan man säga. En annan anledning jag fick till mig var att om jag små-ammade hela tiden fick hon bara i sig den tunnare 'för-mjölken' som inte var så fet och som också skulle göra henne mer gasig i magen. Jag kör på och ammar när hon vill det. Ska kolla Amningshjälpen igen. Hon vill helt klart ha mer mat på kvällen och då brukar det bli fri tillgång. Har nog tänkt lite att om jag proppar henne full med ersättning på kvällen så kanske hon håller sig lite längre.

Tror jag egentligen att jag har gott om mjölk för häromnatten fick jag pumpa ur 1,5dl ur ena bröstet då jag vaknade av att det höll på sprängas.... Haha. Nu ska jag kolla in sagogrynet.....

Godnatt till er!

När Adam ville amma ofta, ibland flera gånger i timmen så erbjöd jag honom samma bröst i ca 2-3 h i sträck så kallad blockammning. Då fick han i sig även den feta mjölken och blev mer nöjd. Ett litet tips bara!
  • Hoppfulla Fia

Har haft en toppen bra kväll med Olle. Sket i att försöka amna tillsömns och satt istället och vaggade honom på pilatesbollen å söng. När han somna la jag ner honom och då vaknade han tog ena bröstet å somnade. När jag skulle gå upp vaknade han till och tog andra bröstet. Efter det sov han nästan 3h utan mig bredvid vilket aldrig hänt. Kändes så jävla bra att inte bråka om brösten sov vi gjort ett par 3 dagar nu.

Tänkte på amningen som ni skrivit om. Olle blir 13 veckor på söndag och ammar minst 8 gånger per dygn. Vissa längre pass och på natten flera jätte korta. Ett annat bra sätt om man vill att de ska få isig mer av fetmjölken är att amma samma bröst 2gånger i rad eller fler. Jag gör så med Olle nu efter att han hade blivit lös. Nu är han nästan helt som vanligt. Kan vara pt det lösa hållet någon gång per dygn. Prövade att ändra kosten också men det som funka var att ge samma bröst flera gånger. Kanske lan vara värt att prova. Nu ska jag och Olle sova. Go'natt på er och era små gryn och hoppas ni vaknar pigga och glada i morgon. Kram

• lelle75

Låter intressant att de får mindre gaser av den feta mjölken. Ska pröva att amma ena bröstet flera ggr på raken, tack för tips!!

• Jenkis
    Längtar12345 skrev 2015-01-29 21:23:42 följande:

Tack för svar lelle.

Från början ammade jag mycket oftare och bebisen gick upp jättemycket mellan bvc besöken en gång i veckan, runt 300 gram i veckan. Så när hon var 4 veckor tyckte bvc ssk att jag skulle försöka amma mer sällan och förklaringen var att magen behövde vila för annars fanns det risk att hon fick ont i magen pga det ist. Men jag tror att riktlinjerna nuförtiden är fri amning som du skriver.

Hon är rätt gasig i magen och jag har börjat med droppar och märker redan att hon är bättre. Funderar även på att ge minifom också, kan man ge båda? Hon brukar ofta gråta när hon har avföring.

Du kan absolut ge båda!

Det är ju jättebra att gå upp 300 g per vecka! De kan inte gå upp för mycket! Jösses vilken inställning din bvc verkar ha!

Vi hade också problemet att W ville "äta för ofta" mellan v.3 och v.5. Det visade sig med facit i handen att han hade ont i magen... De kan inte skilja på hunger och magont sägs det + att de gärna vill äta om de har ont för att få till en rap så att det onda skall lätta. Jag glesade ut amningarna från ständig amning till en gång i timmen då för att vila magen lite

Vid 5-6 veckors ålder blev han väldigt skrikig och det visade sig med ett nytt facit i handen att han var känslig för att jag åt/drack mjölkprotein (mjölk, grädde, smör mm) + att han inte sov tillräckligt på dagarna (vilket var svårt när magen gjorde så ont).

När jag slutade helt med mjölk (stenhårt) och hjälpte honom att somna efter ca en timmes aktiv vakentid, fick vi ett nytt barn!

Kan tillägga att jag ammar 10-12 gånger per dygn fortfarande och W är 14 veckor... Så åtta gånger på din lilla tjej låter lite. Dagtid brukar de vilja ha oftare och tillhör du dem som inte behöver amma så många gånger per natt är det bara att tacka och ta emot Här ammas det oftast fem gånger per natt och minst fyra fortfarande.

Hur tätt ammar ni andra när ni ammar samma bröst 2 gånger i rad (eller fler)?

Jag ammar alltid samma bröst två gånger i rad om det är en timme mellan amningarna (eller mindre).
  • Kelsson1

Tänkte på att jag fick min man låta som han inte var en bra pappa vilket han är. Efter pappaledigheten har han tagit nästan allt ansvar för dottern är så otroligt pappig av sig , krävdes bara en liten inkörningsperiod för honom

• Jenkis
    lelle75 skrev 2015-01-29 23:31:43 följande:

Ngn som vet hur länge man måste amma för att den feta mjölken ska komma?

Har hittat olika info om det. Allt från 15 min till 25 min. Ibland kan man läsa att det inte går att säga för att det är olika från gång till gång.

W suger alltid som besatt i ca 10 min sen vill han inte ha mer. Har rapat, tagit paus och försökt igen på samma bröst för att han skall bli mer mätt på feta mjölken, men han är inte intresserad. Har sällan grönt bajs, inte ont i magen, sällan gaser, har slutat med Minifom, så på något sätt verkar han få i sig en del av den feta mjölken alla fall.
  • Jenkis
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-29 23:10:44 följande:

Har haft en toppen bra kväll med Olle. Sket i att försöka amna tillsömns och satt istället och vaggade honom på pilatesbollen å söng. När han somna la jag ner honom och då vaknade han tog ena bröstet å somnade. När jag skulle gå upp vaknade han till och tog andra bröstet. Efter det sov han nästan 3h utan mig bredvid vilket aldrig hänt. Kändes så jävla bra att inte bråka om brösten sov vi gjort ett par 3 dagar nu.

Tänkte på amningen som ni skrivit om. Olle blir 13 veckor på söndag och ammar minst 8 gånger per dygn. Vissa längre pass och på natten flera jätte korta. Ett annat bra sätt om man vill att de ska få isig mer av fetmjölken är att amma samma bröst 2gånger i rad eller fler. Jag gör så med Olle nu efter att han hade blivit lös. Nu är han nästan helt som vanligt. Kan vara pt det lösa hållet någon gång per dygn. Prövade att ändra kosten också men det som funka var att ge samma bröst flera gånger. Kanske lan vara värt att prova. Nu ska jag och Olle sova. Go'natt på er och era små gryn och hoppas ni vaknar pigga och glada i morgon. Kram

Vad härligt!

Så otroligt skönt när man hittar något som fungerar!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015