• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • johjen

Danisen, smörjer med ekologisk babyolja och installera om det behövs. Adam är lite torr men får inte så ofta röda blöjveck.

• johjen

Hoppfulla Fia, jobbigt och synd om lille Olle! Har inget direkt nytt att tillägga utan tror på det som Villsågärna skrivit, lägga tidigare, amma till sömns i ett mörkt rum, ligga kvar en stund tills han riktigt somnar in. Hoppas det går bättre snart!

• Hoppfulla Fia
    Danisen skrev 2015-01-29 02:41:49 följande:

Ingen som smörjer in sin bebis ? Hon har jätte känslig hud och även fått böjvecksexem ööööh!! Smörjer just nu med kokosolja, men behöver nog något ännu fetare som sugs upp lättare i huden ge mig lite tips är ni söTa.

Kram kram

Jag använder minicare till både rumpan och ansiktet eller andra ställen som är utsatta. I början smörjde vi lite varje dag eftersom han hatade blöjbyten och vi var rädda att vi ibland inte fick rent eftersom vi vart stressades när ska skrek så dant. Jag tycker den är toppen och han har aldrig haft några problem. Är han lite röd ibland så försvinner det direkt. Den är inte heller ekologisk dock.

Här fortsätter det vara skört. Lilla hjärtat. Han har sovit ok i natt ivarjefall. Ska ta det lugnt nu på fm och försöka få in mycket sömn innan föräldragruppen i em.

Önskar alla en skön dag och lite sol!!
  • villsågärna38

Kokosolja är ju bra till mkt och jättenyttigt men tränger inte ner och återfuktar så bra. Vi har kräm från Estelle & Thild. De är ekologiska. Finns bl à på Kicks och Apoteket hjärtat. Till blöjeksem funkar bara Inotyolsalva tycker jag. Behöver vara zink. Ta på mkt varje blöjbyte och lufta så är det borta på nån dag. Har hon fått eksem nån annanstans så är Mildison outstanding. Borta på någon dag. Då behöver man inte smörja med mjukgörande också, det är inbyggt. Gäller ju att behandla innan huden blir för förstörd och klådan för jobbig. När det lagt sig kan man smörja med vanlig kräm igen. Eftersom det kliar är det ju jobbigt för bebisen. Vid eksem ska man ju även kolla allergi. Både mjölk och äggallergi kan ju ge eksem. Testa utesluta ägg ett par veckor kanske? Mjölk borde hon ju även ha ont i magen av.

Hoppas det ger sig snart!

Kram

• Jenkis

Behöver lite råd angående sulky.

Tänkte att vår duo-sittvagn som väger 15,5 kilo kanske är skönast att ha hemma när W kan sitta själv. Att man vill ha något smidigare med sig i bilen (och som kan vara i bilen hela tiden, så man slipper lasta i/ur + att man alltid har vagn med sig)

Har hittat en sulky med suflett o.s.v. Alltså lite mer vagn en en traditionell avskalad sulky. Frågan är om det är värt endast 4,5 kilo? Det är nämligen viktskillnaden. Sen är den lite mindre och allmänt smidigare förstås.

Eller är det enklaste sulkyn man har mest nytta av? Där skiljer det 7 kilo mellan vår riktiga sittvagn och sulkyn. Ingen suflett då t.ex.

Hur skall man tänka?

• Irma01
    johjen skrev 2015-01-29 07:25:17 följande:
    Oj, vad har hänt? Kramar till dig!
    Jenkis skrev 2015-01-29 07:26:27 följande:
    He, he! Fler som tröttnar på den större killen i familjen som beter sig som en bebis

Så kan alla fall jag känna stundtals. Att det är två bebisar att ta hand om...
    äsch...
    Först är det en massa petitesser om saker att påpekar som borde vara gjorda på ett annat sätt eller så, han förstår inte att det är lite skillnad på att inte ha haft en enda hel natt sömn på 5.5 månad (för inte sov jag gott sista månaden av graviditeten heller) än att ha två nätter i rad där man blir väckt och sedan få sova i gästrummet som han gör.
    Killa verkar i stort sett inte få helheten att hänga ihop...han tycker att jag överreagerar jämnt men tänker inte på att det är en konsekvens av dålig sömn...trögare i hjärnan, missar små saker som han då påpekar, så är karusellen igång...

Dessutom igår kväll så vaknade Victor halv elve, ammade och somnade om. När jag hade somnat så får han ett sms halv tolv, och jag blir väckt av plingandet. I stället för att stänga av skiten så svarar han och jag blev riktigt förbannad då jag fick min enda "lång" pass sömn helt förstörd. Det verkar han inte fatta.

Gick och la mig i gästrummet, ammar igen kl halv fyra och så dyker han upp igen med V 1 timme senare...utan att ens först har kollat blöjan eller så. "Han är hungrig"...det var han inte alls, men ville inte somna om, så där låg jag och försökte lugna honom i över en timme. Gick sisådär så upp kl halv sex och gick ner för att göra kaffe. Kunde själv inte somna om.

Blir bara SÅ trött på att han inte förstår det uppenbara. Ibland känns det som att jag har två barn hemma i stället för en. 
    Hur svårt kan det vara att förstå att jag är tröttare än vanligt och att då kanske inte anmärka på minsta grej som inte är precis som den brukar vara??

Nåväl...ska på promenaden med några andra mammor nu, det blir nog bra med frisk luft. Får ta en diskussion om detta senare under dagen. Ingen bra att göra det i affekt.

Men allvarligt, lite mer förståelse skulle inte vara fel. Hade en pappa på lunchen igår som berättade att för honom ramlade polletten ner när han var pappaledig med sin första son.

Vet ej om jag orkar vänta tills dess....

Ha en bra dag tjejer!

• glader
    Irma01 skrev 2015-01-29 09:14:09 följande:
    Jenkis skrev 2015-01-29 07:26:27 följande:
    He, he! Fler som tröttnar på den större killen i familjen som beter sig som en bebis

Så kan alla fall jag känna stundtals. Att det är två bebisar att ta hand om...
    äsch...
    Först är det en massa petitesser om saker att påpekar som borde vara gjorda på ett annat sätt eller så, han förstår inte att det är lite skillnad på att inte ha haft en enda hel natt sömn på 5.5 månad (för inte sov jag gott sista månaden av graviditeten heller) än att ha två nätter i rad där man blir väckt och sedan få sova i gästrummet som han gör.
    Killa verkar i stort sett inte få helheten att hänga ihop...han tycker att jag överreagerar jämnt men tänker inte på att det är en konsekvens av dålig sömn...trögare i hjärnan, missar små saker som han då påpekar, så är karusellen igång...

Dessutom igår kväll så vaknade Victor halv elve, ammade och somnade om. När jag hade somnat så får han ett sms halv tolv, och jag blir väckt av plingandet. I stället för att stänga av skiten så svarar han och jag blev riktigt förbannad då jag fick min enda "lång" pass sömn helt förstörd. Det verkar han inte fatta.

Gick och la mig i gästrummet, ammar igen kl halv fyra och så dyker han upp igen med V 1 timme senare...utan att ens först har kollat blöjan eller så. "Han är hungrig"...det var han inte alls, men ville inte somna om, så där låg jag och försökte lugna honom i över en timme. Gick sisådär så upp kl halv sex och gick ner för att göra kaffe. Kunde själv inte somna om.

Blir bara SÅ trött på att han inte förstår det uppenbara. Ibland känns det som att jag har två barn hemma i stället för en. 
    Hur svårt kan det vara att förstå att jag är tröttare än vanligt och att då kanske inte anmärka på minsta grej som inte är precis som den brukar vara??

Nåväl...ska på promenaden med några andra mammor nu, det blir nog bra med frisk luft. Får ta en diskussion om detta senare under dagen. Ingen bra att göra det i affekt.

Men allvarligt, lite mer förståelse skulle inte vara fel. Hade en pappa på lunchen igår som berättade att för honom ramlade polletten ner när han var pappaledig med sin första son.

Vet ej om jag orkar vänta tills dess....

Ha en bra dag tjejer!

Ja du, det där kan man ju känna igen...

Jag tror tyvärr, precis som du skriver, att det är fullständit OMÖJLIGT att förstå hur vi har det utan att man själv varit där. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker förklara hur man känner och hur dagarna och nätterna sliter på en. Det är väl som med en förlossning - det måste upplevas!

Men det är såklart ändå viktigt att ha en dialog kring hur man upplever det. Jag försöker i alla fall prata mycket om vad som gäller så vi undviker missförstånd. När det är helg bestämmer vi altid vem som tar vilka matningar på natten och vem som går upp med henne på morgonen osv. Sen är det klart enklare att dela på det när vi båda kan mata...

Vad jag inte fattar är hur de kan vara så själviska ibland... Även om de ska jobba och orka med det så har de ju ofta sovit dubbelt så mycket som man själv och det vi gör är ju också ett ganska krävande jobb, faktiskt. Då kanske man kan tänka sig att de tar någon natt ibland även i veckorna om de märker att man är helt slut. Och framför allt tycker man det borde komma spontant istället för att man ska tjata sig till eller ha dåligt samvete över en natts egen sömn...

Jag ska inte klaga för mycket, tycker min sambo är fantastisk som alltid tar hela helgerna, alltså nätterna och även alla kvällar med anttning osv fastän jag märker att han är jättetrött. Men visst kan man undra ibland... Tror helt enkelt man får ha förståelse för att de inte begriper bättre Men som sagt, skam den som ger sig, man får försöka  förklara och förklara och förklara..

Kramar till dig, hoppas promenaden var mysig!

• Kelsson1

Irma: Maken förstod inte heller när vi fick dottern att jag också behövde få en hel natts sömn ibland. I vårt fall så delammade jag bara så han hade kunnat ta en natt nu och då o ge flaska men det vägrade han göra.
    Tvingade honom att ta dottern två separata nätter under ett halvår men då blev hela nästa dag förstörd på grund av att han var så grinig och grälsjuk.
    Den här gången om han vägrar förstå att jag också behöver få sova så kommer jag att pumpa ut mjölk o ta in på hotell o stänga av telefonen bara för att få sova, vägrar vara helt utan sömn i 6 månader igen!

• lelle75
    Danisen skrev 2015-01-29 07:08:19 följande:

hon har ingenting i blöjområdet. Men har fått i böjvecken. Jag använder olja men räcker inte behöver någon fetare om ni förstår hur jag menar hehe. Inotyol har jag hemma sedan hon hade skenan. Kanske Kan ta den i böjvecken med?

Om det är lite infekterat så tror jag att man ska ha mildison, men kolla med bvc.
  • glader

Haha, Kelson, helt rätt, ibalnd får man bara sätta gränser helt enkelt!
    Jag gjorde ju faktiskt det, åkte iväg och bodde på hotell en natt, men det var faktiskt på sambons initiativ...

Irma, i de värsta stunderna kan du tänka på en kompis till mig. Hon och hennes man har 4 barn där den yngsta är 15 månader nu. Han jobbar borta hela veckorna så hon sköter ALLT. Han har dessutom sagt "Barnen är dina fram tills de är tre år" för han tycker det är så tråkigt och jobbigt med småbarn... Nu har hon ju gått med på detta och så att säga valt det men ändå! Jag har svårt att begripa det. Hon sover ca 4-5 timmar per natt och har gjort det i flera år.

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015