• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • lelle75
    Längtar12345 skrev 2015-01-29 20:27:42 följande:

Hej alla mammor.

Håller med om att det verkligen behövs avlastning från partnern. Det är helt underbart att vara mamma men att inte fått sova mer än 2-3 timmar i sträck under flera veckor tar helt klart ut sin rätt och vi är båda rätt trötta nu. Min lilla skrutt blir 6 veckor imorgon och jag ammar fortfarande lika mycket som tidigare. Ca 06, 09, 12, 15, 18,21, 00, 03, Alltså ca 8 gånger per dag. Däremellan sover hon rätt bra. Hade hon själv fått välja hade det blivit mer åt varannan timme men på bvc tyckte ssk att jag skulle försöka dryga ut det till var tredje timme och då behöver jag hjälp av napp för annars är det omöjligt att drasut på tiden mellan amningen. Vid kl 18-amningen brukar min man avlasta mig genom att ta matningen mha ersättning. På kvällen brukar hon vara lite gnällig, vill inte ta bröstet men är hungrig, äter lite och skriker lite och äter lite och skriker igen..... Någon som känner igen detta? Jag brukar bära henne och trösta och därefter försöker jag amma igen, efter ett par försök brukar hon ta bröstet.

Är det ok att ge ersättning någon gång per dag?

Jag överlever inte utan nappen, är det ok?

Oj vad långt det blev....

Hoppas vi alla får en bra natt med mycket sömn.

Kram

Hon kan ju ha ont i magen och därför skriker hon på kvällen, har du prövat semperdroppar och minifom?

Bestämde mig för att pröva att sluta med minifom idag vilket jag bittert ångrar! Stackars liten gallskrek i tre timmar pga av magont. Vad skulle man göra utan minifom..
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-01-29 21:08:44 följande:

Hon kan ju ha ont i magen och därför skriker hon på kvällen, har du prövat semperdroppar och minifom?

Bestämde mig för att pröva att sluta med minifom idag vilket jag bittert ångrar! Stackars liten gallskrek i tre timmar pga av magont. Vad skulle man göra utan minifom..

Provade samma häromdagen... som hon skrek. Lääääänge!! Gav henne ett varmt bad då blev hon lugnare. När vi tog upp henne så gallskrek hon igen. Sen fick smabon ta henne, då kom en monster rap sen somnade hon direkt. Varmvattnet gjorde susen...
  • Längtar12345

Tack för svar lelle.

Från början ammade jag mycket oftare och bebisen gick upp jättemycket mellan bvc besöken en gång i veckan, runt 300 gram i veckan. Så när hon var 4 veckor tyckte bvc ssk att jag skulle försöka amma mer sällan och förklaringen var att magen behövde vila för annars fanns det risk att hon fick ont i magen pga det ist. Men jag tror att riktlinjerna nuförtiden är fri amning som du skriver.

Hon är rätt gasig i magen och jag har börjat med droppar och märker redan att hon är bättre. Funderar även på att ge minifom också, kan man ge båda? Hon brukar ofta gråta när hon har avföring.

• johjen
    Längtar12345 skrev 2015-01-29 21:25:56 följande:

Skönt att höra att det är fler som ammar massor varje dag.... :)

När Adam var sex veckor ammade jag 10-12 ggr per dag.. Undrade också varför bvc sa att du skulle försöka amma var tredje timme men läste förklaringen till det. Adam hade lite dålig teknik ibörjan och fick inte i sig allt han behövde så fick stödmata med ersättning tills han var två månader. Tycker du gör helt rätt med napp om det funkar för er! Ersättning kan man ju också ge men vill du slippa det så kanske du kan testa och pumpa så din man kan ge henne bröstmjölk? Hoppas du får en god natt! Kram
  • villsågärna38
    Längtar12345 skrev 2015-01-29 21:23:42 följande:

Tack för svar lelle.

Från början ammade jag mycket oftare och bebisen gick upp jättemycket mellan bvc besöken en gång i veckan, runt 300 gram i veckan. Så när hon var 4 veckor tyckte bvc ssk att jag skulle försöka amma mer sällan och förklaringen var att magen behövde vila för annars fanns det risk att hon fick ont i magen pga det ist. Men jag tror att riktlinjerna nuförtiden är fri amning som du skriver.

Hon är rätt gasig i magen och jag har börjat med droppar och märker redan att hon är bättre. Funderar även på att ge minifom också, kan man ge båda? Hon brukar ofta gråta när hon har avföring.

Hur gammal är din Bvc sköterska? Låter som råd från 70- talet Magen behöver inte vila, man kan amma precis så ofta som hon och du vill. För en sex veckors bebis tycker jag det låter lite med 8 ggr per dygn Om hon t ex behöver öka på din mjölkproduktion så måste hon amma oftare i perioder dvs du ska amma när hon verkar vilja det. Det kan ju även göra att hon under delar av dygnet sen tar längre uppehåll. Lilla Lovisa ammar t ex oftare på kvällen och sover sen länge på natten. Runt 5-7 tim i sträck och detta började hon med ung runt 5-6 veckor. Beror såklart på när den lilla får dygnsrytm och alla barn är olika men skadar ju inte att prova. Gå på din känsla och instinkt! Det är inte fel med napp eller ersättning men vill du helamma så tror jag säkert du kan det. Finns ju alltid en risk att bebis börjar rata bröstet om man introducerar flaska också. Jag skulle inte lyssna mer på Bvc-sköterskan vad gäller amning utan ring Amningshjälpen eller läs på deras hemsida om du vill ha råd. Denna blogg är också bra om du vill läsa på lite

Stora kramar

sagogrynet.wordpress.com/om-amning/
  • Längtar12345

Hehe min bvc ssk är av den äldre skolan kan man säga. En annan anledning jag fick till mig var att om jag små-ammade hela tiden fick hon bara i sig den tunnare 'för-mjölken' som inte var så fet och som också skulle göra henne mer gasig i magen. Jag kör på och ammar när hon vill det. Ska kolla Amningshjälpen igen. Hon vill helt klart ha mer mat på kvällen och då brukar det bli fri tillgång. Har nog tänkt lite att om jag proppar henne full med ersättning på kvällen så kanske hon håller sig lite längre.

Tror jag egentligen att jag har gott om mjölk för häromnatten fick jag pumpa ur 1,5dl ur ena bröstet då jag vaknade av att det höll på sprängas.... Haha. Nu ska jag kolla in sagogrynet.....

Godnatt till er!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015